Moderne Nederlanders

Te gast: Farsia

Het is al lange tijd dat ik mij ernstige zorgen maak over de richting waar Nederland de afgelopen jaren naartoe neigt. Grote onwetendheid en vreselijk vastgeroest zitten in bepaalde denkpatronen zijn volgens mij een aantal oorzaken hiervan.

Ik beschouw mijzelf als een Moderne Nederlander, die ongeacht afkomst en achtergrond, streeft naar een maatschappij die er voor iedereen is en waar men bereid is samen te werken en elkaars sterke eigenschappen te gebruiken en te benadrukken voor een beter wereld (te beginnen bij Nederland) en toekomst (ook voor het nageslacht), met grote diversiteit, waarin anders zijn gewoon is.
Ik ben ruim 15 jaar werkzaam in het bedrijfsleven, heb een HBO-opleiding en betaal belasting.

Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen en belevingen heb ik mijzelf als kind altijd Nederlander beschouwd en zelf nooit onderscheid gemaakt. Totdat de buitenwereld dat onderscheid ging maken en erook naar acteerde. Ik heb mij lang goed en prettig gevoeld in Nederland, alleen nu word ik meer dan ooit als een domme vreemdeling die er niet bij hoort behandeld en voel ik mij niet meer welkom. Terwijl ik Nederlander ben en in principe, ondanks de koloniale tijdperk, niets tegen oorspronkelijke Nederlanders heb.

Ik wil heel graag duidelijk stellen dat ik met het uiten van mijn mening absoluut niet een bepaalde bevolkingsgroep en/of religie vertegenwoordig en/of representeer. Mijn mening is puur gebaseerd op een menselijke benadering en neutraal, ongeacht afkomst, religie en cultuur. Verder is het ook absoluut niet mijn bedoeling om verwijten en beschuldigingen te plaatsen naar wie dan ook, mijn gemeende excuses als het zo mocht overkomen. Terugkijken om van te leren voor een beter toekomst is waar ik voor ben, in plaats van terugkijken om alleen het negatieve te benadrukken en zondebokken aan te wijzen.

Mijn voorouders zijn in de koloniale tijdperk door Nederlanders uit hun vertrouwde, eigen omgeving gehaald en gebracht naar de andere kant van de wereld. Mijn voorouders en generaties die volgden hebben hun leven lang hard gewerkt om Nederland nog rijker en welvarender te maken. Niet alleen mensen, maar hele omgevingen en landen zijn geëxploiteerd, leeggeroofd en bekaaid achtergelaten, puur en alleen vanwege hebzucht, expansiedrift, rijkdom en macht.
Als ik kijk wat mijn voorouders hebben meegemaakt en hoe ze behandeld zijn, kan ik helaas de gedachte niet laten doen verdwijnen dat hun nageslacht, mensen uit voormalige koloniën, net zo veel recht hebben op een goed en gelijkwaardig bestaan, participatie in de maatschappij en op de welvaart hier als oorspronkelijke Nederlanders, omdat onze voorouders er tenslotte zoveel voor hebben moeten opgeven. Het zou fijn zijn als dat een keer echt erkend zou worden. Zou Nederland het al die tijd goed hebben gedaan, zonder de extra rijkdommen (en arbeid) die ze uit de koloniën hebben weggenomen?

Hoe dan ook, het is nu eenmaal zo geweest. Een feit waar nog weinig aan te veranderen valt, maar waar we vandaag de dag nog steeds de consequenties van ondervinden.
Een groot deel van het fundament van de Nederlandse welvaart en rijkdommen is gebaseerd op het bloed, zweet, tranen en levens van wel duizenden en wellicht meer mensen/arbeiders uit de koloniën. Men kan niet meer blijven doen alsof Nederland alleen van de oorspronkelijke Nederlanders is en dat de rest van de bevolking maar 2e of 3e rangs burgers zijn, die er eigenlijk niet horen. De Nederlandse bevolking is een optelsom en produkt uit het verleden, door dat te erkennen en de verantwoordelijkheid te nemen voor alle consequenties toont Nederland zich volwassen.
Gelukkig zijn er uit het verleden ook goede en zelfs mooie dingen voortgekomen, echter tot nu toe lijkt het alsof het handelen van vele Nederlanders (toen, eeuwen geleden en nu weer) alleen ellende en problemen met zich meebrengt.

Geschiedkundig zal ik er vast naast zitten. Maar de rode draad die ik opmerk is dat ergens in de jaren zeventig problemen waren met Molukkers, daarna waren er problemen met Antilianen, toen waren het de Surinamers en tegenwoordig zijn het de Turken, Marokanen, assielzoekers en gewoon dan maar alle allochtonen als we toch bezig zijn, die veel overlast (criminaliteit, laaggeschoold, werkeloosheid enz.) veroorzaken. Het lijkt de afgelopen 40 jaar een trend geworden te zijn om een nieuwe minderheid in de samenleving als de zondebok te bestempelen voor alle ellende. Wat mij steeds hoogst verbaast is dat men niet leert van de geschiedenis (en fouten uit het verleden). Dat het steeds om in Nederland nieuwgekomen minderheden gaat, die een bepaalde proces doorgaan en waarvan een deel (jongeren) uiteindelijk vervalt in overlast voor de samenleving en dat de maatschappij/overheid/media over het algemeen ze steeds op een negatieve manier benaderd en mee omgaat (als zondebok).
Overigens vind ik dat niemand die zich schuldig maakt aan criminele prakijken (van welke afkomst dan ook) vrijgepleit mag worden; ik vind wel dat er serieuzer gekeken dient te worden naar de rol van de maatschappij en de overheid die door geen begrip te tonen of door verkeerde maatregelen te treffen bijdragen aan factoren die aanzetten tot crimineel gedrag of criminele daden.

Hoe ging dat eigelijk met Nederlanders die naar andere oorden zijn vertrokken omdat ze hoopten op beter kansen, rijkdom en een beter leven. In onder meer Indonesië, India, Afrika, Australië zijn onder het mom van geloof (ja) heidenen, inheemse bevolkingsgroepen uitgemoord, is slavernij opgericht, is apartheid ontstaan en leven velen in deze landen in armoe, omdat mogelijkheden en kansen ontnomen zijn zichzelf en hun land te ontwikkelen. Daarnaast wilden deze Nederlanders niets weten van integreren, nee de bevolking daar moest zich aanpassen aan de kolonisten. In India is Engels de tweede taal geworden, In Suriname is Nederlands de officiële taal geworden, om maar wat te noemen.

De mensen die uit voormalige koloniën of als gastarbeiders naar Nederland toe zijn getrokken voor betere kansen, hoe is het hun vergaan? Ze hebben nooit de intentie gehad om de plaatselijke bevolking uit te roeien of anderszins kwaad te doen. In een vreemd land waar men de taal en gewoonten niet kent en men toch zo goed als kwaad probeert te overleven , zonder geweld, in vrede dat was wat ze probeerden, in tegenstelling tot wat hun gastland ooit gedaan heeft. Hoe komt het dan dat er toch opstanden waren, geweld, criminaliteit en zelfs moordaanslagen zijn gepleegd? Misschien door niet geaccepteerd en opgenomen te worden, door geen ruimte te krijgen, misschien omdat ze zich niet welkom voel(d)en?
Het treurige is dat zij, netals oorspronkelijke Nederlanders gehecht zijn aan hun eigen identiteit en dat als enige houvast voor wie ze zijn en wat ze kennen willen behouden (maar om Nederlanders een plezier te doen, dat op dienen te geven).

Is het misschien dat in Nederland met verschillende maten, eenzijdig en vaak vanuit maar 1 invalshoek (nl. de eigen) wordt gemeten? Dat sommige Nederlanders denken meer en beter te zijn en pretenderen Ubermensch en almachtig te zijn? Voelt men zich in Nederland zo snel bedreigt dat elk ander cultuur en minderheid of het nu hier of buiten Nederland is meteen op onrechtvaardige manier de kop ingedrukt moet worden, zodat zij de kans niet krijgen te laten zien dat ze net zo competent en mischien wel beter zijn?
Zijn sommigen in Nederland bang om straks zelf in de minderheid te raken en zelf zo behandeld te worden als dat minderheden tot nu toe in Nederland behandeld zijn?
Kunnen sommige Nederlanders zich uberhaupt wel verplaatsen in anderen, begrijpen ze wel wat ze anderen aangedaan hebben en hoe vreselijk zij het gevonden zouden hebben als het hun overkomen zou zijn? Hoe komt het dat eeuwen geleden Nederlanders dachten alleen de goede dingen op brute wijze uit andere landen mee te kunnen nemen en de dingen waar ze geen zin in hadden, gewoon buiten de deur te kunnen houden. Toen scheen dat heldhaftig te zijn; hoe zou men zulk gedrag vandaag benoemen.

Het komt over als een erg eenzijdig verhaal, begrijp mij aub niet verkeerd; ik ben zelf ook Nederlander. Nederland en veel Nederlanders hebben veel goeds te bieden, gelukkig, maar er is een discrepantie, er is iets volledig uit evenwicht en als dat niet hersteld wordt zal het alleen erger worden.
Ik krijg toch ook de indruk dat sommigen in Nederland nooit geleerd hebben vreedzaam en verdraagzaam te leven en om dat te verdoezelen steeds maar weer naar de weerloze minderheden wijzen, die uit onmacht en frustratie dan juist het gedrag vertonen die deze Nederlanders hoopten als onderbouwing naar anderen.
Waarom hoeven andere, oorspronkelijke Nederlanders geen verplichte integratie kursus te volgen, waar ze bewust gemaakt worden van hun eigen superieure houding, gedrag en handelen en leren meer begrip en verdraagzaamheid te krijgen voor ander culturen en minderheden?
Zouden deze Nederlanders misschien niet eindelijk moeten leren mee te gaan met de tijd en de ontwikkelingen, zich leren aan te passen aan de sociaal-maatschappelijke veranderingen en niet altijd alles zo naar hun hand te zetten zoals het hun uitkomt ongeacht de gevolgen voor anderen en de wereld? Het verschil in voorsprong op het gebied van aanpassingsvermogen en anticiperen op veranderingen bij minderheden vergeleken bij Nederlanders is enorm.

Ongeveer 9% van de hele wereldbevolking is blank, vooruitblikkend op de toekomst zal dit getal (ik kan er natuurlijk naast zitten) waarschijnelijk alleen maar kleiner worden. Enerzijds door de expansiedrift die wereldmachten in vorige eeuwen hebben geïnitieerd waardoor hele bevolkingsgroepen verplaatst zijn naar andere werelddelen en aan het integreren zijn. Anderzijds door de moderne technologie en globalisering. Afstanden kunnen steeds beter en sneller overbrugd worden, mensen en verschillende werelden komen steeds dichter bij elkaar.
Het zou best goed kunnen dat over 100 jaar Nederlanders als consequentie van hun expansiedrift straks zelf een minderheid zijn op deze wereld. Uit angst hiervoor worden mensen anders dan Nederlanders geweerd. Neo-nazisme herleefd. Anders zijn in Nederland wordt niet geoorloofd en geaccepteerd. Dit lijkt beangstigend veel op wat er zo’n 60 jaar geleden (bekend als de Tweede Wereldoorlog) zich heeft afgespeeld. Het is jammer dat de geschiedenis zich blijft herhalen en dat we steeds maar niet leren ervan. Het baart mij grote zorgen.

Zou dit probleem zich misschien na honderden jaren van zelf opgelost hebben? Als de hele wereld zich langzaam, of men nu wil of niet helemaal met elkaar geïntgreeerd heeft, zodat er geen verschillen meer zijn en zodat men niet meer kan achterhalen wie waar oorspronkelijk vandaan komt, zodat er ook niet meer gevochten wordt om land? Of hebben we elkaar tegen die tijd allang uitgemoord?

13 gedachten over “Moderne Nederlanders

  1. Vergeet niet hoe Nederland is omgegaan met zigeuners (‘woonwagenbewoners’). Die pasten niet in het plaatje zolang ze bleven rondtrekken. Er is alles aan gedaan om ze in huizen te laten wonen. Er zijn kampen ingericht die na verloop van tijd verplaatst werden, vergroot, dan weer verkleind, in de hoop dat ze murw werden en maar in een huis gingen wonen (of vertrokken).

    Vergeet niet hoe Indische Nederlanders ontmoedigd werden om na de Indonesische onafhankelijkheid in het ‘moederland’ te gaan wonen (ze zouden hier niet kunnen aarden, het was hier veel te koud etc.). Er is alles aan gedaan ze daar te houden, waar ze veelal als landverraders werden gezien. Degenen die bleven, leven nu onder erbarmelijke omstandigheden. Hier werden ze als kinderen behandeld. Eerst in ijskoude kampen opgevangen (concentratiekampen die nog van de Duitsers waren, gebroken ramen, geen verwarming, latrines), vervolgens in erbarmelijke pensions waar van alles gecontroleerd werd. Wanneer ze driemaal per week hutspot aten kwamen ze in aanmerking voor een eigen woning. Dan nog werd voor hun beslist welke kwaliteit lakens en dekens gekocht moest worden, en controleerde maatschappelijk werk wekelijks of het huis wel schoon was en of er geen exotische voorwerpen waren binnen gesmokkeld. Alle noodhulp moest tot op de laatste cent worden terug betaald. Excuses voor deze behandeling zijn nooit gemaakt. (Zie bijv. “De ogen van Solo” van Reggie Baay)

    Nu vindt men het vreemd dat de bewoners van de landen die zijn leeggeroofd (en nog worden leeggeroofd onder de WTO) zelf hier komen om een graantje van de luxe mee te pikken. Zie de taferelen in Spanje. Er wordt gereageerd met terugsturen en zandzakken, in plaats van de oorzaak van het probleem onder ogen te zien.

  2. Een goed, helder verhaal, Farsia!
    En wat zijn “oorspronkelijke” Nederlanders trouwens? Afstammelingen van Batavieren? Van Hugenoten? Of b.v., zoals ik zelf, van een Zwitser? Een deel van mijn familie heef overigens in de 19e eeuw haar geluk in “Nederlands Indië” beproefd en is, behalve met koloniaal geld, met een kleurtje terug gekomen (niet alleen vanwege de zon).
    Al eerder konden we noteren dat ons aller Charles “een niet verplicht in te burgeren genaturaliseerde niet-westerse allochtoon” is, en vroeg ik mij af of ik zelf een “oud-genaturaliseerde westerse allochtoon”, dan wel een “bloed-en-bodem-autochtoon” was…..Godallemachtig, die categorieënzucht in Nederland is de waanzin ten top!

  3. In “Dood van een gezonde roker”(Ian Buruma) wordt de vergelijking met de manier waarop wij de Indonesische Nederlanders (die nota bene werden opgevangen in de kampen van WO2 wel degelijk getrokken). Goed boek!

  4. “Anders zijn in Nederland wordt niet geoorloofd en geaccepteerd”

    Ja , sorry , maar dat is onzin.

    Dingen gaan niet zonder slag of stoot ,dat is waar.

  5. “Mijn voorouders zijn in de koloniale tijdperk door Nederlanders uit hun vertrouwde, eigen omgeving gehaald en gebracht naar de andere kant van de wereld. Mijn voorouders en generaties die volgden hebben hun leven lang hard gewerkt om Nederland nog rijker en welvarender te maken. Niet alleen mensen, maar hele omgevingen en landen zijn geëxploiteerd, leeggeroofd en bekaaid achtergelaten, puur en alleen vanwege hebzucht, expansiedrift, rijkdom en macht.”

    Men stond in berooide streken zoals de Rif,plus politiek van de Marokkaanse koning, in de rij om hier naar toe te gaan en voorlopig gaat er door die harde arbeid veel geld richting Marokko.

    Dat is het dubbelzinnige : in een socialistische maatschappij was nooit iemand van z’n plaats gekomen, of anders dan door harde deportatie.

    So how can you complain about migration while celebrating migration ?

    Is inderdaad een echte vraag en geen retorische.

  6. Kijk naar de lijst van meest corrupte landen en behoorlijk corrupte landen , en huiver.

    De machthebbers daar zijn vaak stuk voor stuk opgeleid op westerse universiteiten , wat geen compliment is voor onze universiteiten , maar wat mischien toch ook geen compliment is voor degenen die er zijn opgeleid.

    Komt er nog eens een canon van de geschiedenis die veel landen mischien ook ooit zullen maken dan zullen ze niet alleen het kolonialisme aanwijzen maar ook , met grote gene, de eigen leiders daarna , grote gene vooral omdat men maar doorgaat de schuld te geven terwijl men de eigen zakken vult , precies de kliek aan de macht die profiteert van de anti-koloniale stemming.Of de anti-apartheidsstemming , zie bv. de cynische rijkdom van ex-apartheidsactivisten in Zuid-Afrika.

    Hoogste tijd dus voor wat andere kritiek in plaats van die sentimentele praatjes over die beroerde, koloniale Nederlanders e.d, die overigens pas sentimenteel worden als de nieuwe gegevens genegeerd worden.En iedereen uit elk Afrikaans land, of Indonesie, zal je vertellen wat er allemaal niet klopt aan de eigen kleptomane elites. Soi.

    Maar als die kwestie niet wordt opgelost, die achteloze omgang met de eigen mensen , ben je natuurlijk weerloos tegenover welke vorm van imperialisme dan ook – straks Chinees en Indiaas en weer Russisch.

    Zo.

  7. @cees (6): De meeste voormalige antiapartheidsactivisten zijn helemaal niet rijk.

    Vreemd ook dat als blanken rijk worden dan is het door “hard werken” en “ondernemerschap” terwijl als niet-blanken rijk zijn wordt er gelijk verondersteld dat ze dat niet eerlijk verdiend hebben. En de paar die het inderdaad niet eerlijk verdiend hebben worden als “bewijs” opgevoerd. Terwijl blanke oplichters zoals de management van Enron, of in Nederland de bouwfraudeurs, “uitzonderingen” zijn. De meeste rijken in Zuid-Afrika zijn nog steeds blanken.

    En nee, Cees, iedere zwarte Zuid-Afrikaan zal je niet vertellen over de “kleptomane elite”.

    En ja, Cees, de koloniale machten hebben de rest van de wereld geplunderd. Dat was de hele doelstelling van het kolonisme: uitbuiting en plundering. Denk je dat de VOC en WIC liefdadigheidsinstellingen waren?

  8. Beste Hendrik Jan, Elma, Olav en Cees,

    Hartelijk dank voor jullie reacties en aanvullingen.

    Wat oorspronkelijke Nederlanders precies zijn, Olav? Goede vraag!
    Je kunt het zoveel mogelijk nuanceren en uitdiepen als mogelijk is en er zal ook wel een wetenschappelijke definitie voor zijn. Mij maakt het eerlijk gezegd helemaal niets uit. Ergens vond iemand het ooit nodig om onderscheid te gaan maken.
    Naar mijn mening zou het prettig zijn als iedereen, alle Nederlanders, wat moderner (in de context zoals aangegeven in het verhaal), zou gaan denken en doen.

    Cees, bij jou heb ik geloof ik een gevoelige snaar geraakt.
    Zoals aangegeven in het stuk, is het niet mijn doel om beschuldigingen of verwijten te plaatsen naar wie dan ook. Ik kan me voorstellen dat het eenzijdig en weinig positief overkomt, waardoor sommigen zich onprettig (of aangevallen) gaan voelen.

    Er is een hoop ellende en er zijn veel gruwelijkheden op de wereld.
    Als ik kijk naar jullie aanvullingen word ik er alleen maar verdrietiger van het er zo aan toe gaat/ging overal op de wereld.
    Mijn zorg is dat als er in dezelfde trant doorgegaan wordt het alleen maar erger en niet veel beter op zal worden in de toekomst.

    De insteek van het verhaal is dat als we kijken naar hoe de dingen vandaag zijn zoals ze zijn, dat bewust of on bewust veel onstaan is door een hoop oorzaken uit het verleden. Het heden staat niet los van het verleden. Waarbij het verleden een samenspel van veel verschillende factoren bijelkaar zijn, waar bijvoorbeeld vroegere kolonisten een rol in hebben gespeeld, maar ook immigranten die naar Nederland zijn gekomen.

    We moeten wèl naar het verleden kijken om te leren voor de toekomst en om te voorkomen dat we zo door gaan. En dat zou misschien kunnen als we zouden beginnen met als we allemaal iets anders (als Moderne Nederlanders?) zouden gaan denken en ons anders ten opzichte van elkaar zouden gaan opstellen.

  9. @F.J.

    U heeft een goed verhaal; zeker in historisch perspectief gezien.

    Helaas bent u een uitzondering; niet iedere allochtoon is zo goed in staat een dergelijke genuanceerde kijk op de multiculturele samenleving weer te geven.

    Dan hadden we in Nederland geen integratieprobleem.

    Dat ook de autochtonen moeten integreren is een logische conclusie.

    Een dialoog tussen verschillende culturen is onontbeerlijk voor een gezonde en werkbare samenleving.

    Maar hoe pakken we concreet het probleem van radicaliserende moslimjongeren aan?

    Heeft u daar een realistische oplossing voor?

  10. Beste allemaal maar vooral meneer/mevrouw Jongerius,

    Allereerst dank voor al jullie terugkoppelingen.

    Graag wend ik mij tot meneer/mevrouw Jongerius; ‘Niet iedere allochtoon is zo goed in staat een dergelijke genuanceerde kijk op de multiculturele samenleving weer te geven.’
    Om in Uw termen te blijven; andere allochtonen zijn goed in andere dingen, waar ik weer veel van kan leren. Daarnaast: zijn (alle) autochtonen dan wel goed in staat om een dergelijke genuanceerde kijk op de multiculturele samenleving weer te geven?
    Ik interpreteer Uw opmerkingen maar als positief en zal mij maar niet verder af vragen of U er wel goed over nagedacht heeft.

    Behalve als het om die laatste gaat: ‘Maar hoe pakken we concreet het probleem van radicaliserende moslimjongeren aan?’
    Zoals Hendrik Jan al aangeeft; ik denk niet dat ik daar verantwoordelijk voor gehouden kan worden en als ‘tegenmaatregel’ het dan ook maar moet oplossen.
    Zoals je niet elke ‘echte’ of ‘oorspronkelijke’ Nederlander (wat echt en oorspronkelijk is laat ik maar even in het midden) persoonlijk kunt beschuldigen van wat er in de koloniale tijdperk is gebeurd en zoals je niet elke Duitser een facist mag noemen en verantwoordlijk kunt stellen voor WOII, omdat Hitler toevallig een Duitser was, zo kun je ook niet elke niet-Nederlander (wat daar verder precies onder valt?) verantwoordelijk stellen voor alles wat mis is en te maken heeft met bepaalde problemen op het gebied van Integratie.
    Sterker nog je kunt niet elke Moslim bestempelen als potentiele radicalist en elke Moslim identificeren met een moordenaar.

    Hoe dan ook; ik voel mij wel verantwoordlijk om een positieve bijdrage aan de maarschappij te leveren en ik wil U graag helpen. Dat zijn een paar van mijn sterke punten. Vanuit die invalshoek wil ik best een poging wagen om mee te denken. Daarbij dien ik wel te zeggen dat ik mij verder nooit echt verdiept heb in de problematiek en bij het aandragen van oplossingen de dingen niet met feiten en cijfers zal kunnen onderbouwen.

    Uw sterke punt, als ik het niet verkeerd heb, is hele kritische oordelen uiten. Daar is niets mis mee; zorgt er alleen maar voor dat de ander scherp blijft.

    1. Het zou prettig zijn als ipv ‘radicaliserende Moslimjongeren’ het over ‘radicaliserende jongeren zou gaan’. Dit zou:
    a. De lading en druk bij de jongeren die hiermee bedoeld worden wegnemen en meer ruimte aan hun geven waardoor ze misschien meer open staan voor niet-radicalisering
    b. Door het probleem breder aan te pakken door bijv. ook jongeren die richting Neo-nazisme radicaliseren, wat ook heel eng is, te benoemen laat je zien dat het niet perse tegen het geloof gericht is, maar tegen de radicalisering.

    2. Ik weet het niet echt, maar ik gok dat doordat er weinig begrip en erkenning voor emoties aan verschillende kanten is er veel frustraties/machteloosheid ontstaan is, waardoor mensen een bepaalde kant toe neigen. Wat ik weet van conflicten is dat zolang emoties niet begrepen en erkend worden door de andere partij, men nooit toe zal zijn/komen aan oplossingen. Dit is een voorwaarde voordat aan oplossingen begonnen kan worden.
    Nu is de vraag hoe moet men komen tot begrip en erkenning voor elkaars emoties? Men kan wel in een kamertje gaan zitten en heel veel begrip en erkenning voor radicaliserende jongeren gaan tonen, maar zodra die jongeren een stap in de buitenwereld doen, worden ze van alle kanten weer afgeschoten. Waardoor ze toch weer in het nauw gedreven worden en juist daardoor wel nog meer gaan radicaliseren. Dus de manier waarop de maatschappij/media/overheid hiermee omgaat; de benadering, is van essentieel belang.

    3. Wordt niet persoonlijk en kom niet aan mensen hun basis, hun identiteit. Nogmaals ik ben slecht op de hoogte; maar als ik de vreslijke beelden op de site van Anja, die als vergissing worden afgedaan, zie, dan vraag ik me echt af of die mensen zelf nog weten waar het om begonnen was en waar het om gaat. Ik kan het gewoon niet meer volgen (en dat zal wel aan mij liggen), het enige dat ik weet is dat het (op z’n zachts gezegd) onmenselijk is. En volgens mij is dat nou juist precies het schrijnende voorbeeld van wat er gebeurd met mensen, met een stukje van de wereld als je aan hun eigenheid, eigenwaarde, hun basis en aan hun identiteit komt.

    4. Het zal enige tijd duren voordat het probleem echt en helemaal opgelost is. M.a.w. men moet niet al te hoge verwachtingen hebben dat dit binnen onafzienbare tijd de wereld uit is.

    Een belangrijk punt van aandacht bij deze voorstellen is dat er ook inspanningen van anderen (maatschappij/media/overheid) dan alleen deze jongeren nodig is en of deze anderen bereid zijn eraan mee te werken om het probleem succesvol aan te pakken is een zeer kritische factor. Als deze kritische succesfactor niet ingevuld wordt heeft het weinig zin om ook maar te beginnen met te denken dat er iets opgelost wordt. Wat ik mij verder nog afvraag is, als het dan niet lukt zal dan ooit erkend worden dat het (ook) aan deze kritische succesfactor lag?

    Ik ben benieuwd of deze voorstellen Uw kritische noot zullen overleven. Ik wil niet al te positief zijn, maar stel dat het wel zo is, dan is er wellicht nog hoop dat we samen, met het combineren van onze sterke eigenschappen er misschien toch nog in kunnen slagen tot goede oplossingen te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *