Dagboek 5 juni 2006

Nog wat aanraders. Naar aanleiding van de Nieuwsbrief van Abdulwahid van Bommel, hieronder, een link naar een goede site over de islam. Ga naar
Kenniscentrum Islam

Interesse voor de brief die Rita schreef aan Ayaan? Hierheen.
(Jammer, op dit moment doet ie het niet. Is erg geestig)

Behnam Taebi, ook van Iraanse afkomst, schreef een kritisch stuk over Afshin Ellian. Ga naar de website.

20 gedachten over “Dagboek 5 juni 2006

  1. @ Anja, de toon van het debat wordt toch door de media versterkt, zonder media zou je geen geluiden horen en die media die “die” selfmade “islam-specialist” van iraanse afkomst weet te vinden, dan kan diezelfde media ook anderen vinden ( Ramadan en anderen die niet uit hun “Nek kletsen” maar wel in het veld en in de praktijk bezig zijn ) om hun bevindingen, ervaringen of visies te vertellen. bij monopolie in de economie zijn er mechanismen uitgevonden om dat te bestrijden hoe zit met het bij de media? zijn daar uberhaupt mechanismen om zo’n monopolie tegen te gaan?

  2. hoi jahal,

    wat wij hier – in antwerpen – missen is een stuk zelforgansiatie binnen de islamgemeenschap. doordat ze o.m. zelf vaak zo onderling verschillen van mening kunnen ze moeilijk als groep naar buiten treden.
    daarmee wil ik alleen maar zeggen dat de islamgemeenschap evenveel strekkingen kent als bvb. de katholieke gemeenschap. dat doorhebben is ak een eerste stap in de goeie richting denk ik.

    Hilde

  3. “En laten we vooral niet vergeten dat de Islam uiteindelijk door Soroush’s en Abu Zeyds zal worden hervormd en niet door Ellian’s en Hirsi Ali’s.”

    – Interessant stuk. De laatste regel laat ook het verschil zien tussen gelovigen en niet gelovigen. Hirsi en Elian hervormen de islam niet inderdaad, ze verlaten ‘m gewoon, zoals een geliefde wordt verlaten.Maar dan is het ook over ja ? Ik wil niet gestalkt worden en omgekeerd zal ik je bestrijden als je dat doet, of nog erger.

    Niet dat ik meteen zo voor hun ideeen ben , maar ik kan hun verlaten van het geloof niet ongemerkt en niet zonder steun voorbij laten gaan, omdat ik zelf als Christelijk opgevoed iemand hetzelfde proces heb doorgemaakt , zonder al te veel frustratie van mijn kant , maar de frustratie creeert degene die het je verbiedt , waardoor je je ook tegen degene keert die meent je te kunnen verbieden.

  4. Je hebt niet helemaal door waar het over gaat, Cees. Ik ken meerdere mensen die van oorsprong moslim waren en nu niet meer gelovig zijn. Die hebben daar helemaal geen moeilijkheden mee. En zelf vinden zij het in deze tijd wel noodzakelijk om voor Nederlandse moslims op te komen al zijn ze zelf niet gelovig, omdat ondertussen duidelijk is dat die groep behoorlijk in het nauw wordt gedreven. Hirsi Ali en Ellian roepen niet zoveel weerstanden op omdat ze niet meer gelovig zouden zijn, maar door hun buitengewoon ongenuanceerde veldtocht tegen de islam, waarmee ze bovendien bijdragen aan de islamofobie in Nederland. Vooral de mensen die niet beter weten omdat ze zelf geen moslims kennen en ook geen kennis hebben van de islam, behalve van ‘horen zeggen’ zijn daar gevoelig voor, en het is een kwalijke zaak dat Ellian en Hirsi Ali daar aan bijdragen.

  5. Jalal, ik ben het met je eens. Ik heb vaak van dichtbij meegemaakt dat de media geen interesse hebben voor ‘gematigde’ ‘genuanceerde’ moslims in Nederland. Ellian en Hirsi Ali zijn voor een groot deel media-producten. Hun opvattingen zouden lang niet zoveel status krijgen wanneer ze niet om de haverklap werden geinterviewt, uitgenodigd voor debatten, en erg veel ruimte krijgen in de kranten voor hun stukken. Wat daar vooral vervelend aan is, is dat de gemiddelde Nederlander niet voldoende op de hoogte is om daar kritisch naar te kijken, en al gauw denken: Ellian en Hirsi Ali zijn ‘ervaringsdeskundigen’, ze weten wel waar ze het over hebben. Terwijl er als het om de islam gaat hier een miljoen moslims rondlopen die net zo ‘ervaringsdeskundig’ zijn, bovendien veel mensen die zo kunnen aantonen dat Hirsi Ali’s kennis van de islam heel beperkt is, en ook veel vluchtelingen uit Iran die minstens evenveel kennis hebben als Ellian, of meer, en een uitgesproken andere visie, die zelden worden gehoord.

    Daar komt nog wat bij: de mensen die praten in makkelijk citeerbare one-liners zijn meer geliefd bij de media dan mensen met genunaceerde verhalen. Maar sommige zaken zijn nu eenmaal niet tot een paar slogans te herleiden zonder de gecompliceerde waarheid geweld aan te doen. In de bekende tv shows die het vooral leuk vinden om kemphanen tegenover elkaar te zetten, worden mensen met een visie die meer tijd vraagt om die uiteen te zetten bijna altijd ondergesneeuwd. Dan ben ik weer blij met de bijlagen van kranten, waar tenminste de stukken met meer diepgang, en de uitgebreide interviews met interessante mensen wel een plaats krijgen. Maar die hebben uiteraard weer minder invloed op ‘de publieke opinie’, die op dit moment behoorlijk populistisch is geworden.

    Ik zie dat overigens niet als een bewust complot. Het zit ingebakken in wat ‘nieuws’ is en hoe je kijkcijfers haalt, of voor kranten, hoe je er voor zorgt niet te veel abonnees kwijt te raken. Daar zit een vicieuze cirkel in: eerst wordt iemand door de media tot woordvoerder of opinieleider gebombardeerd, die valt goed bij het publiek, vervolgens is iedereen vooral geinteresseerd in hun lekkere controversiele opvattingen, en daarom worden ze steeds maar opnieuw uitgenodigd, en niet die anderen.

    Ik vind dat op zich al een goede reden om er voor te zorgen dat we zelf onze podia en nieuwsfora scheppen, als tegenwicht. En dat gebeurt ook wel, maar nog niet vaak genoeg. Zo zie ik mijn taakje met dit weblog ook, als onderdeel van ruimte maken voor ‘de andere stem’.

  6. Beste Cees,

    “omdat ik zelf als Christelijk opgevoed iemand hetzelfde proces heb doorgemaakt , zonder al te veel frustratie van mijn kant”

    Toch veelbetekenend dat je zo dikwijls wilt laten weten dat je absoluut niet meer aan “geloof” geloofd !
    Niet het geloof is verkeerd, het wordt helaas te dikwijls misbruikt door mensen om macht uit te oefenen.
    Gelovigen zijn niet per definitie beter dan ongelovigen. “Aan hun daden zult gij ze herkennen”.
    Het allermooiste hoofdstuk uit het N.T. voor ieder die echt Christen probeert te zijn, zijn de “zaligsprekingen” die ook jou vanuit je achtergrond niet onberoerd kunnen laten.
    Ik ben geen kenner van de Koran, maar ik weet zeker dat ook daarin naastenliefde de leiddraad is, al is het geheel verpakt in woorden die ons als westerlingen soms op het verkeerde been zetten.

  7. Interessant dat in de Amerikaanse media meteen kritische stemmen over Ayaan Hirsi Ali te horen zijn. In plaats van Hirsi Ali als een bijna onfeilbare bron van expertise over de islam te beschouwen, zoals de overgrote deel van de Nederlandse pers, zijn er pogingen haar beweringen en theoriƫn kritisch te analyseren, iets wat ze niet kunnen doorstaan.

    Zie dit artikel door Laila Lalami over Hirsi Ali en Irshad Manji in de veel gelezen Amerikaanse tijdschrift The Nation: “The Missionary Position“.

    The Caged Virgin and The Trouble With Islam Today are billed as profound meditations on faith and searing critiques of Islam’s treatment of women and minorities, but they are riddled with inaccuracies and generalizations. In their persistent conflating of religion, civilization, geographical region and very distinct cultures, these books are more likely to obfuscate than educate.

  8. Oke , ik begrijp wat je bedoelt. Aan de andere kant ken ik zelf ook ex-moslims die daar wel moeite mee hebben m.n ook door hun omgeving , en die het dus maar liever voor zich houden. De ‘ongenuanceerde veldtocht’ heeft het christendom net zo hard meegemaakt, waren ze zelf ook goed in trouwens.De islam begint datnu langzamerhand ook mee te maken in eigen kring. Koekje van eigen deeg.

    Groepen zitten in het nauw , dat is ook waar, maar ik kan me niet herinneren dat we ons toentertijd daar erg druk over maakten als het om het religie-gedeelte ging.Of we maakten ons juist wel druk om religie in negatieve zin.Dat standpunt heb ik niet meer , maar heb me omgekeerd ook niet bekerd tot een soort CDA-achtig enerzijds anderzijds.Islam is niet mijn geloof geweest dus daar bemoei ik me ook niet al teveel mee , tot het moment dat ze zich met mij gaan bemoeien , althans.

    Daarnaast wil je toch niet ingaan op die kwestie dat je als moslim verboden wordt om dat niet meer te zijn – dat is een heel wijd verbreid gegeven daarbinnen – en gaat dus veel verder dan de kwestie of het allemaal fundamentalisten zijn.

    Dat ik niet weet waar het over gaat , waag ik te betwijfelen. Ik ken heel wat moslims, terwijl iets van 57 procent van de Nederlanders er niet 1 kent. Daarnaast weet ik betrekkelijk veel van de islam en heb ongeveer de helft van de Koran gelezen.Dus onkundig ben ik niet, aan de andere kant ook niet zonder meer deskundig.

  9. Bedankt Jan , voor je antwoord – maar helaas het gaat in geen enkele religie om ‘naastenliefde’- Het hele woord komt in de koran niet voor volgens mij en ook niet in het oude testament-

    oke , kan je me tegenspreken ,maar het is franje. Komt het christendom daar wel bij in de buurt dan ? Misschien het meeste van alle religies ,heel erg misschien, maar men heeft er al die eeuwen geen been in gezien om pogroms op joden uit te roeien en continenten te kolonialiseren – in naam van het christendom. Sowieso annexeert het christendom de joodse bijbel die helemaal niet van het christendom is eigenlijk. Dus annexatie.

    En niet te vergeten de uitgebreide veroveringen in naam van de islam ( inclusief annexatie ook weer van het joodse geloof)- dus permanente ‘wil tot macht’ – wat blijkbaar de menselijke natuur is ,zoals sommige filosofen wel eens terecht hebben opgemerkt. Oke

    Dat was trouwens het interesante aan het communisme dat ze dat overnam , ‘wille zur macht’ ,- verpruts je dat ook weer omdat je rucksichtloos wordt , zoals men nu eenmaal rucktsichtlos is in de geschiedenis en toen ook weer.Dus einde communisme.

  10. Eerlijk gezegd begin ik de hele discussie over de islam in Nederland een beetje beu te worden. De problemen die er in de maatschappij leven: jongeren die zich buiten de samenleving geplaatst voelen en hierdoor ontsporen, het hoge schooluitval, de groeiende segregatie, de hoge criminaliteitscijfers, etc worden ondergesneeuwd hierdoor. Waarom kunnen we in godsnaam niet concenteren op die dingen die er wel toedoen. Natuurlijk moet je over excessen spreken, maar het hele debat…. Ik word er echt moe van. Doodmoe.

  11. Het gaat in geen enkele religie om naastenliefde? Cees, waar haal je zo’n opmerking vandaan, hoe kan ik je zo nog serieus nemen? Zou je niet eindelijk eens de moeite willen nemen je er echt in te verdiepen in plaats van maar lukraak wat meningen op dit weblog te zetten? Je had er vanochtend weer drie, waarvan ik er twee heb gewist.

  12. Het gaat in geen enkele religie om naastenliefde? Cees, dat is zo’n domme opmerking dat het erg moeilijk wordt om je nog serieus te nemen. Zou je niet eindelijk eesn de moeite willen nemen je er echt in te verdiepen in plaats van maar lukraak wat op dit weblog te zetten? Je had er vanochtend weer drie, waarvan ik er twee heb gewist.

  13. Naastenliefde en goeddoen zijn kernbegrippen in de islam. Het woord naastenliefde komt in de koran misschien niet letterlijk voor, maar de opdracht tot gebed gaat bijna altijd gepaard met de opdracht om voor de wezen en de armen te zorgen, vriendelijkheid tegen de mensen om je heen, ook met hen waar je het niet mee eens bent etc. We worden zelfs aangespoord om op het welzijn van dieren te letten. Dus Cees, begin nog maar eens opnieuw in die koran, en probeer dan wel te doorgronden wat er eigenlijk staat. Of lees het boekje van Anton Wessels: De koran verstaan.
    Meer in het algemeen valt me op dat je het behoorlijk moeilijk hebt met religie. Het laat je kennelijk niet los.

  14. Imad, ik ben het met je eens dat het islamdebat de werkelijke problemen verhult. Het is ook makkelijk: geef de islam overal de schuld van, constateer dat moslims niet willen veranderen en je hoeft er verder geen aandacht aan te besteden, het is immers ‘hun’ eigen keus. We moeten de islam durven loskoppelen van de problemen: werkloosheid, discriminatie, armoede, verzet, de oorzaken in het maatschappelijk verkeer zoeken en politieke oplossingen verzinnen. Religie staat daar volledig buiten.

  15. Je hebt gelijk Hendrik Jan – het laat me niet los. Maar ik zou jou aanraden eens alle bedreigingen met hel en verdoemenis en doodstraffen in het oude testament en de korsan op een rijtje te zetten. Of de Handelingen , waarin een echtpaar letterlijk dood neervalt omdat ze wat geld achter hebben gehouden terwijl ze zich bij de Christelijke gemeenschap willen voegen . Straf van God.

    Daarnaast kan je daar dan wel ‘iets heel moois’ uit denken te halen, maar dat betwijfel ik en die twijfel wordt hedentendage weer eens bevestigd, of ik nou naar Bush kijk of naar Ahmadinejad etc.

    Oke , Anja , je laat al verschillende keren merken dat je vind dat ik maar wat uit m’n nek lul.Dus ik zal je verder niet meer ‘lastig vallen’.

    Zelf zal ik trouwens niet zo snel dat soort kwalificaties in de mond nemen trouwens in een discussie .

    Een beetje geklets hier en daar heeft ook zo z’n charme en als SP stemmer weet ik ook dat er genoeg SP stemmers in dit soort kwesties ook wel eens wat uit willen schieten in hun meningen of opmerkingenen dan weer er op terugkomen of het net weer anders stellen.Niet alles is intelectueel verantwoord , gelukkig.

    Daarnaast is er niet eens zo extreem veel historische kennis voor nodig om te weten wat er in naam van religies allemaal tot stand is gebracht maar zeker ook vernietigd en niet zo’n beetje ook. Dat hoort tot de kern van elke religie als je tenminste wilt zien dat religies historisch-menselijke verschijnselen zijn.Verbaast me een beetje dat je dat af doet.

    Dat behoort overigens ook niet alleen tot religies , maar ook tot niet-religieuze ideologieen , en economische systemen , om maar even het kapitalisme te noemen. Overigens zie ik dat als gegeven ,niet iets om al te huilerig over te doen, en daarom zie ik ook weinig reden om religie daar van uit te sluiten.

    En inderdaad ben ik het met Imad eens dat de hele discussie een mens de keel begint uit te hangen.

    Het ga je goed en met de SP.

  16. P.S. Hendrik Jan -En als we dat ‘straf van God’ voor dat echtpaar in de Handelingen even menselijk opvatten , is het dus de beschrijving van een dubbele moord , door een sekte,beschreven in hun eigen vroegste geschrift ,- een sekte die later, verbazingwekkend genoeg, maar met dezelfde praktijken uitgegroeid is tot een wereldgodsdienst en natuurlijk in vele varianten is uitgewaaierd, maar hoe dichter je naar de oorspronkelijke teksten gaat hoe meer je het theater van de wreedheid en bedrog ziet , wat nu eenmaal gangbaar was.Monumentaal inderdaad.Maar er is nu eenmaal geen enkel monument te noemen waarbij je niet moet denken aan die wreedheid die het tot stand heeft gebracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *