De schreeuwmuur

shouting fence

Ik ken het van Rafah. Dat is een dorp dat door de Israëlische grens tussen Gaza en Egypte in tweeën is gesneden. Toen ik er tien jaar geleden kwam bestond de grens uit een stuk niemandsland met aan beide zijden een hek met veel prikkeldraad. Aan alletwee de kanten stonden mensen op stenen en kistjes om hun familie aan de andere kant te zien. Dan werden er berichten door geschreeuwd, kleine kinderen en babies werden omhoog getild zodat oma en opa aan de andere kant hun kleinkinderen konden zien. Dat kan nu niet meer, het hek is vervangen door hoge betonnen muren, tanks rijden door het niemandsland, en wie zou proberen daar zijn hoofd overheen te steken wordt genadeloos neergeschoten.

Een hek elders in de Palestijnse gebieden was de inspiratie voor een muziekevenement, de shouting fence. Van harte aanbevolen. Wees erbij.

25, 26 en 27 november

The Shouting Fence
De inhoud
Een foto in de krant van een vrouw met een megafoon. Dat is voor de componisten Orlando Gough en Richard Chew de directe aanleiding en inspiratie geweest voor het schrijven van The Shouting Fence.
Het stuk is gebaseerd op de splitsing van Madjal Shams in de Golan hoogte. Het dorp brak in tweeën door het introduceren van een no-go zone van circa 50 meter breed na de wapenstilstand met Israël in 1973. De enige manier voor de dorpelingen om te communiceren met vrienden en beminden was door te schreeuwen over het niet te betreden gebied dat als een onneembare hindernis door het dorp was getrokken.

Elke vrijdagavond verzamelen de mensen aan beide zijden van de grens en schreeuwen naar elkaar het nieuws, de laatste roddels, hun wederzijdse liefde en gevoel van frustratie over de onmogelijkheid elkaar te omhelzen.

De realiteitswaarde van dit stuk is in 2004 meer dan ooit aan de orde. De muur die Israël dwars door de bezette gebieden trekt, scheidt zonder enige compassie bestaande gemeenschappen. Mensen verliezen het contact met geliefden en bekenden, verliezen toegang tot hun land, raken hun werk kwijt en mogen geen lijfelijk contact maken. Veel van dit stuk heeft door de verdere verscherping van het conflict tussen de Israëli en Palestijnen sinds het ontstaan ervan en door de veroordeling van de muur door het Internationaal Gerechtshof een nog intensere werking. Doordat het publiek zelf de muur is, gedurende de uitvoering, is de onmiddellijke beleving van The Shouting Fence zeer ingrijpend.

Het opvoeren van dit stuk past binnen het Nederlands Sociaal Forum, omdat het conflict in het Midden Oosten een enorm effect heeft op de groeiende onveiligheid in de wereld. De muur die door Israël gebouwd wordt in de Palestijnse gebieden leidt tot mensenrechten schendingen op vele niveaus’s. De muur staat voor velen in de wereld ook symbool voor diep onrecht, en het niet handelen van politiek leiderschap in de Verenigde Naties, de VS en ook de Europese Unie.
Het Nederlandse Sociaal Forum wordt georganiseerd onder dezelfde noemer als het Wereld Sociaal Forum: EEN ANDERE WERELD IS MOGELIJK. De muzikale uitvoering van The Shouting Fence laat het publiek gevoelsmatig beleven wat de bouw van de muur voor gemeenschappen betekent. Het draagt in zich de urgentie om te komen tot andere oplossingen in het Midden Oosten, en tot een andere wereld.

De componisten / de dirigent
Orlando Gough is een van de belangrijkste Britse hedendaagse componisten van balletmuziek, theater- en filmmuziek en van koormuziek. Richard Chew, Britse componist, pianist en operazanger, heeft in 1998 samen met Orlando Gough The Shout opgericht: een gezelschap van zangers met een variëteit aan achtergrond, zoals jazz, gospel, blues, hedendaagse muziek, opera, Indiase muziek.

Peter Maissan dirigeert jaarlijks diverse producties met grote zangkoren. Ieder jaar wordt onder zijn leiding de Matthaus Passion uitgevoerd. Hij dirigeerde the Shouting Fence in 2001 in het kader van de koorbiënnale in Haarlem.

De uitvoering
De Gashouder te Amsterdam of eigenlijk het fundament van wat ooit de grootste gashouder van Europa was, heeft met een kolomvrije vloeroppervlak van bijna 3000 vierkante meter en een vrije hoogte van 14 meter welhaast onbegrensde gebruiksmogelijkheden. In de ruimte worden twee tribunes geplaatst voor de twee groepen vocalisten. Daartussen een ruimte van ca 20 meter waar het publiek staat. Er is ruimte voor 1000 bezoekers per voorstelling. Deze publieksruimte is omgeven door hoge hekken met daarop prikkeldraad. Het publiek functioneert als de niet neembare afscheiding voor de koren. Het maken van contact tussen de twee groepen wordt direct ervaren door de toeschouwer.
Naast de twee gelegenheidskoren van 300 tot 400 zangers, wordt meegewerkt door:

Kinderkoor de Kickers
The Shout: een Londens gezelschap met een combinatie van ongelooflijke zangsolisten, vocale big band, improviserende musici en een hedendaags à capella koor.
Het publiek zelf neemt ook deel aan de voorstelling. Zij functioneren op 3 momenten in de voorstelling als “shouting crowd”.

Organisator
Stichting Fonds Nederlands Sociaal Forum (zie voor meer info: www.sociaalforum.nl)

De financiers
Er zijn drie hoofdsponsors: UCP (zes organisaties die zich verenigen in United Civilians for Peace: (ICCO, Kerk in Actie, Cordaid, Pax Christie, IKV en Novib), NOVIB, Stichting Doen.

donderdag 25 november om 20.15 uur
vrijdag 26 november om 18.30 uur
zaterdag 27 november om 20.15 uur
Locatie: Gashouder (Westergasfabriekterrein)
Plaats: Amsterdam
Info: Toegang: € 10,-. Reserveren via AUB 0900-0191 (0,40 p/m) en TopTicketLine 0900 3005000 (0,45 p/m)

Eén gedachte over “De schreeuwmuur

  1. Die vreselijke rotmuur! Daar kan ik me ook steeds weer zo kwaad over maken! Het is zò verschrikkelijk hartverscheurend, onmenselijk, wreed en vernederend! Daar zijn gewoon geen woorden voor! The Shouting Fence is een harstikke goed initiatief! Jammer, dat ze niet in alle grote steden in de hele wereld kunnen optreden, met tegelijkertijd grote demonstraties tegen de muur, om zo de wereld keihard wakker te schudden en de Palestijnen eens een hart onder de riem te steken…!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *