Aangezien ik een kerkganger ben mis ik op zondag altijd Buitenhof. Normaal zijn mijn religie en mijn politiek geheel in overeenstemming, maar op zondag botst het omdat ik niet op twee plekken tegelijk kan zijn. De uitzendigen van het NMO mis ik dus ook altijd. Vriendin mailde: kijk maandag even naar de herhaling, leuke column van Plasterk. Heb ik gedaan. Inderdaad. Ik wist allang dat Hirsi Ali zelf niet brandschoon was met de manier waarop ze als vluchteling in Nederland terecht was gekomen, maar vond niet dat ik dat tegen haar mocht gebruiken. Ik zou dat met andere vluchtelingen niet doen, dus waarom wel met haar?
Maar Plasterk geeft er een andere draai aan. Die neemt het Hirsi Ali niet kwalijk dat ze een beetje gelogen heeft om het land in te komen, maar wel dat ze nu zo hardvochtig is tegen andere vluchtelingen die hetzelfde doen. Plasterk:
Ik heb bewondering voor Ayaan en haar strijd tegen geweld tegen vrouwen. Maar ik zou haar ook willen uitdagen en uitnodigen. Als je nu zelf zo hier bent binnengekomen, zelf hier je leven hebt opgebouwd dankzij de coulance van de Nederlandse overheid die eens wat door de vingers ziet, en je ziet dat je partijgenoot minister Verdonk op zo’n felle manier, met de volle vuurkracht van de publiciteit, haar pijlen richt op de scholiere Taïda die drie maanden voor haar VWO eindexamen zit, heb je dan nooit de neiging om te zeggen: “Rita, kun jij tegen Taïda niet net zo soepel zijn als ze destijds tegen mij waren?” Dat zou ik grootser van Ayaan vinden dan een betoog over frauderende Somaliërs en misplaatst medeleven.
Lees de complete column van Plasterk.
En als je toch gaat wandelen over het net, ga even langs bij Wij blijven hier. Fadoua Bouali zet de discussie voort met een heel persoonlijk stuk over maagdelijkheid. Een interessante discussie over maagdelijkheid en islam, te vinden op Wij blijven hier, begonnen door Tasneem Sadiq, een man over maagdelijkheid.
En een heel persoonlijk antwoord van Fadoua Bouali.
En ga even langs bij de PvdA Amsterdam Slotervaart, bij een column van Ahmed Marcouch – over Marokkaanse jongens en sekstoerisme in eigen land.
Het is alweer dinsdag. Op naar Den Haag.
Het is volstrekte onzin wat Plasterk bazelt. Zou ik nu geen winkeldief in de kraag mogen pakken, omdat ik vroeger zélf ook wel eens iets gebietst heb ? Zou ik mijn kinderen niet het roken mogen verbieden, omdat ik zelf ook jarenlang gerookt heb.
Mag ik niet van mijn dochter eisen dat ze op een bepaald tijdstip thuis moet zijn, omdat ik me vroeger nooit aan de eisen van míjn ouders hield ?
De redenering van Plasterk is idioot.
Vroeger reed ik vaak zonder kaartje op de trein. Toch wil dat niet zeggen dat ik nu vind dat iedereen dat maar moet doen.
Nee, Plasterk heeft niet goed nagedacht.
Natuurlijk meent Ayaan zeker te weten dat Somaliërs met hun papieren frauderen, dat heeft ze namelijk zelf gedaan. Haar hypocrisie is echt ongelooflijk. Ze vindt dat vluchtelingen niet “louter als slachtoffers” gezien moeten worden. Zou haar betoog niet geloofwaardiger zijn als ze niet zelf steeds de rol van “slachtoffer van de islam” zou spelen?
(Ik zou ook andere minder milde meningen en woorden met de lezer willen delen, maar ik zal maar niet van mijn “recht om te beledigen” gebruik maken…)
henk,
er `moet` toch niets?
Maar ik vind de gedachte niet gek.
juist door de eigen ervaring kun je meer invoelingsvermogen tentoonspreiden. En het dan positief gebruiken.
@Henk, heb jij ooit over regels en het nut ervan nagedacht?
Wat jij ervan maakt, is een karikatuur: alsof “alles zou moeten mogen” – onzin, dat heeft Plasterkerk niet gezegd.
Ik vind ook: het zou AHA sieren, om voor enige coulance te pleiten. Aangezien jij winkeldiefstallen en diefstallen van treinreizen op je naam hebt, je vroeger je niet aan de regels van je ouders hield enz. – wil je toch niet zeggen, dat jij nooit enige coulance hebt gehad?
Trouwens: als Verdonk net zo soepel tegen Taida zou zijn, als NL destijds voor AHA, dan werd Taida vandaag nog nederlandse en dat wordt niet eens gevraagd – alleen die paar maandjes, die niemand iets kost.
Anja, kijk ook naar de herhaling van het portret van Farish Noor dat afgelopen zondag door de NMO werd uitgezonden. Een moslimgeleerde die zich kwetsbaar opstelt, vol twijfels, maar onvermoeibaar blijft zoeken naar wat goed is. Voelde zich bij aankomst in Engeland gediscrimineerd vanwege zijn religie, vond in de moskee een tweede thuis, maar vluchtte daar weer vandaan toen ze over zijn baard begonnen te zeuren.
Inderdaad het portret van Farish Noor was afgelopen zondag zeer de moeite waard, alleen zijn kijk op de toekomt vind ik wel wat somber. Zo stelt hij dat de gaskamers die ooit zullen worden gebouwd voor moslims zullen zijn. Zo pessimistisch!!!, kreeg hier echt rillingen van. Ook vertelde hij over zijn ervaring in een klein plaatsje in England toen de VS de eerste bommen in Irak liet vallen, waar hij de behoefte voelde om in een spirituele ruimte te zijn. Hij kwam langs een Christelijk gebouwtje/kerk, de deur stond open, er waren vrouwen die kaarsen aan staken en gingen bidden. Hij werd uitgenodigd om mee te bidden. Eerst vroeg hij waarvoor zij aan het bidden waren en het was vooral het antwoord wat hem ontzettend heeft beroerd. Zij waren aan het bidden voor de bevolking van Irak, het was de eerste dag van deze afschuwelijke oorlog.Gelijk dacht hij aan alle moskeeën die hij heeft bezocht in Europa, waar hij nooit mensen heeft aangetroffen die voor andersgelovigen zouden gaan bidden. Zijn eerlijkheid en de kritiek die hij heeft op de moslimgemeenschap, de berusting van ik ben geboren als een moslim en ga ook dood als een moslim, mijn islam predikt vrede,etc. En de islam die door de terroristen wordt verkondigt is de mijne niet. Met daarin ook zijn twijfels om zich in het verleden af te keren van de islam/moslims. Het was een indrukwekkend portret, voor degene die het gemist hebben is de herhaling aan te bevelen.
Beste Amal,
Dankjewel voor de toelichting op de uitzending, ik zapte toevallig net in toen hij het over gaskamers had, en ben gelijk weer weggezapt. Ik zal hem zaterdag nog eens volledig bekijken. 🙂
Of Ayaan nu het recht heeft, gezien haar eigen achtergrond,iets over anderen te zeggen die hetzelfde doen, daar kan je over van mening verschillen. Geloofwaardig is het niet.
Ik vind het erger dat zij nu anders wordt behandeld dan anderen met dezelfde achtergrond. Een ieder ander in dezelfde situatie zou zijn Nederlandse paspoort kwijtraken als blijkt dat hij (of zij) gelogen heeft over zijn (of haar) naam. De IND zou aangifte doen bij de politie wegens valsheid in geschrifte en het COA zou zich in een civiele vordering voegen en elke cent terug willen die de opvang heeft gekost. Vervolgens zou een nieuwe verblijfsvergunning onder de juiste naam worden geweigerd vanwege het inmiddels ontstane strafblad.