Marcouch tekent niet

De moskeeen in Nederland worden behoorlijk onder druk gezet om een convenant te tekenen, het Protocol Voorkomen Extremisme waarin ze zich verplichten bezoekers van de moskee aan te geven wanneer ze tekenen van radicalisering vertonen. Wie niet tekent laadt al gauw de verdenking op zich niet mee te willen werken aan de bestrijding van extremisme, en dat valt precies binnen de beschuldiging die Remkes al heeft geuit: dat de moslimorganisaties niet voldoende meewerken. En dat valt uiteraard precies in de groef van de al grijsgedraaide grammofoonplaat: dan zullen die moskeeen wel achter de extremisten staan. Maar dan de andere kant: heeft het zin om een moskee onder druk te zetten om gedragscodes te ondertekenen waarin ze zich verplichten naar extremisme neigende bezoekers aan te geven? De ware extremist die in de krant kan lezen welke moskee heeft ondertekend scheert zijn baard af – of zoekt een andere moskee op. Of bidt thuis.

Mij lijkt het heilloos, en niet meer dan lippendienst aan de buitenwereld, zo’n convenant. Dat vindt Ahmed Marcouch, van de Unie van Marokkaanse Moskeeen in Amsterdam en Omstreken (UMMAO) ook.
Uit het NRC van 6 september:

” We werken al jaren samen met overheden en er is ook niks mis met die samenwerking”, zegt UMMAO-woordvoerder Marcouch. Maar dat een moskee met de overheid gaat afspreken om haar bezoekers in de gaten te houden gaat hem te ver.

Marcouch heeft tien jaar als politieagent gewerkt en was enige tijd actief als leraar maatschappijleer. Hij geeft het voorbeeld van een meisje dat naar een imam in Den Haag stapte met vragen en twijfels. “Dat deed ze omdat ze wist dat die imam geen convenant met de overheid had gesloten. Toen de imam zei dat ze een verklaring bij de politie af moest leggen heeft ze dat ook gedaan. Maar wanneer ze van tevoren had geweten dat hij afspraken had met de inlichtingendienst AIVD was ze niet eens naar die imam toegegaan”.

Marcouch ziet om zich heen jonge Marokkanen de fundamentalistische stromingen binnen de islam omarmen, zoals het salafisme dat terug wil naar de oorsprong van de islam. Daar moet je niet van schrikken, zegt hij. Het fundamentalisme heeft aantrekkingskracht op jongeren, omdat zij nu eenmaal geneigd zijn in zwart wit termen te denken. Simpele boodschappen, zoals vervat in het salafisme, zijn in de beginfase van iemands ontwikkeling aantrekkelijk om te volgen. “Je hoeft niet zelf na te denken”, zo vat Marcouch die aantrekkingskracht samen. Daarnaast is er de aantrekkingskracht van het uiterlijk.

Volgens Marcouch is het voor die jongeren makkelijk om een baard te laten staan, een djelleba aan te trekken en een petje op te zetten. “Je bent opeens een persoonlijkheid”. Het zijn veranderingen die jongeren heel snel een islamitische identiteit geven, ervaart Marcouch. Maar maak niet de fout die jongeren als dundamentalistisch af te schrijven, benadrukt hij. “Blijf met ze in dialoog. Je moet ze aan het denken zetten.” Dat doe je volgens hem niet wanneer je ze weg zet als extremist en een protocol tekent met de overheid om ze eventueel aan te geven.

Uit verder nieuws:
De code is wel door de Turkse Aya Sofia moskee ondertekend. De Pakistaanse moskee Ghousia was naar Den Haag afgereisd maar hield zich afzijdig.
De Unie van Marokkaanse Moskeeën A’dam e. o. vindt dat een gebedshuis geen verlengstuk van de overheid is. Het advies aan de leden is daarom niet te tekenen. “Een moskee kan en mag geen antenne zijn van politie en justitie”, aldus voorzitter Marcouch in het AT5 Nieuws.

7 gedachten over “Marcouch tekent niet

  1. Ik ben het helemaal eens met Marcouch.
    Even voor de duidelijkheid (om misverstanden te voorkomen) een moskee is een gebedshuis, dat wil zeggen dat je daar komt om Allah te aanbidden en niet om extremisten op te sporen. Tijdens het gebed concentreert men zich op het gebed en Allah, dus niet op iemand die mogelijk een extremist zou kunnen zijn (hij ziet er wel verdacht uit hoor).
    Ik ben allang blij dat “de moskee” haar best doet om maatschappelijke problemen op te lossen met het doel om een betere samenleving te creëren voor ons “allen”. Een imam is deskundig op het gebied van de Islam. Wij vragen zo veel van deze imams wat buiten hun vak gebied valt en om dan nog eens van ze te eisen dat ze rechercheur moeten gaan spelen vind ik te veel gevraagd. Ik vind het eerlijk gezegd “van de zotte”. Er zit wel iets positiefs in hoor, want ik moet studeren om rechercheur te worden en een imam hoeft dat niet. Dat houdt in dat ze de imams hierin vertrouwen.

  2. Marcouch heeft volkomen gelijk. De regering probeert steeds verder door te dringen in het privé-leven van de burgers, en nu dus ook moskeeën in te schakelen als haar werktuigen. De iedereen en alles controlerende staat wordt sluipenderwijs ingevoerd. De regering predikt kennelijk als een vos de passie, als ze zegt de scheiding van kerk en staat als een belangrijk grondbeginsel te beschouwen. Intussen ziet men nog steeds niet in, dat een radicale of zelfs fundamentalistische interpretatie van de religie geen automatische overgang tot terroristische daden inhoudt.

  3. een soortgelijke eis wordt gesteld aan de rotterdamse dierenartsen die hondenbezitters moeten rapporteren bij de gemeente

    dit is klaarblijkelijk wat dit kabinet bedoeld met een “terugtredende” overheid: de burgers/burgerorganisaties moeten niet alleen de taken van de overheid overnemen maar tegelijkertijd hun politieke doelstellingen verplicht onderschrijven en uitvoeren

  4. Respect voor Marcouch!
    Hamdoulillah zijn er nog mensen die nog kunnen nadenken.
    De Moskeeen hebben afgelopen jaren een strom van beschuldigen en dreigementen over zich heen gekregen.
    Er werd zelfs met sluitingen gedreigd.
    Er is nooit bewijs geleverd om dit te rechtvaardigen.
    Als de moskeeen dit tekenen is het ook niet nodig.
    Een officiele bekentenis is nog beter!

    Daar gaat het principe van onschuldig tot het tegendeel is bewezen.

    En iets anders.
    Wat is radicaal?
    Hebben we daar vaste definities voor met vaste kenmerken die voor iedereen gelden ongeacht afkomst of geloof?

    Vrijheid van meningsuiting ook de deur uit.

    Ik maar niet begrijpen dat mensen onder het mom van beschermen van de rechtstaat staan te trappelen om hun rechten en vrijheid in te leveren.

  5. Dag Anja,

    Voor de gene die het graag willen lezen.

    Hieronder volgt de inhoud van het Protocol Preventie Extremise.

    1. Verantwoordelijkheid Moskeebestuurders
    2. Verantwoordelijkheid Imams
    3. Verantwoordelijkheid Moskeebezoekers
    4. Verantwoordelijkheid Stadsdeel

    Inleiding

    In dit protocol geven de moskeeën gezamenlijk aan de neigingen tot extreem gedrag vanaf het begin nauwgezet te zullen volgen om zodoende radicalisering te kunnen voorkomen. Het protocol is opgesteld vanuit de visie van gedeelde verantwoordelijkheden. Zowel het moskeebestuur, als de imam, de moskeebezoekers en het stadsdeel dragen verantwoordelijkheid ter voorkoming van radicalisering in de moskeeën, die onwenselijke gevolgen voor de maatschappij kan hebben.

    Verantwoordelijkheid moskeebestuurders:

    1. Het moskeebestuur zal zorgdragen voor de naleving van de Nederlandse Grondwet en de vrije meningsuiting. Het moskeebestuur neemt een eigen verantwoordelijkheid voor het informeren van de moskeegangers over de hier geldende rechtsregels. Het moskeebestuur bevordert de maatschappelijke participatie van zijn leden.

    2. Het moskeebestuur bevordert de communicatie en de dialoog met de andere moskeeën en geloofsgenootschappen en instanties met een andere religieuze achtergrond.

    3. Het moskeebestuur streeft naar een transparante organisatiestructuur.

    4. Het moskeebestuur en/of de imam signaleren uitingen van extreem gedrag en/of gedachtegoed.

    5. Het moskeebestuur kan samen met de imam de volgende stappen ondernemen alvorens hulp van het bevoegd gezag in te roepen. Deze handelingen kunnen worden onderverdeeld in een preventieve en een repressieve fase.

    Preventieve fase:
    5.1. Het moskeebestuur zal alles er aan doen om de gedragsveranderingen van haar moskeebezoekers richting extremisme dan wel radicalisering waar te nemen.
    5.2. In het geval van gedragsveranderingen wordt met de betrokkene een serieus gesprek aangegaan waarin duidelijk wordt gemaakt dat dit extremistische gedachtegoed zowel aan de betrokkene zelf als aan de gemeenschap van gelovigen en de samenleving als geheel, schade kan berokkenen.
    5.3. Zonodig wordt de familie van de betrokkene van deze ontwikkelingen op de hoogte gesteld en om steun en advies gevraagd. Het stadsdeel zal benaderd worden voor een mogelijk aanbod.
    5.4. Indien ook deze acties niet de beoogde resultaten opleveren, wordt in het geval van een betrokkene in de leeftijd van 12 tot 23 jaar gekozen voor een zorgmelding bij Netwerk 12+ waarbij de betrokkene door de bestaande netwerken verder geholpen wordt naar gelang de aard van het probleem.

    Repressieve fase:
    5.5. In geval van extreem gedrag van personen van 23 jaar en ouder zal het moskeebestuur met deze persoon een serieus gesprek aangaan en eventueel de familie benaderen. Indien het gedrag onveranderd blijft, wordt hiervan een melding gemaakt bij het bevoegd gezag.

    6. Het bestuur en de imam handelen zo dat alle moskeebezoekers met respect worden behandeld en hun belangen correct worden afgewogen bij het volgen van de boven omschreven procedure. Indien iemand zich door het moskeebestuur gediscrimineerd of benadeeld acht, dan kan deze bij het Meldpunt Moslimdiscriminatie zijn of haar klacht indienen.

    7. Als een moskeebezoeker zich in de maatschappij uitgesloten of gediscrimineerd voelt, heeft het moskeebestuur de mogelijkheid om het voor deze persoon op te nemen en een klacht bij de daartoe aangewezen organisaties in te dienen. (Bijv. bij het Meldpunt Moslimdiscriminatie of Meldpunt Discriminatie Amsterdam)

    Verantwoordelijkheid imams:

    8. De imam neemt zijn verantwoordelijkheid om de religieuze teksten uit de Koran of uit het geheel van de religieuze schriftelijke overleveringen -welke tijdens de preek vooral door de jonge moskeebezoekers i.v.m. gebrekkige beheersing van het klassieke Arabisch of de moedertaal van de ouders verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden- eenvoudig en concreet uit te leggen. Het tekstuitleg kan zonodig ook in het Nederlands zijn.

    9. Het moskeebestuur hecht belang aan het feit dat een imam ook Nederlands kan spreken waardoor tweetalige tekstuitleg mogelijk is.

    10. De imam speelt ook een rol in de maatschappelijke bewustwordening van de gelovigen. Daarom worden regelmatig actuele en mogelijk controversiële thema’s behandeld en geduid vanuit de visie en verantwoordelijkheid van de moskee.

    Verantwoordelijkheid moskeebezoekers:

    11. De leden van de vereniging stimuleren elkaar in actief burgerschap en onderschrijven en garanderen de Nederlandse rechtsorde door welke zij ook beschermd worden.

    Verantwoordelijkheid Stadsdeel:

    12. Het Stadsdeel zal een locaal Meldpunt Moslimdiscriminatie oprichten waarbij alle Baarsjesbewoners, in het bijzonder de moslimbewoners, die gediscrimineerd worden een klacht kunnen indienen. Dit meldpunt staat open voor allerlei soorten discriminatieklachten. Het doel van dit meldpunt zal zijn om de klachten van de melder te registreren, monitoren en doorverwijzen ter afhandeling. Het meldpunt zal ook fungeren om de heersende vooroordelen over moslims in kaart te brengen en de overheid van de actuele ontwikkelingen op de hoogte te brengen.

    13. Het stadsdeel heeft een verantwoordelijkheid naar de samenleving toe. Het stadsdeel zal in het verlengde hiervan ook zorgdragen dat moslimbewoners van De Baarsjes niet in negatief licht komen te staan en zich buitengesloten voelen wegens de maatschappelijke ontwikkelingen. Het stadsdeel zal hierop actie ondernemen.

    14. Ook de extremistische gedragingen van anderen -zoals racistische en rechtsextremistische motieven/uitingen- zullen in dit geval door het stadsdeel nauw worden gevolgd.

    15. Het Stadsdeel zal meer maatschappelijke participatietrajecten door de moskeeën laten uitvoeren ter bevordering van de maatschappelijke deelname van de moskee achterban.

    16. Het stadsdeel draagt verantwoordelijkheid bij de deskundigheidsbevordering van het moskeebestuur in het kunnen herkennen van het extremistisch en/of radicaliserend gedrag. Middels cursussen en trainingen zal het kennispeil en de deskundigheid van het moskeebestuur en de imam worden verhoogd.

    17. Het stadsdeel zal de imams in haar stadsdeel extra ondersteunen wat betreft de Nederlandse taal.

    18. Het stadsdeel zal pleiten dat ook jongeren met afwijkend extremistisch gedrag als casus bij Netwerk 12+ ingebracht kunnen worden.

    19. Het stadsdeel zal regelmatig contact houden met de contactpersoon van de moskee over de gang van zaken en informatie-uitwisseling.

    20. Het Stadsdeel zal het moskeebestuur waar nodig ondersteunen in het voorkomen van extremisme

  6. Inderdaad is het je reinste flauwekul.
    Ten eerste, een convenant is een contract dat eenzijdig verbroken kan worden, maw een krachteloos stukje papier zonder waarde. ten tweede, vaak wordt de radicalisering juist door imams gepredikt,b.v: het niet erkennen van de Nl-grondwet, het vermijden van omgang met Joden en ongelovige honden, de verkoop van boeken waarin staat dat homo’s met het hoofd naar beneden van hoge gebouwen gegooid moeten worden enz. enz.
    Ten derde, is er ook nog de Takya of hoe dat dan ook geschreven wordt, het bewust liegen en misleiden door moslims van ongelovigen.
    Balkenende heeft er nog nooit zo lachwekkend uitgezien toen ie triomfantelijk lachend dat waardeloze vodje papier omhooghield, ondertekend door welgeteld één imam, alsof hij een enorme overwinning behaald had.
    Een dooiere mus heb ik nooit eerder gezien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *