De meningen splitsen zich als de Rode Zee: de mensen die willen dat er met harde hand wordt gereageerd, niet alleen tegen die ene moordenaar, maar tegen zijn hele omgeving, en aan de andere kant de mensen die willen begrijpen wat er aan de hand is. Maar is dat wel tegenstrijdig?
Het schept in ieder geval verwarring.
Fatema Mernissi zei eergisteren:
“Die jongere van gisteren, die een moord heeft gepleegd, kennen we die? Hoe hebben we zo iemand kunnen produceren, moeten we niet begrijpen hoe we met elkaar een moordenaar hebben gemaakt?”
En Trees uit Sakhnin reageert daarop:
Uit bovenstaande zin lees ik dat we deze jongen niet alleen verantwoordelijk moeten maken voor zijn daad. Ik ben het daar aan de ene kant mee eens, maar ook erger ik me er aan.Hiermee ontken je dat een mens ook zelfverantwoordelijkheid heeft. Ik ben uiteindelijk verantwoordelijk voor mijn eigen daden. punt.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat er geen enkele rede is voor allochtionen, moslims, etc. om niet boos te zijn. ik zat gisteren t.v. te kijken, en ik zat me zo te ergeren aan alle intervieuws, verhalen. Om half 10 het ik die t.v. uitgezet, en ben maar naar bed gegaan. Ik kon het niet meer opbrengen om te luisteren naar al die intervieuwers. Ik zag bij ik geloof “2 vandaag:, enkele intervieuws met nederlandse (allochtone) meiden, die plat amsterdams spraken en zich helemaal afkeerden van deze moord. Onder aan het beeld stond hun naam met de vermelding”marokkaanse”. Volgens mij waren dit gewone nederlandse meiden, waarvan de ouders uit marokko kwamen. Ik voelde me plaatsvervangend boos, opeens zijn ze niet Nederlands meer. gadver. maar affijn. Ik was boos en ik denk dat veel mensen reden hebben om boos te zijn. maar dat neemt niet weg dat uiteindelijk iedereen zijn eigen verantwoordelijkheden heeft.
Uiteraard moeten we kijken hoe het zover met deze jongen heeft kunnen komen. maar dat is dezelfde discussie als de twee broers uit hetzelfde gezin. De een groet op voor galg en rad.De ander heeft succes in zijn leven en leidt een gewoon normaal leven. terwijl ze dezelfde achtergrond hebben.
Deze excessen hebben te maken met de hetze tegen de Islam, en dat roept woede op. Maar als het zover gaat dat men iemand gaat moorden, dan denk ik toch echt dat die gozer knettergek is.
En hij moet daar flink voor gestraft worden. ik wil geen excuses horen voor moord.
Ik wil begrijpen waarom mensen boos zijn, en dan kan je mischien dit soort idioten tegenhouden.
Maar ik voel me zeer dubbel hierin. aaan de ene kant denk ik echt dat we met zijn allen als maatschapij een verantwoordelijkheid hebben, aan de andere kant denk ik dat moord te ver gaat om begrip voor te zoeken.
Wat denken jullie daarvan?
Dit is wat ik er van denk: dat oordelen over een onacceptabele daad als een moord, en begrijpen hoe het zo gekomen is elkaar niet uitsluiten. Het is een vergissing om te denken dat begrijpen hetzelfde is als excuseren en dulden.
Ik heb dat geleerd van Virginia Goldner, een van mijn leermeesters die belangrijk zijn in mijn leven, al heb ik haar maar kort meegemaakt. Goldner werkte met stellen waarvan de man gewelddadig was en niet een beetje ook. Haar workshop volgde ik in de tijd dat ik al vele trainingen en lessen over de opvang van slachtoffers van geweld had gegeven en het me begon te dagen dat we tot sintjuttemis door konden gaan met beschadigde vrouwen oplappen als er niet ondertussen iets met de mannen gebeurde. Want je kon wel een vrouw opvangen, veiligheid en steun en begrip bieden, haar helpen weer op eigen benen te staan, maar als er aan die man ondertussen niets veranderde werden de meeste vrouwen als ze teruggingen na enige tijd opnieuw in elkaar geslagen, of als ze niet meer terugging was de volgende vrouw aan de beurt.
Dit wisten we ondertussen: verreweg de meeste plegers van geweld in intieme relaties knappen er niet bepaald van op als ze in de gevangenis terecht komen. Veel van de daders hebben al een psychologie die gebaseerd is op snel verongelijkt zijn en zich erg onbegrepen voelen. Zet die in de gevangenis, en ze komen er nog verongelijkter en onbegrepener uit dan ze er in gingen en zijn dus nog gevaarlijker. Wat blijkt is dat erg veel daders, (op een handjevol echte pathologische gevallen na met een antisociale persoonlijkheid of werkelijk gewetenloos sadisme) eens zelf slachtoffer zijn geweest, zelf zijn mishandeld of vernederd in een cruciale fase van hun leven.
Therapie dan? In vele gevallen bleek ook dat niet voldoende te helpen, want sommige daders voelden zich dan heerlijk begrepen, vergaven zichzelf al hun slechte daden en hadden vervolgens een excuus om zo ‘slecht’ te zijn als ze maar wilden, want het was toch de schuld van hun moeder of de maatschappij.
Wat hielp, bij de meeste daders, leerden we van Virginia Goldner, is een combinatie van beide. Absoluut veroordelen dat iemand geweld gebruikt. Geweld is niet te excuseren zolang de dader niet zijn eigen leven moet verdedigen, al zou een vrouw hem nog zo treiteren, zolang hij weg kan lopen, kan scheiden, woorden kan gebruiken is het gebruik van vuisten nooit te excuseren.
Dat gezegd zijnde, zei Goldner, moet je vervolgens met iemand aan het werk om er achter te komen en hem zelf in te laten zien hoe hij zo geworden is en hoe het ander kan.
Als ik met zo’n man werk heb ik altijd een duiveltje en een engeltje op mijn schouders, zei Goldner. Op het moment dat die man zit te snikken over alles wat hem in zijn jeugd is aangedaan en ik een klein gekwetst jongetje in hem zie zegt het duiveltje, wacht even, als die man op straat iemand in elkaar had geslagen in plaats van thuis dan zat hij nou in de gevangenis in plaats van bij mij in therapie. Wat hij doet is wel een misdrijf.
En als ze hem streng toesprak dat geweld altijd onacceptabel is, en dat ze hem door zou geven aan de politie als hij gene zelfbeheersing zou leren was er dat engeltje dat zei: wacht even, ook mannen worden lief geboren, wat heeft gemaakt dat hij niet meer weet wat hij anders kan doen dan het liefste in zijn leven door de kamer te slaan?
Waar het om ging is niet een halfzacht midden tussen straffen en begrijpen, maar een voortdurende dubbele houding van beiden. Goldner werd een van de meest succesvolle therapeuten in het behandelen van gewelddadige mannen en maakte daar school in.
Wat zegt dat nu over de moord waar we nu mee geconfronteerd worden? Wat mij betreft is dit de les van Goldner. Dat moord nooit te accepteren is en nu ook niet. De dader hoort volgens het heersende recht bestraft te worden. We moeten ook niet naar een laf midden tussen “keihard aanpakken” en “doodknuffelen”. Moord mag niet.
Maar vervolgens moeten we heel erg goed nagaan, begrijpen, waarom dit is gebeurd. Kijken naar die jonge man zelf. Kijken naar de fundamentalistische omgeving waar hij in verkeerde. Maar ook kijken wat ‘wij’ (autochtonen) hebben bijgedragen aan een vijandig en gepolariseerd klimaat. Wanneer we niet begrijpen wat die man er toe heeft gebracht een moord te plegen zullen we die ook een volgende keer niet tegen kunnen gaan, want geen repressie is in staat zulke mannen tegen te houden wanneer we niet zien waar de wortels van het kwaad liggen.
Voor mij is dat niet tegenstrijdig. Dit is wat Goldner zei: een les om nooit meer te vergeten.
1. Geweld is onacceptabel.
2. Maar als we er wat aan willen doen moeten we het ook begrijpen. Begrijpen is niet hetzelfde als excuseren.
3. En vergeven? Dat kan en mag alleen een slachtoffer zelf, dat is niet aan ons.
Excuseren, begrijpen en vergeven zijn drie verschillende dingen.
Duidelijk.Ik had gisteravond een telefonische discussie met een goede vriendin van mij. iemand die Theo van Gogh niet hoog had zitten, maar ook zei, deze moord maakt het alleen maar slechter. Het lost niets op.
Ik denk dat ik ook erg boos ben op die gozer, hoe kan je nu zoiets doen, terwijl je weet dat het de situatie alleen maar doet escaleren.Er zijn genoeg mensen in nederland( ook autochtonen) die begrijpen dat van Gogh te ver ging. En de allochtonen daarin gelijk geven en hun gekwetstheid begrijpen.
Laat zo iemand daar verhaal bij halen, daar de steun zoeken. Maar ja, dat is dus niet gebeurd, en dat zal ook wel te maken hebben met het veranderde klimaat in Nederland.
Via de t.v. komen er allerlei beelden binnen, de vrijheid van meningsuiting staat op de tocht. Maar als er iemand zich kritisch uitspreekt tegen wat van Gogh allemaal beweerde, en het daar niet mee eens was, dan kan dat weer niet. Geld vrijheid van meningsuiting nu alleen voor diegenen die van alles tegen de Islam hebben?
Dank je Anja voor deze uitleg. Ik begrijp, maar keur het van geen kant goed, omdat deze daden niets opleveren, alleen maar meer ellende.
AMSTERDAM – De verdachte van de moord op Theo van Gogh is een Nederlander en dus ” een product van de Nederlandse samenleving”. Dat vindt de vooraanstaande Marokkaanse sociologe Fatema Mernissi. “De gehele maatschappij moet zich afvragen hoe het zover heeft kunnen komen dat een 26-jarige jonge man zo verstrikt is geraakt in eenzaamheid en verwarring.”
Ik vraag me echt af wat voor (…)* mensen blijkbaar de intellectuele voorhoede vormen van de Islamitische wereld. Echt, ik heb hier haast geen woorden voor. Heeft deze mevrouw in vredesnaam ooit de Koran opengeslagen en Sura 9 doorgelezen? Heeft deze mevrouw echt geen idee van de filosofie van mensen als Sayyid Qutb? Zoals ik elders zei: de politiekcorrecte orde heeft een monster gemaakt dan wel een monster laten ontstaan en dat monster is los. En dat monster is radicaal Islamisme en vind haar oorsprong in de meest radicale, antisociale, antiliberale en ultraconservatieve uitleg van de Islam.
Als mevrouw Fatema Mernissi met zulke achterhaalde gedachten al een Erasmusprijs krijgt, zegt dat een hele hoop over de intellectuele achterstand in de rest van de Islamitische wereld.
Het is waar dat elke ouder zijn best doet om een kind goed op te voeden. Het is echter onvermijdelijk dat kinderen bepaalde onacceptabele emoties onderdrukken om door hun ouders/maatschappij/cultuur te worden geaccepteerd. Deze emoties vormen dan je schaduwzijde. Als je de vraag steld hoe het komt dat uit deze cultuur dergelijke jongens voortkomen, moet je volgens mij echt gaan kijken naar hun schaduwzijde. Hoe worden ze opgevoed door hun ouders en hoe worden ze buiten het gezin opgevoed. De verschillen tussen de culturen zijn veel te groot. Dit is niet bedoeld om een en ander goed te praten maar wel een oproep om dieper te kijken.
Anja, (en alle anderen)
Nu we het over begrijpen en achtergronden kennen hebben, wil ik hier nog wel wat toevoegen:
In de New York Times van 23 maart 2003 schreef Paul Berman een zeer belangwekkend artikel over het gedachtengoed van Sayyid Qutb, één van de geestelijke vaders van het huidige moslim extremisme, onder de titel “The Philosopher of Islamic Terror”. Hieronder zet ik 2 links naar het artikel:
• http://www.nytimes.com/2003/03/23/magazine/23GURU.html?pagewanted=print&position=top
• http://members.cox.net/slsturgi3/PhilosopherOfIslamicTerror.htm
Mazzel & broge, Evert
Daniël, ik begrijp je niet. Die Qutb, filosoof van Islamitische Terreur, dat is toch iemand uit het, politiek toch nauwelijks correct te noemen eerste deel van de vorige eeuw. En Mohammed B.? Die is toch pas ontspoord in de na-politiek-correcte periode?
Hiek, (ik neem aan dat je het over mijn entry had, Evert)
Die ideologie van Sayyid Qutb ligt op één lijn met de latere moslim broederschappen en andere religieus extremistische bewegingen. Aanvankelijk in Egypte, later ook elders. En daarom is hij m.i. zeer relevant.
Het gaat om een waarlijk apocalyptisch gedachtengoed dat, als het in praktijk zou worden gebracht – en Afghanistan onder de Taliban kwam daarbij in de buurt – zou leiden tot een waarlijk schrikbewind door theocraten. Het zou een bewind van Pol-Pot achtige proporties worden (maar dan “religieus”).
Ik citeer een deel uit het artikel van Paul Berman:
He insisted that shariah meant freedom of conscience — though freedom of conscience, in his interpretation, meant freedom from false doctrines that failed to recognize God, freedom from the modern schizophrenia. Shariah, in a word, was utopia for Sayyid Qutb. It was perfection. It was the natural order in the universal. It was freedom, justice, humanity and divinity in a single system. It was a vision as grand or grander than Communism or any of the other totalitarian doctrines of the 20th century. It was, in his words, “the total liberation of man from enslavement by others.” It was an impossible vision — a vision that was plainly going to require a total dictatorship in order to enforce: a vision that, by claiming not to rely on man-made laws, was going to have to rely, instead, on theocrats, who would interpret God’s laws to the masses. The most extreme despotism was all too visible in Qutb’s revolutionary program.
De leiders van de religieus extremistische bewegingen à la Al Qaida hebben dit als hun mentale bagage.
Het figuur dat Theo van Gogh doodschoot was een meeloper in een dergelijke beweging – en mogelijk niet meer dan dat! Het gaat erom de mensen die deze giftige ideeën uitdragen, het kader vormen ervan, hard te bestrijden. Als je dergelijke lieden weet te isoleren, dan is de kans dat meelopers ervan dood en verderf zaaien aanmerkelijk kleiner.
Mazzel & broge, Evert
Ik reageerde niet op jou Evert. Het ging me meer om Daniël, die het politiekcorrecte denken nog maar weer eens ver na de uiterste houdbaarheidsdatum opvoerde als oorzaak. Met jou link was ik blij. Dat Qutb niet boven mijn bed komt te hangen, lijkt me wel duidelijk. Maar misschien is hij ondertussen verandert. Dat kan, kijk maar naar van Agt.
Oh ja, Evert dit bedacht ik me nog. Je waarschuwt ons voor Al Qaida. Dat lijkt me toch zeker na 11 september niet meer nodig. Me aanbevolen houdend voor toch wel interessante artikels,
uw toegenegen,
Hiek