Dit is ons land

Nederlandse moslims zitten klem tussen het radicale fundamentalisme en de autochtone kritiek, zei Radi Suudi. Hebben moslims een speciale verantwoordelijkheid? Suudi las een stuk voor uit de brief van de moordenaar van Theo van Gogh, waarin de umma, de moslimgemeenschap volgens Mohammed B de strijd tegen het kwaad heeft laten liggen, en heeft liggen slapen. Hoe moeten Nederlandse moslims hier op reageren, is dit geen aanval van een radicale fundamentalist op zijn eigen gemeenschap?

In de studio zijn op uitnodiging van de Nederlandse Moslim Omroep een aantal Nederlandse moslims aanwezig: Mohammed Benzakour (schrijver/publicist), Leyla Cakir (26-jarige moskeevoorzitster), Ali Eddouadi (publicist), Mustapha Laboui (deelraadslid GroenLinks in de Baarsjes Amsterdam), Hikmat Mahawat Khan (Unie Lahore Ahmadiyya Moslims uit Suriname), Mustapha Dalouh (politie Limburg-Noord) en Fenna Ulichki (Marokkaanse Vrouwen Vereniging Nederland).

Fenna Ulichki ziet niet dat de Nederlandse moslims meer verantwoordelijk zouden zijn voor wat er is gebeurd dan andere Nederlanders. De tragiek is dat we dit soort dingen al zo lang hebben voorzien, zegt ze. Moslims werden steeds harder gestigmatiseerd, gediscrimineerd, buitengesloten. Alle problemen, zoals ook vrouwenmishandeling, werden ‘geislamiseerd’, en dat wordt weer gebruikt voor de rechtse agenda, uitgespeeld door Wilders en Hirsi Ali. Dat is het wezenlijke probleem, hoe langer je mensen in een hoek drukt, hoe heftiger de reactie kan zijn.

Ali Eddouadi stelt dat moslims nog sterk ondervertegenwoordigd zijn in de besluitvorming in Nederland, maar dat is geen excuus om voor eigen rechter te gaan spelen, er op los te moorden. Zoals veel moslims benadrukt hij dat de dader de islam niet volgde, integendeel.

Mohammed Benzakour ziet 2 november, en de aanslagen erna, als een keerpunt. Maar we mogen niet vergeten dat er al heel lang sprake is van xenofobe sentimenten, die nu tot uitbarsting zijn gekomen. We halen er wel wat positiefs uit, zegt hij, al kun je wat er nu gebeurt nog geen dialoog noemen, daar zijn de reacties nog te hefitg voor.

Dit is de eerste keer dat een islamist in Nederland een moord heeft gepleegd. Moeten moslims niet openlijke Hirsi Ali steunen, laten weten dat ze in leven moet blijven?

Elke weldenkende moslim, dus de overgrote meerderheid is er tegen, we doen genoeg om dat te benadrukken, zegt onder andere Eddouadi. Natuurlijk moet Hirsi Ali beschermd worden, door de staat. Maar ze blijft verantwoordelijk voor wat ze gezegd heeft, daar doet dat niets aan af. Zij moet gewoon haar werk kunnen doen, zegt Mustapha Laboui, en wij moeten weerwoord bieden. Dat is onze taak. Als er wat gezegd wordt over de islam moeten weren. Maar we hoeven geen boete te doen voor een daad waar we niet verantwoordelijk voor zijn. Hebben we niet jarenlang gewaarschuwd?

Een groot deel van de problemen ligt in het feit dat Marokkaanse jongeren hier heel weinig gewaardeerd worden. Ze hebben het gevoel, deels ook aantoonbaar, dat ze minder kansen hebben op een woning, op werk, ze worden geweerd uit uitgaansgelegenheden. Sus zegt een groep daarbinnen: als ik niet mee mag doen omdat ik gezien wordt als Marokkaan, dan ga ik me ook als een Marokkaan gedragen. Nog steeds is de grootste groep Maorkaanse jongeren heel goed bezig, maar iedereen voelt de vervreemding. Bovenop de uitsluiting krijg je nog de schofferingen en beledigingen van de laatste tijd. Dan is het niet zo vreemd dat er ook jongeren zijn die zich meer thuis voelen op het internet dan in de echte wereld hier. En zo komen ook de invloeden van buiten binnen, die een jongere meer waardigheid belooft dat wat hij hier kan krijgen. Dat is het werkelijke probleem waar we ons druk over moeten maken, vinden de meeste aanwezigen. Jongeren in een identiteitscrisis zijn gevoelig voor de brainwashing.

Leyla Cakir, voorzitster van de Turkse moskee in Geleen, vindt het belangrijk dat we het zien als een gezamenlijk probleem. We moeten veel meer doen aan preventie, naast het echte bestrijden van het terrorisme wat de staat moet doen. Haar Turkse moskee is ook een ontmoetingsruimte voor jongeren. Moskeeën moeten veel meer ingezet worden om jongeren niet te laten ontsporen. Ze duidelijk te maken dat geweld niet de weg is van de islam. Is het daarvoor niet belangrijk dat de imams de preken in het Nederlands doen, of op z’n minst vertalen? Voor de jongeren is Nederlands inmiddels hun eerste taal, niet Berbers, Arabisch of Turks. In een moskee in Rotterdam is daar al mee begonnen.

Benzakour zegt dat voor hem het klassieke Arabisch dat in moskeeën gesproken is ook abacadabra is geworden. Ze zijn het er over eens: de moskeeën moeten van binnen uit gerenoveerd worden, er moet vernieuwing komen in het leiderschap, ze moeten hun maatschappelijke taak serieuzer nemen, zoals dat op veel plekken al gebeurt. Er kunnen lezingen gehouden worden, debatten, onderwerpen kunnen worden aangesneden zoals de verhouding tussen vrouwen en mannen, over opvoeding. Dat gebeurt, maar nog te weinig.

Fenna Ulichki stelt dat de moslims niet steeds door anderen hun agenda moeten laten bepalen. Laat ons toch eens met rust, zegt ze. Laat ons toch ons eigen emancipatieproces op onze eigen manier doen. We zijn al jaren bezig met emancipatie. Haal toch niet elke keer die islam erbij, de islam is het probleem niet.

Ook het verbale geweld moet serieuzer worden genomen. Omdat moslims dat niet aan kunnen? Wij kunnen dat wel aan, zeggen een paar van de aanwezigen, maar we hebben het nu over jongeren die het niet aankunnen. Dit is de vraag waar iedereen over na moet denken: hoe gaan we met elkaar om in dit land. Hoe nemen we elkaar serieus. We hebben te veel incasseringsvermogen gehad, niet te weinig. We moeten ons niet voortdurend laten dwingen om overal verantwoording over af te leggen.

Hikmat Mahawat Khan wil wel dat de moslimorganisaties meer aansluiting gaan zoeken bij de Nederlandse samenleving. Moslims ‘islamiseren’ problemen zelf ook. Terwijl het er meer om gaat dat veel van de Nederlandse moslims aan de onderkant van de samenleving zitten, dat is het probleem, niet dat ze moslims zijn.

Denken jullie er niet over om terug te gaan, in dit verslechterde klimaat, vraagt Radi Suudi. Leyla Cakir moet er om lachen. Dat vraag je aan mij? Terug naar waar? Ik ben hier geboren.

Maar er gebeuren inderdaad nare dingen. De zorgen zijn vooral over de kinderen. Fenna’s dochter van veertien die even niet genoeg rechts houdt op haar fiets en toegebeten krijgt: ga maar terug naar de woestijn, ga terug naar je land. Maar dat meisje is Amsterdamse. Wat moet ze gaan denken? Addouadi heeft het over zijn kind van negen, wat gaat daar mee gebeuren als kinderen meekrijgen dat ze hier niet welkom zijn, wanneer ze steeds maar weer te horen krijgen als het je hier niet bevalt dan ga je maar weg. Kinderen zijn daar gevoelig voor. Wat denken ze als ze zien dat er een school is afgebrand? Addouadi is getrouwd met een Nederlandse die moslim is geworden. Zij hield het niet meer uit in dit klimaat. Maar kwam ook weer terug uit Marokko.

Ze zijn het er over eens: ze gaan niet weg. De tijd dat allochtonen dachten we gaan weg is voorbij. Leyla zegt: en ik ben geen allochtoon meer. Dit is ook mijn land. Dit is ons land.

8 gedachten over “Dit is ons land

  1. “De tijd dat allochtonen dachten we gaan weg is voorbij. Leyla zegt: en ik ben geen allochtoon meer. Dit is ook mijn land. Dit is ons land.”

    En zo is het precies.
    Er heeft een idioot TvG vermoord.
    Als er la een verantwoordelijkheid is dan is die voor ons allen.
    Ook voor Geert Wilders en ook voor Hirshi Alie.

    Roelf

  2. * En dan vandaag dus een naar verwachting hoog oplopend debat in de Tweede Kamer over een kwestie, die nog niet zo lang geleden alleen de aanhangers van de Bond tegen het Vloeken vermocht te beroeren: godslastering. De motie Loesewies. Doorgaans nuchtere en verstandige mensen wringen zich in bochten om te verklaren dat dit de fundamenten van deze samenleving raakt. Dat is niet zo. Ten opzichte van alles wat er op dit moment aan vragen en feiten speelt, ook rond het hele scala van de grondrechten, is het gewicht van dit wetsartikel niet groter dan dat van de bijsluiter bij uw pakje paracetamol. Deze discussie, met op de achtergrond Donners ‘signaal’ dat we nog altijd die waarschuwing tegen oeverloos schoppen tegen godsdiensten in de wet hebben, is onnozel, ontijdig, onhandig en ontneemt het zicht op wat wél heel erg nodig is, bijvoorbeeld handen en voeten geven aan een betere wet tegen discriminatie. Met het standpunt dat de SP in een persbericht op 20 november uitgaf (motie Van der Laan leidt tot misverstanden en onnodige verdeeldheid) scharen we ons weer bij de verstandige mensen.
    Bas Heijne constateerde – NRC zaterdag – dat er nu wel bitter wordt gediscussiëerd over hoe vér je mag gaan bij het beledigen van mensen, maar de vraag waaróm je mensen tot op het bot zou wíllen beledigen nauwelijks wordt gesteld. Hij noemt het “onrustbarend: dat het woord in Nederland volledig tot emotie is geworden”.
    In de stad waar ik toen woonde sloot het openbaar vervoerbedrijf ooit een contract met die Bond tegen het vloeken. Op alle gele haltebordjes verscheen een zinnetje: “God hoort U – vloek niet”. In de kortste keren was daar bijna overal van gemaakt: God hoort Uw vloek niet. Een christelijk raadslid zei tegen me: “en dat is maar goed ook!”.

  3. Wij hebben deze uitzending ook gezien – zeer interessant! Waren er maar meer van dergelijke “discussies”, leerzaam en hoopgevend! Er zal nu zeker een heleboel – ten goede – gaan veranderen, maar dat kost gewoon veel tijd en geduld! Wat ons altijd wel ergert, is dat er nòg steeds gesproken wordt over allochtonen en autochtonen…! Mensen, die in Nederland geboren zijn/een Nederlands paspoort hebben en in Nederland wonen, zijn volgens ons gewoon ook Nederlanders! Zò creeer je toch dat wij/zij-gedoe…en hun gevoel dat ze er niet bijhoren en als 3e-rangs burgers worden behandeld, (wat we dus al zo’n 40 jaar hebben gedaan…!) Integreren doe je toch SAMEN…we kunnen nog zoveel van elkaar leren…als we maar naar elkaar luisteren en mèt elkaar praten i.p.v. òver elkaar…! Met begrip en respect kunnen we gewoon zonder problemen met elkaar samenleven! En dat begint bij de opvoeding thuis en op school en voor de gelovigen in de kerk/moskee en daar hadden we o.i. 40 jaar geleden al mee moeten beginnen…! Grote misser van de Nederlandse overheid – toen! (P.S.: moest mevrouw Addouadi niet terug naar Nederland wegens gezondheidsproblemen?).

  4. Gisteren zag ik voor het eerst op tv het “IK maak hier uit of u mij een hand moet geven”- incident.

    Hè? Imam Salam sprak Nederlands! Nou breekt mijn klomp!
    Hij legt Verdonk gewoon in prima verstaanbaar Nederlands uit, waarom hij voor haar zijn hand op zijn hart legt in plaats van haar ministeriële handje te schudden!

    Hallo, mevrouw Verdonk, hij sprak Nederlands! Wat wilt u nou nog meer?

    ’t Is ook nooit goed of het deugt niet.
    moppermopper

  5. Hoi mensen, dit is niet echt een reactie, meer een vraag “naar associatie van…”

    Stel, je bent een moslim(a) m/v, een jaar of 22 en spreekt het nederlands van 2004 (met een prima amsterdams, limburgs of gronings accent). En je wil (dat kan je zo hebben in deze tijd) meer weten over “”de””islam.
    Er bestaan moderne, democratische, etc. interpretaties van de islam. Zo kwam ik gister de opmerking tegen:”Als alles al bekend zou zijn, konden we de Al Azrah (sorry dat ik het verkeerd schrijf) universiteit wel sluiten’.
    Waar o waar kan je dan terecht? “Overal” kom ik info tegen over de sites etc. die door fundamentalisten worden gebruikt (okee, dat is niet hetzelfde als: dat is het enige wat je er tegenkomt!) – maar weet iemand hier misschien zo’n soort adres?
    of moeten “we” dat snel met ellkaar opzetten??

    Veel groetjes,
    Jolande

  6. Hallo Jolande. Hier is een website van een goede Islamitische website, waar veel vrouwen werken (met hoofdoek jawel). Het is een Egyptische, en hieronder heb ik de introductie van de webstie. http://www.islamonline.net . Ik ga hier vaak naar toe als ik info nodig heb, ze schrjven goede artikelen, ook van niet moslims, kortom, misschien vind je hier wel wat je zoekt.
    Trees

    Introduction:
    Welcome to your site, Islam Online, which was created for you and is enriched by your presence and becomes more effective the more you visit. In this site, we strive to provide you with all the information you need about Islam and its civilizations, the universe and its changes, current affairs and their analyses, and general information and services that one cannot do without in the 21st century.
    This site aims to present a unified and lively Islam that keeps up with modern times in all areas. Our motto is: credibility and distinction
    Our goal is for this site to be worthy of your trust. To reach our goal, a committee of the major scholars throughout the Islamic world, headed by Dr. Yusuf Qardawi, was formed. Its role is to ensure that nothing on this site violates the fixed principles of Islamic law (Shar’ia). The committee includes experts in politics, economics, the media, sociology, technology, the arts, and other fields, all of whom are committed to participate in the Islamic Renaissance in all fields and at all levels. The Internet has opened in the opportunities for communication, and we pledge to use them to achieve the highest levels of integrity and precision in content and in creative professionalism in design. We will work for the credibility of the site’s contents, information, and ideas and gain the distinction that will make it attractive and acceptable.
    Our Mission:
    To create a unique, global Islamic site on the Internet that provides services to Muslims and non-Muslims in several languages. To become a reference for everything that deals with Islam, its sciences, civilization and nation. To have credibility in content, distinction in design, and a sharp and balanced vision of humanity and current events.

    Our Goals:
    To work for the good of humanity, as Islam teaches us. To work to uplift the Islamic nation specifically and humanity in general. To support the principles of freedom, justice, democracy, and human rights. To reinforce values and morals on the individual, family, and community levels. To expand the circle of introducing Islam; present its wholeness and the way its system and laws complement each other; to affirm its balance, fairness and applicability in all places and times; and present tolerance and the humanity of its laws. To strengthen the ties of unity and affiliation between the members of the Islamic community and support informational and cultural exchange. To expand awareness of important events in the Arab, Islamic and larger worlds. To build confidence and a spirit of hope among Muslims.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *