Islamitisch Vrouwen Manifest

p1a.jpg
(foto van vrouwenconferentie in New York)

Op 21 november presenteerde stichting Al Nisa i.s.m. Onderzoeksschool ASCA van de Universiteit van Amsterdam en de faculteit Godgeleerdheid & Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen het Islamitische Vrouwen Manifest (IV/M).

Dinsdag 21 november 2006 gaat de geschiedenis in als de dag van de presentatie van het Islamitisch Vrouwen Manifest (IV/M). Het manifest roept moslimvrouwen in Nederland op hun stem te laten klinken, en om samen met moslimmannen het principe van gelijkwaardigheid van vrouwen en mannen in woord én daad uit te dragen.
De presentatie van het manifest vond plaats in De Balie in Amsterdam en werd georganiseerd door de Onderzoeksschool ASCA van de Universiteit van Amsterdam, de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen en Stichting Al Nisa. Deze middag werd geopend door Asma Barlas, hoogleraar Politicologie in New York en auteur van “Believing women in Islam” (2002). Zij sprak over een historisch moment en ondertekende het Manifest als eerste.

Het manifest krijgt binnenkort een eigen website, maar tot die tijd valt het te lezen op de website van Al Nisa. Op de Al Nisa-website wordt ook zo spoedig mogelijk plaats ingeruimd voor berichtgeving over het manifest in de diverse media en voor uw reacties.

ISLAMITISCHE VROUWEN MANIFEST (IV/M)!

Wereldwijd kampen vrouwen met ongelijk(waardig)heid op grond van hun sekse. Het Islamitisch Vrouwen Manifest (IV/M) concentreert zich op de situatie van moslimvrouwen in Nederland. Ongelijk(waardig)heid en onrechtvaardigheid op grond van sekse komen voort uit patriarchale structuren en kennen vele verschijningsvormen, waaronder ondergeschiktheid van vrouwen, gebrekkig of geen zelfbeschikkingsrecht, geweld en/of onderdrukking. Voor vrouwen betekent leven in een mannenheerschappij of een gemeenschap waarin het mannelijke de norm is dat zij een ondergeschikte positie hebben ten opzichte van mannen, uitsluitend op grond van hun vrouw-zijn. Dit wordt in stand gehouden door zowel mannen als vrouwen.

Gelijkwaardigheid tussen vrouwen en mannen is een erkend principe in de islam. Toch manifesteren patriarchale ideeën zich op verschillende manieren onder moslims, ook in de huidige Nederlandse moslimgemeenschappen. De opstellers van het Islamitisch Vrouwen Manifest (IV/M) willen samen met andere moslimvrouwen en -mannen in Nederland een beweging op gang brengen om de bewustwording te stimuleren van vrouwdiscriminerende en vrouwonvriendelijke denkwijzen en praktijken zoals deze zich voordoen in de huidige Nederlandse moslimgemeenschappen, en om deze ideeën en praktijken te veranderen.

Uitgangspunten

*Het Islamitisch Vrouwen Manifest (IV/M) is gebaseerd op de overtuiging dat de islam oproept tot rechtvaardigheid tussen, en gelijk(waardig)heid van, vrouwen en mannen en dat de Koran patriarchale denkwijzen en praktijken niet rechtvaardigt.

*De islam ondersteunt het streven – op basis van de Koran en de Soenna – om de positie van moslimvrouwen te verbeteren en onderdrukte vrouwen te bevrijden. Zelfbeschikkingsrecht, vrijheid op grond van gelijkwaardigheid, lichamelijke veiligheid en integriteit, onderwijs en economische zelfstandigheid, zijn grondrechten van moslimvrouwen die legitiem zijn op grond van de Koran en de Soenna.

*Om de historisch eenzijdige benadering van islamitische bronnen vanuit mannelijk perspectief op te heffen, is het noodzakelijk dat vrouwen zich – naast mannen – intensief gaan bezighouden met de bestudering van deze bronnen en interpretatiemethoden. Ook op andere terreinen van de islamitische theologie dienen vrouwen vertegenwoordigd te zijn, om de scheefgegroeide gezagsverhouding tussen moslimmannen en -vrouwen te herstellen.

*Om rechtvaardigheid en gelijk(waardig)heid tussen moslimvrouwen en -mannen te bereiken, is idjtihaad (het komen tot juridische oordelen op basis van de rede, c.q. zelfstandig logisch redeneren) door eigentijdse moslimgeleerden en -onderzoekers (v/m) dringend noodzakelijk. Daarbij moeten in de context van onze huidige samenlevingen ook diverse referentiekaders en onderzoeksmethoden in aanmerking worden genomen.

*Om rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid tussen moslimvrouwen en -mannen te bevorderen, dienen culturele tradities en religieuze (islamitische) uitgangspunten helder van elkaar te worden onderscheiden.

*De positie van moslimvrouwen in Nederland staat niet los van de positie van moslimvrouwen in andere delen van de wereld, of van de positie van moslimmannen, of van die van andere vrouwen en mannen in onze samenleving. Dit vraagt om een wederzijdse actieve, open en participerende houding waarbinnen dialoog, samenwerking, ondersteuning en solidariteit mogelijk zijn. Wederzijdse erkenning van pluriformiteit en eigenheid vormen fundamentele voorwaarden. Insluiten versterkt, buitensluiten verzwakt.

Daarom streven wij naar:

*Versterking van de positie van moslimvrouwen in Nederland, door het opheffen van ongelijk(waardig)heid, onrechtvaardigheid en onderdrukking op basis van sekse of op basis van persoonlijke invulling van het geloof. Daarbij stellen wij het aanpakken van patriarchale structuren binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen en daarbuiten centraal. De egalitaire (gelijkheid nastrevende) en rechtvaardige boodschap van de islam vormt hiervoor de basis.

*Bewustwording door vrouwen en mannen van de verschillende manieren en niveaus waarop vrouwdiscriminerende en vrouwonvriendelijke ideeën en praktijken binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen tot uiting komen en van de mate waarin dit gebeurt.

*Het opstellen en nastreven van een eigen agenda door moslimvrouwen die uitgaat van zelfgeformuleerde behoeften, wensen, kracht en kwaliteit.

*Het stimuleren van een open discussie in de Nederlandse moslimgemeenschappen over gelijk(waardig)heid en rechtvaardigheid tussen vrouwen en mannen.

*Het actief betrekken van- en samenwerken met mannen uit de moslimgemeenschappen bij het realiseren van de uitgangspunten, doelen en intenties van het IV/M.

*Het vergroten van de zichtbaarheid van de inzet en kwaliteit van moslimvrouwen in Nederland en in de Nederlandse moslimgemeenschappen.

*Het stimuleren van onderwijs voor vrouwen op diverse niveaus met betrekking tot het zelfstandig lezen van de islamitische bronnen en andere onderdelen van de islamitisch-theologische wetenschap. Dit houdt ook in het zoeken naar mogelijkheden om dergelijk onderwijs voor vrouwen te faciliteren.

*Het stimuleren van onderwijs voor moslimvrouwen op andere maatschappelijk en wetenschappelijk relevante gebieden.

*Toename van de invloed van moslimvrouwen en het vrouwelijk perspectief op bestaande islamitische onderwijsinstituten of islamitische afdelingen van andere onderwijsinstituten.

*Toename van de invloed en het gezag van moslimvrouwen in de besluitvormingsorganen van islamitische instituten in Nederland (o.a. moskeeorganisaties, onderwijsinstellingen, fondsen, hulp- en dienstverlenende organisaties en belangenorganisaties).

*Toename van de invloed en het gezag van moslimvrouwen in besluitvormingsorganen van algemene instituten en organisaties in Nederland (en daarbuiten).

*Het vormen van (moslim)vrouwennetwerken om informatie uit te wisselen, krachten te bundelen en solidariteit te bevorderen.

*Het leggen en onderhouden van contacten op internationaal niveau met (moslim)vrouwenbewegingen en organisaties die vergelijkbare doelen nastreven, met het oog op samenwerking en wederzijdse solidariteit.

*Het signaleren en aanpassen van wetten, regels en systemen op verschillende plaatsen van de Nederlandse samenleving die op een of andere wijze de zelfbeschikking en gelijk(waardig)heid van moslimvrouwen belemmeren.

*Het zoeken naar, en toepassen van, methoden om de uitgangspunten van het IV/M in de opvoeding van Nederlandse moslimkinderen beter tot hun recht te laten komen.

*Het ontwikkelen van strategieën op diverse niveaus in de samenleving om de positie van moslimvrouwen in Nederland te versterken.

Moge Allah ons helpen in ons streven.

Amsterdam, 21 november 2006

Het Islamitische Vrouwen Manifest is 21 november j.l. door 70 vrouwen en mannen ondertekend. Wil je ook ondertekenen of reageren, mail ons dan o.v.v. je volledige voor-en achternaam via info@alnisa.nl. Wij doen ons uiterste best om de reacties van ondertekenaars binnenkort ook op deze site kenbaar te maken.

39 gedachten over “Islamitisch Vrouwen Manifest

  1. Ik denk dat het best lastig is om vrouw te zijn en zeker moslimvrouw.

    Ik zit letterlijk tussen twee kampen in. Als ik een meisje hoor zeggen: ik draag een hoofddoek omdat het moet van God. Dan kan ik dat niet echt begrijpen, ik geloof daar niet in, wil het diepere ervan weten, de achterliggende reden. Maar ik kan me dan zo ongelofelijk storen aan mensen die mij de les willen leren. Zo van, ja je bent een goeie meisje, maar als je een hoofddoek draagt dan ben je nog beter. Ik vind dit zo ontzettend dom denken.

    Daar kan ik soms erg kwaad om worden. Daarnaast, zijn er de mensen ala Ciska, die mij weer de les willen leren op een andere manier, van jij bent wel een goeie geimancipeerde vrouw, maar als je die hoofddoek nou ’s af doet dan ben je nog beter. Daar kan ik weer kwaad op worden.

    Ik wil gewoon m’n leven leiden zoals ik ’t wil. Ik wil in een land leven waar mensen mij respecteren om wie ik ben, niet om hoe ik eruit zie. Ik droom van een land waar ik in een Burka kan rondlopen als ik er zin in heb, en waar ik de volgende dag in een badpak kan zwemmen, zonder dat de moraalpolitie mij beticht van hypocriet zijn. Ik droom van een land waar ik als vrouw rond kan lopen in korte broek zonder m’n benen te hoeven scheren. Ik droom van een wereld waar iedereen vrij is en waar iedereen elkaar respecteerd. Is dit te veel gevraagd?

  2. Ben het erg met je eens, Salima. Ik kreeg wel vaker kritiek omdat ik voor hoofddoeken zou zijn. Ik ben alleen niet tegen. Ik zou in dit land net zo makkelijk demonstreren voor het recht er wel een te mogen dragen als in een ander land voor het recht om er geen te dragen.

  3. Het is heel erg goed dat vrouwen zich organiseren en bijvoorbeeld met dit manifest komen. Ik hoop oprecht dat zij ook de andere vrouwen daadwerkelijk bij hun emancipatieproces zullen betrekken, want: samen sta je sterker. En heel goed dat zij benoemen dat zij ook de mannen willen bereiken. Ik denk namelijk dat zeker een omturning van de mannen in hun seksistisch denken noodzakelijk is om de vrouwenemancipatie echt vorm te geven. Bovendien denk ik dat de mannen erzelf ook gebaat bij zijn: bevrijd zijn van seksistisch denken is – mijns inziens – pas echt vrij zijn. En dan kun je de islam, het christendom, jodendom of het humanisme (of welke andere religie, levensovertuiging dan ook) pas echt in alle zuiverheid omarmen.

  4. Als hoofddoekdraagster,zou ik meteen met je mee doen, Anja. En Met jou Salima ben ik het ook eens, ik wil mijn ding kunnen doen en dat gun ik ieder ander ook. En wil iemand geen hoofddoek dragen van mij zal je niets horen, het is jou beslissing en jou leven.

  5. Verder was ik er dinsdag bij en vond het indrukwekkend. De lezing van Asma Barlas was zeer interessant. Haar boek is dat ook en ik hoop dat het in het nederlands vertaald zal worden en hier voor het grotere publiek beschikbaar zal zijn. Misschien is de lezing via Zina trouwens verkrijgbaar want die was al in het nederlands vertaald.

  6. Dag Anja en alle andere bezoekers op deze website,

    Ik was vandaag naar het Idfa, waar de vier uur (!!) durende film van Spiky Lee over New Orleans werd vertoon (“als de dijken breken”). Hartverscheurend wat daar is gebeurd en nog steeds gaande is en je zult zeggen: wat heeft dat in g’dnaam met hoofdoeken, vrouwenrechten of de situatie in Gaza te maken? Nou dit: dat (zwarte) vrouwen, kinderen en oude mensen de grootste slachtoffers van een volstrekt falende Amerikaanse overheid zijn geworden in zowel het begin als de nasleep van Katarina, je weet wel die orkaan die de dijken heeft doen doorbreken en 90% van N.O onder water heeft gezet. Maar in de film waren het vrouwen die het hardste terugvochten en toen een van hen zei dat de Amerikaanse overheid wel “democratie” in het midden-oosten denkt te kunnen brengen, terwijl ze niet eens in staat zijn om hun eigen mensen in de VS op een fatsoenlijke manier te behandelen (het is nog steeds een grotere puinhoop daar) klapte de hele zaal spontaan.
    Enfin, dat wilde ik je even vertellen als een kleine opsteker voor al die mensen die denken dat het Amerikaanse beleid in het M.O. de meeste mensen koud laat. Oke, Idfa bezoekers zijn wel “betrokken” natuurlijk, maar van wie anders moeten we het hebben? En ik weet zeker dat dit ook de mensen zijn die zich schamen dat Nederland weer eens de buitenlandse pers heeft gehaald met een boerka verbod! Ik ben niet dol op boerka’s en ook niet zo heel erg dol op hoofddoeken (mijn moeder droeg er in de jaren zestig een om haar kapsel te beschermen, vreselijk vond ik dat!). Maar als jij morgen de straat op gaat om te protesteren tegen een verbod, ben ik er ook!

  7. Er is een prachtige film op de IDFA (International Documentary Festival) in Amsterdam. The Bridge over the Wadi. Palestijnse en joodse ouders hebben in 2004 besloten een tweetalige
    basisschool voor hun kinderen op te richten. Een school met Iwriet-talige en Arabisch talige docenten. Een school waarop hun feestdagen, onafhankelijk-heidsdag en de dag van de Palestijnse verdrijving allebei gevierd wordt. De school bestaat nog steeds en groeit.
    De film wordt vertoont dinsdag 28 november. 10.h.45 (City 1) en vrijdag 1 december,23.h.15
    (City 6)

  8. Wat lief al deze reacties.

    En Imad, bedankt, feministische mannen zijn had nodig, vooral in arabische kringen.

  9. Salima, opmerkelijk verhaal dat je vertelt.

    Ik voel me gesterkt in het principe dat ik al enige tijd huldig: de mens is vrij in haar keuzes.

    Religieuze sociale controle zou niet moeten gaan over hoofddoeken maar vooral meer over of iemand een positieve bijdragen levert aan deze wereld.

    Ik behoor tot het kamp van mensen die het storend vind dat Islam te veel en te vaak wordt gereduceerd tot een hoofddoek issue. Die hoofddoek is wat mij betreft een volstrekt irrelevant onderdeel van de fundamentele waarden van de Islam.

    De de discussie zich vaak afspeelt rond dat hoofddoek is een reflectie van het relatief lage niveau waarop het maatschappelijk debat rond Islam zich afspeelt.

    Wil niet de intellectuele toer op, maar was van het weekend blij om te lezen in het WRR rapport dat de WRR ook vindt dat meer feitelijke kennis van de Islam en haar ontwikkeling nodig is.

    Dat is me uit het hart gegrepen en is waar ik me voor zal inzetten vanaf nu.

    Peace,

    Aleem Ahmed

    PS Draag precies dat waar je zin in hebt waarde Moslima. Jij bent immers vrij en een ieder die jouw onder het mom van Islam wil motiveren tot die hooffdoek is onvoldoende geinformeerd over Islam. Meer Islam scholing is een dringende noodzaak.

  10. Jullie worden op je wenken bediend. Er staat ee demo gepland tegen het boerkaverbod op do. 30/11, 12-14 uur op het Plein, Den Haag. Online petitie op http://www.axci.nl/?ln-ned&id=155

    Zaterdag trouwens een feestje in de moskee voor alle Nederlandse afdelingen van de vereniging van Indonesische moslims. Georganiseerd door de jeugd, met koran, sketches over jeugdcultuur en Geert Wilders. De kleintjes zeiden een gebed in drie talen, ik zong ook nog een liedje. Onder de aanwezigen vrouwen met en zonder hoofddoek.

  11. Hendrik Jan,

    ik waardeer jouw bijdragen ten zeerste. Met name jouw collectie van progressieve Islamitische geluiden op jouw site is een uiterst nuttige resource.

    Oproep

    Doch, sta me evenwel toe jou op te roepen te heroverwegen of jou inspanning tegen het Burkaverbod wel werkelijk nuttig, nodig of strategisch zinvol zijn.

    Besef dat over het algemeen de fundamentele Islamitische waarden verduisterd raken door deze disproportionele focus op deze volstrekt irrelevante uiterlijke zaken (hooffdoeken / burka’s).

    Vanuit dat besef zou het beter zijn energie te steken in het onthullen van de essentiele Islamitische waarden zoals genade, gelijkheid, sociale rechtvaardigheid, vrede, rede, gematigdheid en liefe.

    Issues zoals Burka’s en hoofddoeken zijn toch werkelijk volstrekt irrelevante details in het licht van de fundamentele waarden van de Islam ?

    Burka’s, instrument van onderdrukking in tal van landen

    De Burka’s zijn bovendien niet verplicht door de Islam. En terecht dacht ik. Ik verzoek alle moslims derhalve tot bezinning alvorens zich op de barricade te werpen ten faveure van deze doeken van versluiering.

    Vaker wel dan niet bevorderen Burka’s juist het sociale isolement van vrouwen.

    Jonge westerse moslima’s die tegenwoordig zo een Burka bijna als een soort “geuzensymbool” wensen te verdedigen, dienen we niet naar de mond te spreken. Zij dienen te worden gewezen op hun persoonlijke verantwoordelijkheid hierin.

    N.l. de verantwoordelijkheid om te helpen waarborgen dat onze Islam niet als een raar, ridicuul of angstwekkend geloof wordt gezien noch neergezet. Zonder deze Burkadiscussie is er immers reeds genoeg werk aan de winkel om de beeldvorming over Islam te corrigeren.

    Meegaan in de burkawaan van deze vandaag compliceert en verward zowel moslims als niet-moslims.

    Waarom ik als moslim geen Burka’s zal verdedigen

    Uiteraard ben jij geheel vrij in jouw keuzes Hendrik Jan. Sta me echter toe met jouw te delen waarom ik na oerwegen van alle voors en tegens zelf niet op de barricade zal staan tegen het boerkaverbod.

    a- Burka’s zijn hoe men het ook wendt of keert niet in lijn met de gangbare Nederlandse gewoonten. Onze Profeet onderwees ordentelijk gedrag en respect voor lokale gewoonten.

    b- Zij leiden bovendien tot angst bij mensen, en

    c- Zijn een volkomen verkeerd signaal naar die vele andere onderontwikkelde gebieden in de wereld alwaar Burka’s wel feitelijk leiden tot onderdrukking van vrouwen. Onderdrukking in welke vorm dan ook en in het bijzonder van vrouwen is haram.

    d. Er zijn prangendere zaken die onze inspanningen behoeven. Er is nog zoveel werk aan de winkel om zowel moslims als niet-moslims te onderwijzen over de kernwaarden van de Islam.

    e. Ook al zijn mensen vrij om te dragen wat zij willen, door deze bijzondere omstandigheden hierboven lijkt het redelijker om het dragen van Burka’s niet te stimuleren.

    Ook uit liefde voor onze onderdrukte zusters in de vele landen van de wereld.

    Allah wenst slechts het makkelijke voor ons, niet het moeilijke. Burka’s hebben niets te maken met Islam. Hoe eerder allen dit inzien, hoe beter voor iedereen zal zijn.

    Peace,

    Aleem Ahmed

    PS Excuus voor dit lange verhaal maar ik had niet genoeg tijd om eea samen te vatten.

  12. Ik moet zeggen dat er met deze boerka-discussie twee zielen in mijn borst huizen.
    Mijn eerste reactie is dat ik me afvraag waar dit nu weer over gaat, waarom moet er iets verboden worden dat nauwelijks een probleem is. Hoeveel vrouwen dragen er een gezichtsluier, een niqab (een boerka heb ik hier nog door niemand zien dragen), wat is de werkelijke aanleiding om daar een verbod op te willen, of is dit weer gewoon een van die symbolische handelingen om islamitische burgers te laten weten wie er in dit land de baas zijn en dat ze alleen worden geaccepteerd als ze niet zichzelf kunnen zijn. Ik denk ook dat dat, meer dan die gezichtsluier zelf, de reden is voor het protest.
    Aan de andere kant aarzel ik om van ganser harte mee te protesteren (als het om de hoofddoek ging zou ik dat zo doen) omdat ik gezichtsluiers in sommige situaties echt vervelend vind. In Gaza waar ik vaak trainingen geef, had ik ook wel eens een vrouw met gezichtssluier in de groep. Ik miste dus haar gezichtsuitdrukking, en als je ook al met een tolk moet werken is dat niet optimaal communiceren, terwijl het daar juist op aan komt. Gelukkig was het er maar eentje, want als er iets werd gezegd, en ik keek de groep rond wie dat was, en niemands gezicht bewoog, dan was zij het. Waren het er meer geweest dan was het nog moeilijker geworden. Ook kon ze niet werken met dove kinderen die moeten kunnen liplezen, en konden we nooit gezamenlijk eten als er mannen bij waren. Gewoon, praktisch, onprettig. Ik heb die vrouw nog wel eens meegenomen naar een kamer, zonder mannen erbij, en haar gevraagd of ik haar gezicht mocht zien, wat ze deed, blozend en giechelend, een hele aardige meid, die later ook aanbood om de sluier in de cursus af te doen toen ze hoorde dat ik het vervelend vond. Daar in Gaza waar iedereen van elkaar toch wel weet dat ze moslim zijn had het niet zo’n lading die het nu wel dreigt te krijgen in Nederland, juist omdat er zo’n punt van gemaakt wordt.
    Dat zou ik graag willen, dat we er gewoon over konden praten, dat ik gewoon kon vragen, is er geen andere manier om te laten zien dat je moslim bent, mag het alsjeblieft als we met elkaar willen communiceren zonder. Maar juist door de opgeroepen polarisatie wordt je nu haast gedwongen om principieel voor of tegen te zijn. Terwijl ik van harte sta achter de emancipatie van moslimvrouwen, die het recht hebben om dat op hun eigen manier te doen, en ik vind dat moslims zichtbaar mogen zijn op hun eigen manier, zou ik heel graag willen dat de gezichtssluier niet zo’n punt werd. Voor beide kanten niet. Aan een verbod zal ik dus niet meewerken, maar aan het protest deze keer ook niet. Met spijt.

  13. Het gaat niet om een verbod op de hoofddoek, maar op een verbod op kleding die alleen de ogen onbedekt laat.

    Dit staat zo haaks op onze emancipatie van de vrouw dat dit terecht onderwerp van discussie is.

    Ook uit oogpunt van de veiligheid van onze samenleving is het niet gewenst dit toe te staan.

    Onze militairen zijn in Afghanistan; al of niet terecht.
    In verband hiermee zijn aanslagen aangekondigd met de komende kerstdagen.

    Wij moeten dus alert zijn op alle signalen die zouden kunnen duiden op dit gevaar.

  14. Briljant, P. Die moslims zijn zo stom dat ze een boerka aantrekken als ze een aanslag gaan plegen, zodat ze flink opvallen en je ze al uit de verte aan kunt zien komen. Als we de boerka dus verbieden gaat die aanslag niet door, want ze zijn natuurlijk ook te stom om te bedenken dat je een spijkerbroek aan moet trekken en een bom ook in een rugzakje kunt meenemen. Of gaan we vanwege onze veiligheid ook rugzakjes verbieden?

    Verder is het ook wel geestig hoe het altijd weer blanke mannen zijn die moslimvrouwen komen vertellen hoe hun emancipatie er uit moet zien. Die hebben kennelijk veel geleerd van het feminisme hier.

  15. Dag iedereen,

    Ik wil even zeggen dat ik vind dat ’t individu beschermd moet worden. En een boerkaverbod vind ik grof inbreuk maken op de vrijheid van religiebeoefening. Persoonlijk ken ik een paar meisjes die een niqaab dragen, dit is geen boerka, maar een doekje die voor de kin, of neus gedragen wordt. En het viel me op dat deze meisjes ontzettend intelligent zijn, of door zelfstudie, of door een universitaire opleiding te volgen.
    Ik heb toen ik met mijn vriendin meeliep echt gemerkt hoe ’tolerant’ nederland nou echt is. Op straat mensen die je voor vanalles en nog wat uitmaken, studenten die dingen zeggen die niet horen en die ik hier ook niet herhalen kan, ja zelfs universitair docenten die je allerlei opmerkingen geven. Ik zou het niet een dag kunnen uithouden, maar mijn vriendin droeg alles en bleef intern vreedzaam, intellectueel, becheiden, onderdanig.

    Ik ben echt een vrijheidsmens, dus ik geloof in de vrijheid, zelf om in vrijheid gek te mogen zijn. Zeker in deze tijd, waarin iedereen steeds meer op elkaar gaat lijken, in gedrag, in uiterlijk, en gedachten is het voor mij een verademing om nog die individuen te vinden die ondanks tegenslagen, ondanks vernederingen , toch moedig weer hun moed bij elkaar rapen, en hun eigen weg kiezen.

    Daar van deze mensen, kan ik ontzettend veel energie krijgen.

  16. overigens heeft een bekende nederlands-marokkaanse modeontwerper hierover een heel gaaf project gelanceerd, zijn naam is Aziz,

  17. Nou die sneer richting P Rietveld. Hij heeft het naast het gevaar (wat overigens simpel met APV’s opgelost had kunnen worden, daar heb je dat hele boerkaverbod niet voor nodig, goedkope symboolpolitiek over de ruggen van een kleine groep) over de betekenis van een boerka/hoofdoek als symbool van de onderdrukking van de vrouw. Hij staat daarin zeker niet alleen als blanke man zijnde, ook Ciska en Ayaan zien dat zo.

  18. O zo. Ja, je hebt ook rechtse vrouwen, Sjaak, die niet veel van de emancipatie van moslimvrouwen begrijpen zoals er ook zowaar wel blanke mannen zijn die daar wel veel van snappen. Maar die laatsten zouden zeker niet op het idee komen om moslimvrouwen te gaan vertellen wat ze wel of niet op hun hoofd moeten dragen, die snappen heel goed dat vrouwen dat zelf wel uitmaken.

  19. Hallo en in het bijzonder Salima,

    ik wordt zo verdrietig als ik hoor dat mensen verachtelijk doen tegen mensen met een burka of hoofddoek.

    Niet omdat ik voor een burka of hoofddoek ben, maar omdat ik zo een vrees heb dat nog meer jonge moslima’s als tegenreactie hoofddoeken en (god verhoede) meer burka’s gaan dragen als “Geuzensymbool”.

    Och, och, die hoofddoeken zijn volstrekt irrelevante uiterlijke zaken in verhouding tot de fundamentele waarden van de Islam.

    “Islam is not about the Burka, it is about the soul, the heart and your actions”

    De Satan schatert wanneer hij jonge moslima’s en het straatvolk tegen elkaar kan opzetten. Hij moet wel inderdaad Gods mooiste engel zijn geweest zo capabel om dit soort zinloze twisten te zaaien onder de mensen.

    Islam is een geloof dat rede,vrede, moderniteit en gematigdheid nastreeft. Dat is zo onbekend en onbegrepen ook onder Moslima’s.

    Het is daarom mijn intense ambitie om bij te dragen om deze boodschap wederom te herhalen aan u allen in deze 21e eeuw.

    Dit naar het grote voorbeeld van onze geliefde Profeet Mohammed wiens boodschap in deze tijd helaas wordt verdrukt door de macht van het kwaad.

    Aleem Ahmed

  20. Met een verbod op de burka voorkomt men geen aanslagen. Wel voorkomt men een klimaat waar extremisme kan gedijen. In Afghanistan probeerde de Taliban de burka als verplicht kledingstuk in te voeren ter onderdrukking van de vrouw. Niet meer naar school en geen betaalde baan. Alleen onder begeleiding de straat op etc. In die zin is de burka een symbool geworden van het fundamentalisme. Dat wij als westerse samenleving dit afkeuren is toch vrij logisch? De moslima’s die hier voor kiezen plaatsen zich zelf bewust buiten het arbeidsproces. Men kan toch van een werkgever niet verlangen dat hij goed vindt dat men tijdens een sollicitatiegesprek dit kledingstuk draagt?

    Op welk punt vindt er dan wel integratie plaats als men de communicatie tussen personen van verschillende culturen hiermee in feite blokkeert?

  21. Wil jij zo vriendelijk zijn om niet mede namens mij te praten in de termen van ‘wij als westerse samenleving”, P. “Mijn” westerse samenleving is een stuk toleranter dan de jouwe. En ik zou ook maar niet namens moslimvrouwen spreken hoe ze hun kleding symbolisch zouden moeten duiden, ook dat kunnen ze prima zonder jou.

  22. Beste Aleem Ahmed,

    Mooie naam overigens. Ik ben ’t helemaal met uw eens, de Islam gaat niet over burka’s of hoofddoeken, noch over wie de meeste gebedenverzen opleest. Toch bemerk ik dat u volgens mij geen enkele Niqaab dragende moslim kent, anders zou u veel voorzichtiger zijn in uw afwijzing hiervan.

    Wat voor de een aanstootgevend is, kan voor de ander een hulpmiddel zijn tot verlichting. Vergeet niet dat wij allen andere manieren hebben van zingeving. De een gaat naar een kroeg, de ander doet aan meditatie, weer een ander gaat keihard werken. We hebben allen onze ding.

    En wees maar niet bang hoor dat deze zusters geen baan kunnen vinden, een persoon in nood kan heel creatief worden. Juist als niemand je een baan wil geven, juist dan wordt je grensverleggend, en creeer je nieuwe mogelijkheden. Denk aan de Orthodoxe joden uit de 19 e eeuw, juist door hun marginale positie op de arbeidsmarkt gingen ze zich organiseren en specialiseren.

    De profeet vrede zij met hem, zat vaak dagenlang afgezonderd in meditatie in de bergen van Mekka, waarschijnlijk om tot zichzelf te komen, tot God, tot rust………..Juist in deze tijd, vind ik ’t niet gek dat mensen hun eigen grot opzoeken. Want als je al die toestanden in Afganistan, en al die onderdrukkingen door patriarchale stucturen eraf haalt, dan blijft er niets meer over aan het kledingstuk dan een visuele menselijke grot. Misschien denk ik nu wel iets te ver, maar ik kan er iets in zien. Je word een geest, een fantom, een schim, een grot, een schaduw………is het niet de behoefte van de mens om zijn schaduw op te zoeken?

    Je ontdoet je d.m.v de burka van alle onnodige elementen, je kleding is niet meer zichtbaar, je gezicht ook niet, je word een grote schaduw, een vreemdeling.

    Zijn wij dat dan ook niet, ik bedoel , een vreemdeling? Als je alles weghaalt, je kleding, je make up, je naam, je mooi of knap zijn, je geloof, je cultuur, je baan,je land, je familie, je standpunten……………. wat blijft er dan over?

    Een samenraapsel van wat botten en vlees.

  23. Beste Aleem, ik ben zo vrij je epistel net geheel te lezern. Ik span me niet in tegen het boerkaverbod (dat ik trouwens overbodig vind), ik signaleer slechts dat er tegen geprotesteerd wordt. Ik ben geen voorstander van boerka, niqaab etc. Ik ben tegen die wet omdat het nergens over gaat en slechts irritatie oproept. Via APV’s is voldoende te regelen, daar is geen wet voor nodig. Bovendien wekt het mijn irritatie dat er wel ‘even’ een wet gemaakt kan worden om moslims te pesten, maar bijv. de jeugdzorg na jaren aantoonbaar falen gewoon slecht blijft functioneren. Ik wil maar zeggen: er zijn bel+angrijker zaken dan een boerkaverbod in verkiezingstijd.

  24. Nog even ter geruststelling: mij zullen jullie bij die demo niet zien. Ik heb in Den Haag trouwens wel eens iemand met boerka ontmoet. Op de Weimarstraat kwam ik haar regelmatig tegen toen ik daar nog woonde. Gisteren in het Westeindeziekenhuis zag ik nog een oudere vrouw met een gezichtssluier. De assistente droeg een witte hoofddoek. Ik hou wel van die diversiteit. Maar ik geef Aleem gelijk: het geloof gaat niet om die lap stof.

  25. Lieve Salima,

    heb even moeten nadenken hoe te reageren op jouw laatste post en ben ook een enigzins gedesillusioneerd dat er niemand anders is die reageert op jouw laatste shockerende opmerking “Een samenraapsel van botten en vlees”.

    Allereerst wens ik jou te complimenteren met het streven inhoud te willen geven aan jouw geloof.

    Echter, sta me toe op te merken dat onze Profeet Mohammed zelf de mensen ook heeft opgeroepen om te waken voor overdrijving.

    Alhoewel hij zich zelf inderdaad terugtrok droeg hij zelf geen burka’s of andersoortige gewaden met de bedoeling zichzelf te ontdoen van egoistische gedachten waar jij in feite aan refereert.

    Ik weet dat het bij velen tegenwoordig “in” is om comtemplatieve sufi-achtige meditatie technieken te promoten. Wellicht ook niet slecht maar enig oppassen is wel nodig. Er zijn tal van dwalenden die zich ophouden onder het mom van mystieke padbewandelaars en het risico in sekte-achtige clubs te belanden is onmiskenbaar.

    Tot slot

    Salima, ik maak me zorgen als moslims zichzelf als onderdeel van spirituele verkenningen wensen te zien als “een samenraapsel van botten en vlees”. Dat is net in welke context je dat zegt en plaatst.

    Besef dat Allah de mens heeft gemaakt naar zijn evenbeeld en dat wij behoren tot Gods mooiste en meest complexe schepsels.

    Toen Allah aan alle elementen vroeg wie het leiderschap over deze wereld zou willen aanvaarden, wezen allen het af. Slechts de mens nam deze uitdaging aan. Daaromee hebben wij ook Gods opdracht aanvaard om deze wereld goed te leiden. Christenen noemen dat ook wel “rentmeesterschap”.

    Jezelf willen zien als “een samenraapsel van botten en vlees” past daar niet goed bij. Wij zijn veel waardevoller dan dat. Wij zijn de mens, hoeders en leiders van deze wereld.

    Peace,

    Aleem Ahmed

  26. Salaam Aleem Ahmed,

    Ik weet eigenlijk niet helemaal zo goed hoe ik mezelf zou kunnen ‘verdedigen’. Ik schreef gewoon wat ik op dat moment diep in me voelde. Ik weet niet of de mens een leider van deze wereld is. Misschien zien wij onszelf zo, maar dit hoeft niet zo te zijn. Ik zie mezelf liever als een gast op deze aardbol. Ben te kwetsbaar en te klein om aanspraak op de hele wereld te maken. Hoewel we beschikken over allerlei werktuigen, van bestek tot computer, zie ik dit niet als bewijs voor onze ontwikkeling in vergelijking tot de rest van de bezielde creaturen.
    Soms dan denk ik dat de plantenwereld veel verder is in hun ontwikkeling dan dat wij zijn. Hun gevoel, contact met de wereld om hen heen, hun geaard zijn, heeft voor mij misschien een bezieling die hen meer maakt dan wat bladeren en hout.
    Maar ja, misschien zit ik hier ietswat te hardop na te denken, het ultieme doe van de schepping is misschien wel de eenvoud. Dat wij niet zoveel nodig hebben, niet zoveel werktuigen, om gelukkig te zijn, om tevreden te zijn.
    Zeker nu, merk ik dat de mens in al zijn veroveringen op de dieren en plantenwereld, de mens lijkt wel steeds meer nodig te hebben om voldaan te zijn. De rijke wereld, is in een steeds groter isolement geraakt, onze eigen rijkdom heeft ons vervreemd van de bezielde levende wereld. Er is een gebrek aan bezieling, en daarom zoeken we onze heil in andere dingen, zoals geld, carriere, vakanties, lectuur, tv, muziek.

    En godsdienst is misschien van alle tijden. Zelfs de meest afgelegen amazone stammen hebben een godsdienst. Alleen de moderne wereld lijkt radicaal afgedaan te hebben met de godsdienst.

    Wat ik wil zeggen is dat wij, de mens net zo goed als de plantenwereld, uit materiaal bestaan, de een uit bladeren en hout, de andere uit botten en vlees.

    De rest, dat zijn allemaal ideeen, gedachtes, bewegingen etc……net zoals de piramides ooit gebouwd zijn door iemand met een idee, en met werktuigen. Nu zijn ’t maar monumenten, maar ooit waren ze misschien even heilig als de Kaaba uit Mekka nu voor ons is.

  27. Salaam Salima,

    je hoeft je helemaal niet te verdedigen hoor. Laat ons dit gewoon beschouwen als een interessante uitwisseling van gedachten. 😉

    Jou opmerkingen zijn vrij filosofisch en dat spreekt me wel aan omdat filosofie in feite de kunst van het reflecteren en relativeren is. Ik krijg eigenlijk ook nu pas beter in de gaten dat die filosofische trant een beetje jou stijl is en dat jou “botten en vlees” uitspraak ook meer relativerend / filosofisch was bedoeld.

    Kijk, omdat dit soort forums een beetje onpersoonlijk zijn wilde ik wel even een punt maken over die prikkelende “botten en vlees” quote. Met name ook omdat, laten we eerlijk zijn, sommige moslims onder ons tegenwoordig een zodanig laag niveau van respect hebben voor de mens als wezen dat zij zonder al te veel gewetensproblemen moord en verderf overwegen ipv discussie.

    Vandaar dat ik even het punt maakte en hoop dat je het niet (al te) erg vindt.

    Over jouw laatste opmerkingen

    Mijn gevoel is dat de ideale route meer in het midden is. Dus meer de balans tussen enerzijds vooruitgang en anderzijds inderdaad oog voor eenvoud en zelfreflectie.

    Ik begrijp het wel als jij en ook veel anderen zichzelf als klein en miniscuul zien in deze wereld. Maar dat raakt juist ook meteen een leuke tegenstrijdigheid die onze wereld ook zo spannend maakt

    We zijn immers m.i. enerzijds inderdaad klein en miniscuul in perspectief tot het gehele universum. Doch, wij zijn ook groots en grandioos vanuit het andere perspectief.

    Besef jij bijvoorbeeld dat er in ons zonnestelsel tot nu toe slechts 1 planeet zoals het onze bekend is waarop leven zoals het onze mogelijk is ?

    De moleculen in jouw lichaam bevatten een gigantische bindingsenergie die we niet kunnen aanspreken omdat we de wetenschappelijke kennis momenteel daarvoor niet hebben.
    We weten wel dat deze energie die tussen de kleinste delen van jouw lichaamsmoleculen opgesloten zit groot genoeg is om een grote stad van energie te voorzien !

    Wij en onze wereld zijn dus inderdaad klein en miniscuul maar ook groots en grandioos vind ik.

    Bovendien zijn wij als organische soort de enigen die op zo een schaal de complexiteit van de schepping enigszins kunnen doorgronden (en toch weten we eigenlijk nog bijna niks).

    De dieren en planten kunnen dat niet m.i. en daarom dat ik toch geloof dat wij de hoeders (horen te) zijn van deze wereld.

    Peace and love,

    Aleem Ahmed

  28. Dag Aleem Ahmed,

    Dank voor uw reactie. Ik ben een beetje anti-filosofie, omdat ’t voor mij zo’n hoge drempel heeft. Irriteer me soms over de manier waarop veel mensen praten, alsof ze wel alles weten, en mij effe de les gaan lezen. Ik ging in ’t begin vaak naar de moskee, maar nu niet echt meer, misschien omdat ik ’t een beetje te weinig diepgang vind hebben. Het sluit niet echt aan op mijn manier van denken, hoewel ik er wel energie en kracht van kan krijgen door de boodschap van menslievendheid en soberheid.

    Het maakt mij soms zelfs niet uit van welke religie iemand is, om mij religieus te inspireren. Ik was ooit naar een lezing geweest van een priester uit de karmelietenorde, en zijn bescheiden levensverhaal, een persoonlijke zoektocht naar zingeving en begrijpen van de geschriften, raakte me. Ik dacht toen bij mezelf eindelijk iemand die ook de dingen ziet zoals ik, of die ook een zoeker is in plaats van iemand die doet alsof hij alles weet.

    Ik probeer ook geschriften te lezen van geleerden uit de middeleeuwen die ook toen pogingen deden om geloof en wetenschap met elkaar te verzoenen, namen als Ibn Arabi die in Fes heeft gewoont, en Maimonides, de jood, die de gids voor de perplexten heeft geschreven, deze mensen, daar voel ik me ook dicht bij, ook al leefden ze meer dan 1000 jaar geleden.

    Schrijvers als van Bommel vind ik ook interessant. Maar die stomme discussies over hoofddoeken en burkas die vind ik echt van zon laag nivo, dat ik me er afzijdig van houd. Ik geloof dat mensen, individuen vrij horen te zijn, waar dan ook ter wereld, maar vooral hier in nederland, het land waar mensen sinds vroege tijden godsdienstvrijheid hadden, dat juist hier mensen zomaar verboden word om hun godsdienst te beleven zoals ze zelf willen.
    Verbieden moet een laatste optie zijn, ga eerst de discussie aan, vraag de mensen waarom ze t dragen, sta open voor ze, want deze mensen maken deel uit van onze samenleving, onze democratie, ze uitsluiten en wegpesten is een snee in onze eigen samenleving.

  29. Dag Salima,

    Wij gaan zo hele goede forumvrienden worden vrees ik want naast al jou laatste opmerkingen ben ik het vooral met jou opmerking over de Moskee roerend eens. Hoop er nog nader op terug te komen.

    Groet,

    Aleem Ahmed

  30. een website over moslimvrouwen in de buitenwereld, afgezien van de onware texten, heeft ’t mooi beeldmateriaal.
    Vaak waren deze vrouwen buitenshuis gehuld in gewaden die tegenwoordig ‘Burka’ genoemd worden. Het kan gaan om mijn eigen voorouders, mits ze in de stad woonden, want op ’t platteland droeg men deze gewaden niet.

    Het doet me ook wel denken aan de moorse architectuur, die van buiten vaak helemaal verwaarloosd is, of helemaal verscholen, terwijl er binnen een paleis schuil kan gaan.

    Heb zelf thuis een schilderij van een Marokkaanse kunstenaar die deze vrouwen heeft nageschilderd in arabische aardinkten. Het heeft wel iets betoverends sensueel vind ik………..

    http://atheism.about.com/od/womeninislam/ig/Women-in-Islam–Buraqa–Chador/Muslim-Women-in-Algeria.htm

  31. Ik droom van een land waar ik als vrouw rond kan lopen in korte broek zonder m’n benen te hoeven scheren.

    Salima, wat houdt je tegen? Doe ik al jaren. Met mooi weer dan, he.

    Nooit problemen mee gehad, en ook een algemene plaatselijke verordening werd tot op heden niet nodig geacht.

  32. Uit manifest; ” Om rechtvaardigheid en gelijk(waardig)heid tussen moslimvrouwen en -mannen te bereiken, is idjtihaad (het komen tot juridische oordelen op basis van de rede, c.q. zelfstandig logisch redeneren) door eigentijdse moslimgeleerden en -onderzoekers (v/m) dringend noodzakelijk. ”

    Hoe zou Robinson Crusoe door te redeneren tot een juridisch oordeel komen? Een concept als “juridisch oordelen op basis van de rede” is onbruikbaar. Wat is de zin daarvan?

    Juridisch veronderstelt regels, wetten en vastgelegde opgeschreven uitspraken en vonnissen. Juridisch oordelen is toepassen van stafmaat bij overtreding. Dat heeft niets met
    de rede te maken. Tenzij men een perfecte bureaucratie wil
    ontwerpen.

    Zelfstandig logisch redeneren is wat Schoppenhauer verlicht noemt. Dat kan niet met dogma’s en vreemde leefregels over wel
    of geen hoofddoek, 5 of 3 keer per dag bidden, niet richting
    mecca plassen of mannen die eisen dat je ieder haartje van je
    lijf pulkt. Wat heeft het dan in zo’n keurslijf zin om vrouw te
    zijn wanneer je in een badpak zwemmen moet?

  33. Paul,

    vooral je laatste alinea is interessant. Heb ik ook persoonlijk ondervonden. Ik ben sinds kort begonnen met zwemlessen, en heb ondervonden hoe martelend het is om je benen telkens weer te scheren/ epileren. Echt, superpijnlijk! Ik heb in eeuwen niet m’n benen hoeven scheren, dus dit was een ontzettende opoffering voor me, om dan toch te kunnen zwemmen.

    Mannen hoeven dit niet. Het is zelfs voor hen nog beter om haar te hebben, want zo ben je juist nog mannelijker. Terwijl een vrouw met lichaamshaar gezien wordt als lelijk/ onverzorgt.

    Clara,

    Ik vind ’t heel moedig van je dat je zo buiten durft te lopen. Maar als ik dat zou proberen, nou dan zal ik de hele dag door opmerkingen krijgen, en daar ben ik toch niet zelfverzekerd genoeg voor. Ik denk dat ik ’t dan nog zwaarder zal gaan hebben als m’n vriendin die in Burka rondloopt.

    Alleen al wat haartjes op m’n bovenlip hebben me ’t leven moeilijk gemaakt, opmerkingen op straat van kutjochies, mensen die je raar aankijken, etc. Ik kon pas echt lachen toen ik die haartjes weghaalde.
    Dus als je maar lang genoeg moeilijkheden krijgt, je past je vanzelf aan, helaas………………..

  34. Zelfstandig logisch redeneren is wat Schoppenhauer verlicht noemt. Dat kan niet met dogma’s en vreemde leefregels over wel
    of geen hoofddoek, 5 of 3 keer per dag bidden, niet richting
    mecca plassen of mannen die eisen dat je ieder haartje van je
    lijf pulkt. Wat heeft het dan in zo’n keurslijf zin om vrouw te
    zijn wanneer je in een badpak zwemmen moet?

    Ik neem aan dat je Schopenhauer bedoelt, Paul. En Mekka is met hoofdletter en 2 k’s. Verder gooi je religieuze en sociale leefregels gezellig op één hoop, noemt ze en passant ‘vreemd’ (bepaal jij dat?) en eindigt met Salima te vragen of het zin heeft in zo’n keurslijf te leven.

    Mag ik je erop wijzen dat het keurslijf “benen scheren” geen exclusief allochtonenvraagstuk is, in mijn geval bijvoorbeeld bepaald werd door mijn man en hij van mij de pot op kon? Mijn been- en ander haar zat bij de koop inbegrepen. Take it or leave it. Ik heb wel wat beters te doen en zoals Salima al zegt: het doet hartstikke pijn.

    Wat ik zeker weet is dat Schopenhauer vond dat vrouwen weliswaar kinderlijk, onnozel, kortzichtig, verkwistend en van nature bestemd om te gehoorzamen zijn; maar dat geen haar op zijn hoofd eraan dacht om van ze te eisen dat ze hun benen moesten scheren.

    Salima, van mij mag je zwemmen zonder scheren. En hoe meer vrouwen dat doen, des te gemakkelijker zul je het krijgen. Dat ze allemaal het heen-en-weer krijgen.

  35. I shave my bodyhair before taking a swim or visiting the beach. I literally look like King Kong if I do not. haha.

    Love,
    Aleem Ahmed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *