Het Messiaans Beraad. Om mensen te bemoedigen. En waarom het messiaans heet en niet christelijk? Omdat christelijk een versleten woord is geworden, een wantrouwen oproepend woord. Messiaans verwijst naar de toekomst, naar verwachting. En voor ons, een land met open of opener grenzen, waarin ook de vreemdeling een beroep kan doen op onze humaniteit en rechtvaardigheid. Is dat dromenland? En kost het ons iets? Ja het kost ons iets. Het vraagt een grondige herziening van onze manier van denken. En van onze portemonnee. Het Messiaans Beraad is een plek om grondige vragen te stellen aan het bestaande systeem.
Aan het woord is Huub Oosterhuis, tijdens het Messiaans Beraad in De Rode Hoed, afgelopen zondagmiddag. Na de kerk. Geeske Hoovingh opent. Abeltje Hoogenkamp bevraagt Huub Oosterhuis, de initiatiefnemer, lijstduwer van de SP en pleitbezorger van het Generaal Pardon. En ja, zegt Oosterhuis, hij is lijstduwer voor de SP, voor hem valen socialisme en christelijkheid grotendeels samen. Maar het Messiaans Beraad is niet partijgebonden. Het vraagt wel een kritische blik op de morele aanvechtbaarheid van het huidige beleid tegenover vluchtelingen en vreemdelingen.
In de zaal: veel mensen van de Ekklesia en mensen uit het werk, beroeps en vrijwilligers, en mensen waarover het gaat, die we vreemdelingen noemen maar die al zoveel jaren bij ons wonen. Aanleiding: het generaal pardon. Een te vroeg feestje, dachten veel mensen meteen, te vroeg om te denken dat nu alles is opgelost.
Het klimaat: we hebben net de paspoortenkwestie gehad. Oosterhuis: ‘Ik zou dat interview in de Telegraaf niet gehouden hebben. Ik zou alles vermijden wat me in gezelschap brengt van Wilders en zijn partij.’ Maar even actueel is de manier waarop er nu over Marokkaanse jongeren wordt gepraat, en we de geschiedenis van de gastarbeiders – wij haalden ze hier naar toe om voor ons te werken – wordt vergeten. Die geschiedenis terughalen, inclusief onze historische schuld, zou een onderdeel moeten zijn van ons project.
Terwijl er oplossingen gezocht worden voor de mensen die onder het generaal pardon vallen worden er nieuwe bajesboten in gereedheid gebracht, een nieuwe boot voor 500 mannen zonder papieren, ‘waarvan de identiteit niet is vastgesteld’, en nog een met 1300 plaatsen, nieuwe gevangenissen in Zaandam en Alkmaar. Door een regering die vindt dat mensen zonder papieren moeten worden opgesloten. En we kunnen nu niet meer zeggen dat we het niet weten. Is het dan niet tijd om op een nieuwe manier te gaan denken over migratie? Om dat te combineren met de gedachte dat mensen recht hebben om vrij te zijn van armoede, en vrij van oorlog en vervolging – mogen wij blijven zeggen dat honger of vervolging geen reden is om te vluchten, en dat ons dat niet aangaat?
De situatie op de bajesboot, in kamp Zestienhove is nog steeds hemeltergend. Joke Kaviaar, geinterviewd door Colet van der Ven, kent de cellen van Schiphol Oost van binnen, ze zat er vast nadat ze zich aan de hekken had vastgeketend. Het zijn krappe, benauwde cellen, na anderhalve dag word je er al gek van, anderen zitten daar maanden.
Dan Robert van de Griend, Vrij Nederland redacteur, bekroond met De Tegel 2006 voor zijn undercover reportage op de illegalenboot. De beste soort journalistiek waarvan we niet veel meer tegenkomen. Iemand die er maanden de tijd voor neemt, om van binnen uit te beschrijven wat hij aantreft. Hij heeft geluk gehad met VN, zegt hij later, die hem die ruimte ook geven. Het verhaal is nog lang niet klaar om afgesloten te worden zegt hij in het interview. Nu dreigen de gemeentes die zorgplicht hebben de noodopvang te moeten sluiten. Maar er zwerven nog steeds zoveel mensen rond. Er zullen nog veel dwarse burgemeesters nodig zijn die die mensen niet laten vallen.
Te krappe cellen. Geen veiligheid, ook niet na de brand op Schiphol Oost. Slechte medische zorg. Er zijn aantoonbare structurele misstanden. De Vereniging van Asieladvocaten is dan ook een proces begonnen. Er is besloten dat mensen niet langer dan zes maanden opgesloten mogen worden, samen met andere mensen op een cel die bedoeld was voor heel tijdelijk. Maar dan. Van de Griend noemt het het illegalencaroussel. De mensen die moeten worden uitgezet worden opgesloten. Maar dan lukt het niet om ze uit te zetten, het land waar ze heen moeten werkt niet mee, het is er toch te onveilig, de papieren zijn niet in orde. In zestig procent van de gevallen gaat het niet. En dan worden de mensen na zes maanden ‘geklinkerd’. Op straat gezet met een brief waarin staat dat ze binnen 24 uur het land moeten verladen, zonder geld, zonder onderdak. En wat dan? Dan belanden ze in de illegaliteit, slapen op straat, komen in de prostitutie of in de criminaliteit terecht, of weer opgepakt door de politie. Pas werden in Utrecht een paar mensen opgepakt in een restaurantje waar ze als vrijwilliger kookten – een normaal leven wordt ze in ieder geval niet gegund. Van de Griend kent een jonge man van 27 die al drie keer is opgepakt en weer geklinkerd. Waarom, vraagt hij, als je ze toch niet uitzet, waarom niet gewoon meldingsplicht en een mogelijkheid om eerlijk te werken voor hun onderhoud, in plaats van ze steeds maar weer opsluiten en dan weer op straat zetten?
Verdonk wist dat er voor veel van deze mensen geen oplossing was. Toch liet ze het zo. Als afschrikkingsbeleid. En het werkt. Maar wat dan met de mensen die in eigen land bedreigd worden of niet te eten hebben? Die blijven komen.
Van de Griend, die zelf dus een tijd ‘detentietoezichthouder’ was heeft gezien wat het met mensen doet. Volwassen mannen, die niets hebben misdaan anders dan dat ze op zoek waren naar een gewoon leven, je ziet ze voor je ogen doordraaien en zelfmoordpogingen doen. Je maakt ze echt kapot. Jawel er is tegenwoordig een psycholoog beschikbaar. Een psychiater op een bevolking van 750 mensen die gek aan het worden zijn.
En wat moet je verwachten als je op straat moet leven, je hebt geen geld en je mag niet legaal werken? Tja, dan ga je stelen. Van de Griend is eens een man die net was geklinkerd en op straat stond met een vuilniszak met kleren gevolgd. Wat hij ging doen? Geen idee. Naar een vriend ergens bij wie hij misschien kon slapen en van wie hij geld kon lenen. Een paar weken later troffen ze elkaar weer. Hij was vies, stuk, afgemat. Maar de keer daarna ging het opeens opmerkelijk beter met hem. Schoon, baardje getrimd. Tja, cokedealer geworden. Zo helpen we mensen de criminaliteit in.
Dan is er het interveiw met Wim van de Camp, Tweede Kamerlid voor het CDA en woordvoerder asielbeleid. Wel dapper dat hij het hol van de leeuw op komt zoeken, zegt iemand. Dat is het laatste vriendelijke woord dat Van de Camp nog op kan roepen bij de aanwezigen.
Een van de activisten wordt zo woedend dat ze hem vanuit de zaal toeschreeuwt, tot ze door de mensen om haar heen weer naar beneden wordt getrokken. Een ander loopt weg, omdat ze het niet meer aan kan horen.
Ik vind het ook stuitend, ik kan niet anders zeggen. Nog steeds is hij tegen het generaal pardon – dat staat haaks op de vreemdelingenwet, zegt hij. Want we kennen alleen individuele toetsting, en geen groepsgewijze behandeling. Juiie zijn voor barmhartigheid, zegt Van de Camp, maar wij als overheid moeten staan voor rechtvaardigheid. We zijn accoord gegaan met de PvdA, maar hebben moeite met de uitvoering. Want een generaal pardon is onrechtvaardig tegenover de mensen die al zijn uitgezet. En onrechtvaardig tegenover de ‘nieuwe-wetters’.
Dat noemt professor Van Kalmthout het doodstraf argument, zegt Oosterhuis: dat we de doodstraf hebben afgeschaft is onrechtvaardig tegenover de mensen die al gedood zijn, dus gaan we er maar mee door. Moeten we dan maar afspreken dat we het CDA niet meer aan die C houden?
Van de Camp geeft toe dat hij aan de technische kant blijft zitten. En hij heeft vanuit zijn christelijke achtergrond geen moeite met het uitzetten van een uitgeprocedeerde asielzoeker. Er zijn toch ook mensen bij wie het uitzetten goed gaat.
Voorbeelden uit de zaal. Een Aghaans gezin dat op straat slaapt. Van de Camp wenst niet op individuele gevallen in te gaan. Hih zegt begrip te hebben voor mensen die opkomen voor illegalen, vanuit een humanitair oogpunt, maar als de rechter toch vindt dat ze uitgezet moeten worden, hoe zou ik dan kunnen besluiten dat die uitspraak niet moet worden uitgevoerd?
Uit de zaal: dit gezin had gewoon de pech dat ze een waardeloze advocaat hadden, die voor dat kleine beetje geld niet zijn best deed. Die mensen die op straat slapen werden geacht in staat te zijn om hun papieren te gaan halen uit Kabul. Kan iemand uitleggen hoe ze dat voor elkaar hadden moeten krijgen? En meer getuigenissen, van mensen die ‘illegalen’ in huis hebben gehad.
Van de Camp heeft nog steeds veel begrip voor de emotie, maar ja, het is niet aan hem om het recht te beoordelen, het laatste worod is aan de rechter. We hebben in dit bestel nu eenmaal regels. Het is zo makkelijk om te zeggen er is iets mis.
En hoe hij het kan verantwoorden dat de noodopvang nu gesloten zou worden? Nou, in een rechtvaardig beleid moeten nu eenmaal de mensen uitgezet worden die uitgezet moeten worden, en daar past noodopvang niet in. En nee, hij zou het goedkoop vinden om nu te zeggen dat hij zich van het beleid van Verdonk distantieert. Een vrouw die bij het IND heeft gewerkt en het voor haar geweten niet meer kon verantwoorden vanuit de zaal. Nee, dat er fouten worden gemaakt bij het IND dan kan natuurlijk voorkomen, zoals bij elke burocratie. Het IND maakt de ene fout na de andere, zeggen getuigen uit de zaal. Van de Camp geeft geen krimp. En dat klinkeren? Tja, eens houdt de verantwoordelijkheid van de overheid toch op.
Dachten we toch dat het tijdperk Verdonk voorbij was? Nee hoor, niet als het aan het CDA ligt. Albayrak gaat hier een zware dobber aan krijgen. En aan feest zijn we nog niet toe.
Een zeer pijnlijk onderwerp. Zolang burgerrechten boven mensenrechten uitsteekt kan daar geen structurele oplossing worden gevonden. Het bedrijfsleven is geïnternationaliseerd, maar mensenrechten nog niet.
Dit is een paradox tussen burgerrechten en mensenrechten.
In dat kader dient het bestaande natiestaatsysteem ter discussie worden gesteld. Daarom werd ik zo kwaad op de discussie over kwestie dubbele nationaliteit.
Ik weet niet hoe maar we moeten niet langer toestaan dat mensenrechten ondergeschikt worden gemaakt aan de burgerschap.
Ik had niet niet moeten lezen. Ik heb er koude rillingen van gekregen…. 🙁 M.n. van de reactie van Vd Camp. Doodeng, zulke mensen en nog griezeliger: het wemelt in ons land van zulke lieden. BAH.
Ongelofelijk, de enorme oppervlakkig-legalistische platen die mensen als Van de Camp voor hun kop hebben. Weet hij niet, dat b.v. in nazi-Duitsland ook rechters keurig juridisch afgedekte dichtgetimmerde uitspraken hebben gedaan? Mocht men zich er toen ook niet mee bemoeien? O, natuurlijk, dat is héél wat anders…..Nou, deze vergelijking lijkt me NIET zo ver gezocht als hem lief zal zijn. Weer een bewijs, dat het niets zegt of je je als Christen uitgeeft. Wat je feitelijk doet en nalaat, daar komt het steeds weer op aan.
Tja, en dan zegt VVD-er Rutte HELEMAAL NIETS te begrijpen van de rechterlijke uitspraak (in een door een Somaliër aangespannen procedure), waarin wordt vastgesteld, dat zijn aanwijzing om vooral Somaliërs ter controle aan te houden -met beschrijving erbij van hoe die eruit zien!-, ook al zijn er geen directe concrete verdenkingen tegen hen, een vorm van discriminatie is. Het gaat om een ambtelijke richtlijn in het kader van de bijstand in de tijd waarin hij staatssecretaris van sociale zaken was.
Het probleem is, dat dit soort politici niet het hellend vlak kunnen zien, waarop zij zich bevinden. Te kortzichtig daarvoor.
(Overigens: hopelijk “verwijt” het Messiaaans Beraad niet de toekomst, maar verwijst het ernaar….. :)).
Als ik een christen-democraat als Wim van de Camp bezig zie, vraag ik me af: bedoelen die kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders en christelijke politici dàt, als ze pleiten voor het uitvoerig vernoemen van ‘God’ en ‘Christendom’ in een eventuele Europese grondwet? De religie (of althans hun opvatting ervan) als bescherming tegen al te grote menselijkheid?
Dertig jaar geleden nam ik met enkele ‘heidense’ leerlingen deel aan de voorbereiding van een Vredesweek van het IKV. De vergadering van de oecumenische werkgroep bezon zich op de bijbelse fundering van het thema ‘Vrede bij U thuis’. Een van de jongens liet een bommetje ontploffen: ‘Daar heb je de Bijbel toch niet voor nodig, dat is toch gewoon menselijk.’ De voorzittende dominé noemde dat ‘zeer verfrissend’.
‘Gewoon menselijk’ is dat je je het lot van anderen aantrekt en ziet als deel van jouw wereld. ‘Gewone’ mensen reageren zo, zelfs als ze nooit in de Bijbel of de ‘Universele verlaring van de rechten van de mens’ hebben gelezen. Menselijkheid is je aangeboren, en wat van der Camp c.s. doen is daar net zo lang ingewikkelde juridische en politieke vertogen om heen breien dat alleen nog ‘wetten’ en ‘regels’ geldigheid lijken te hebben. Zo, en niet anders, ontstaat de ‘kloof tussen burgers en politiek’.
Van de Camp zal wel zeggen dat dit het verhaal is van een kleine (elitaire) groep. Politici moeten naar de (zwijgende) meerderheid luisteren en háár boodschap uitvoeren. Dat is een misverstand: politici horen leiders te zijn, en dus, in de woorden van Edward Said,niet alleen námens maar ook tót hun groep te spreken. Van der Camp zou zijn CDA’ers moeten uitleggen dat de migratiestromen een gegeven zijn, en dus niet te stoppen; de vraag waar het om gaat is hoe menselijk we met dit gegeven omgaan.
De politieke lijn die hij nu verkondigt is niet alleen onchristelijk, onethisch en dus onmenselijk, maar ook nog dom: hij probeert als Hansje Brinker met zijn vinger een dijkdoorbraak te voorkomen. Menselijkheid is ook een zaak van gezond verstand: als we er niet in slagen de verstandige regels van naastenliefde en solidariteit te doen zegevieren over domme juristerij en bangmakerij verliezen we alle elementen van beschaving, het eerst de ‘christelijke’.
Ik erger me al jaren aan dat ‘christen’ in het cda. Het staat voor niets positiefs: alleen maar individualisme, rijke-mensen liberalisme, zichzelf wel goed vinden vanwege dat ‘christelijke’ etiket. Maar de inhumane en xenofobe wolven bevonden zich niet alleen in het cda of de vvd.
De vergelijking die Olav hierboven maakt met nazi-Duitsland zal wel ingegeven zijn door boosheid, maar gaat mij te ver. Wim van de Camp is geen nazi en niemand schiet er iets mee op dat te insinueren.
Wim van de Camp zegt niets nieuws. Dit is zoals de CDA-fractie landelijk steeds heeft geredeneerd. “Regels zijn regels”. Daarom verbazen me de felle reacties nu.
Dat neemt niet weg dat ook ik heel boos ben.
In Etten-Leur heeft het COA per 1 april het asielverzoekerscentrum gesloten. Maar de kans was groot dat een aantal gezinnen die daar verbleven onder de pardonregeling gaan vallen. Dat betekent in de praktijk dat de kinderen, die vaak al jaren bij ons naar school gaan, per 1 april zouden moeten verhuizen naar een onbekend aner AZC en dan later misschien weer terug zouden kunnen verhuizen. Sollen met mensen dus.
Het college was bereid mee te werken. Ook het COA. Er is immers afgesproken dat kinderen indien mogelijk niet tijdens het schooljaar verkast worden. Enkele inwoners dreigden echter naar de rechter te stappen als het AZC langer openbleef dan contractueel afgesproken, vijf jaar geleden. Gelukkig bonden zij na een hoop trammelant gemaakt te hebben in en gingen morrend akkoord met uitstel tot de zomervakantie.
Maar we gaan het niet redden. Ondanks officiële smeekbeden van ons aan het adres van Albayrak en begrip van haar kant, ziet zij geen kans de toetsingsprocedures te versnellen, of het IND een uitzondering te laten maken en de behandeling van deze gezinnen voorrang te geven.
Voor wie het interesseert: PvdA en CDA werken in deze kwestie nauw samen. Wim van de Camp is niet het hele CDA en er zijn er die wel degelijk de ‘C’ praktiseren. Het affakkelen van het hele CDA gaat voorbij aan de oppositie binnen die partij. En die is ook niet van vandaag.
Of van der Camp christelijk is ingesteld vind ik een hele vruchteloze discussie, alsmede uitspraken dat socialisme deels overeen zou stemmen met christelijke waarden. Natuurlijk zit daar ergens wel iets in, maar met bepaalde passages uit de Bijbel is een lucratief systeem van bijv. rente (Deut. 21 Van een buitenlander mag u wel rente heffen, maar niet van iemand uit uw eigen volk. Als u zich hieraan houdt zal de HEER, uw God, u zegenen in alles wat u onderneemt in het land dat u in bezit zult nemen.). Hey, kijk nou, de Bijbel wil nu ineens wel rente ontvangen van buitenlanders, maar niet van het eigen volk? Dag christelijke boodschap.
Uitgangspunt van mij is dan ook dat je de Bijbel en christelijke dogma’s zo kan verdraaien op de manier zoals jij wilt.
Verder vind ik Van der Camp geeneens zulke hele slechte uitspraken doen. Hij wilt gewoon regels uitvoeren in plaats van steeds maar mensen uit te horen over schrijnende gevallen.
Tja, als jij ook van de ‘regels zijn regels’ school bent, dan vind je het uiteraard vruchteloos om aan iemand te vragen hoe die het voor zijn (christelijke, socialistische, humanitaire) geweten kan verantwoorden dat er zo met mensen wordt gesold, want dat is wel wat al die ‘schrijnende gevallen’ laten zien – in dat geval kan ik me ook voorstellen dat het handiger is – voor je geweten – om die dan ook maar niet te horen. Niet weten slaapt natuurlijk rustiger.
Verder mag jij best je eigen interpretatie van het christendom aangangen, hoor, Niels, maar dat heeft natuurlijk niks te maken met de manier waarop onder andere de Studentenekklesia (en ik) de relatie tussen socialisme en geloof opvatten. Maar daar heb ik het hier al vaker over gehad, en dat gaan we hier en nu niet nog eens doen.
Als Albayrak het niet gaat redden dan krijgen we een dik probleem, Clara. En als Albayrak het eens moet worden met die Van der Camp ook. Want ik heb me reuze ingehouden bij het schrijven van dit verslagje, maar ik vond de manier waarop hij zich opstelde ronduit stuitend. En ik was niet de enige die er zeer onaangename associaties bij kreeg van ambtenaren die er vooral op uit waren om de treinen op tijd te laten rijden. Zelfs zo iemand als Van der Camp kan onder ogen zien dat je niet door kunt gaan met mensen oppakken, weer op straat zetten, de ‘illegalencaroussel’. Je kunt toch niet met droge ogen aanzien dat je mensen de criminaliteit indouwt omdat dat de enige manier is waarop ze in leven kunnen blijven. Je kunt dan toch niet blijven roepen dat ‘regels regels zijn’. Maar meer had hij niet te vertellen. Niets anders dan ‘de verantwoordelijkheid van de overheid houdt ook een keer op’, waarmee hij de zwarte Piet uiteraard doorschuift naar de gemeentes, die komen te zitten met het verbod op noodopvang, maar er niet omheen kunnen dat je mensen niet op straat kunt laten rondzwerven, en daar bovendien op een gegeven ogenblik ook mensen bij zullen zijn die inderdaad de criminaliteit ingaan of voor overlast zullen zorgen. dan komt de enige redding nog van ongehoorzame burgers en veel particulier initiatief. Ik hoop dat de gemeentes zich zullen verenigen om de regering te confonteren met de gevolgen van hun beleid.
Ik hoop nog steeds dat Albayrak het wel gaat redden, want het lijkt mij niet fijn om op dit dossier ook tegen de PvdA in oppositie te moeten. Echt liever niet.
En inderdaad, er zijn ook CDAers die een andere inhoud geven aan de C, die zaten onder andere in de zaal en waren even ongelukkig over hun partijgenoot als ik.
Ik vind dat zo maf, die mensen die maar blijven schermen met “regels zijn regels”. Misschien is het omdat ik regels vooral associeer met computerprogramma’s, maar wanneer je computerregels formuleert, dan houd je er rekening mee dat de regels veranderd moeten worden wanneer er rare bugs optreden. Dan ga je debuggen. Fouten eruit halen. Regels die we zelf maken kunnen we ook weer zelf veranderen, die zijn niet in steen gegrift. En natuurlijk begrijp ik best dat er bij elke regel mensen zijn die buiten de boot vallen, en ik snap ook dat je niet voor iedereen opnieuw een wet kunt maken, maar wanneer een regel onrechtvaardig, onmenselijk en niet te verantwoorden uitpakt, dan moet hij herschreven worden.
Als we toch dat CDA even onder de loep nemen: DIT ontving ik vorig jaar toen ik ze mailde over discriminatie van alleenstaanden: “U schrijft ons dat het CDA alleenverdieners (kostwinners) discrimineert, en u beroept zich daarbij op artikel 1 uit de Grondwet. Echter, onderscheid maken tussen groepen in het kader van beleidsvorming is iets heel anders dan de discriminatie zoals bedoeld in genoemd artikel. De door het kabinet genomen maatregelen met betrekking tot de koopkracht hebben niet voor alle mensen dezelfde effecten. Ten eerste is dit niet mogelijk en ten tweede zou dit ook niet wenselijk zijn.” Hoewel het hier niets mee te maken heeft, laat het wel zien hoe deze CDA mensen denken. Overigens begrijp ik Olav’s reactie wel. Hij verwijst niet naar WO II vanwege de Nazi’s, maar vergelijkt de handelswijze van de rechters van toen en nu. Die komt overeen. Wat Rutte betreft: als je iemand laat oppakken op zijn uiterlijk dan discrimineer je. PUNT.
Ik heb er de hele tijd moeite mee hoe hier het begrip ‘christelijk’ gekaapt wordt. Het onderwerp is de bizarre wetgeving ten aanzien van vluchtelingen. Is het toevallig dat (naar ik veronderstel) nog geen moslims en moslima’s gereageerd hebben? Wordt straks het beleid van mevrouw Albayrak op zijn christelijk gehalte beoordeeld?
Net zo min als volgens mij Al Qaida (typisch) islamitisch terrorisme is en de Rote Armee Fraktion (typisch) Duits terrorisme was, kun je politiek christelijk noemen. Ook het CDA kaapt het begrip ‘christelijk’. Omdat het CDA zichzelf christen-democratisch noemt, kunt je beschrijven wat in Nederland christen-democratische politiek behelst, maar je kunt die politiek niet langs een objectief christelijke maatstaf leggen.
We zijn het over een aantal zaken eens, denk ik Anja. We verschillen van mening over wat ‘christelijk geloof’ is. De Amsterdamse Studentenekklesia is denk ik het een hele goede club geïnspireerde mensen. Maar om de verschillende opvattingen over Christendom langs een maatstaf te leggen draagt niet bij aan de discussie over de problemen rond de vluchtelingen in Nederland.
Het zou denk ik goed zijn als we in Nederland een constitutioneel hof zouden hebben, dan zouden we niet met zo’n belabberde wet zitten.
Groet,
@ Clara (6):
Als je meent, dat ik Van de Camp -uit boosheid- met een nazi vergelijk, lees je toch echt niet goed. Dat staat er helemaal niet. De vergelijking is een andere. Nl. deze, dat je niet klaar bent met te zeggen dat het een en ander zus-of-zo juridisch in elkaar zit, en dus in orde is. De vergelijking met nazi-Duitsland maak ik bewust om duidelijk te maken, dat dit soort betogen niet klopt. Omdat je ook in een fascistische dictatuur juridisch correcte beslissingen kan nemen, die toch onmenselijk zijn en in strijd zijn met allerlei mensenrechten. Omdat het kader juridisch dus wel dichtgetimmerd kan zijn, maar ethisch en moreel ondeugdelijk is.
Wenn Unrecht zu Recht wird, wird Widerstand zur Pflicht!
Bertold Brecht.
Ik ben het volledig met je eens, Olav. Daar hebben we de vergelijking met nazi-Duitsland niet voor nodig, om dat vast te stellen. Mijn ervaring is dat het dan alleen nog maar over nazi-Duitsland gaat en daar schiet niemand iets mee op.
@ Clara (15):
Dus we kunnen het erover eens zijn:
ik insinueer niet dat Van de Camp een nazi is.
De andere vergelijking met nazi-Duitsland vind ik zelf wel toepasselijk, omdat juist de scherpte duidelijk maakt waar het om gaat.
Ik ken ook overtuigde CDA’ers die het niet met de landelijke lijn van hun partij eens zijn en een socialer beleid zouden willen. Het is wel een probleem als die socialere achterban van CDA’ers zich niet kunnen laten horen via congressen en dergelijke. Misschien kleeft dit probleem wel aan alle politieke partijen: op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau allemaal diverse standpunten en coalities. Het gewone partijlid kan maar zeer moeizaam haar of zijn mening duidelijk laten horen.
@14 (vialogue) en 17 (Victor)
Binnenkort zal het niet zo heel moeilijk zijn om in verzet te komen: het verrichten van christelijke ‘Werken van Barmhartigheid’ (de hongerigen spijzen, de naakten kleden, de daklozen opnemen etc.) wordt al een ‘onvaderlandse’ daad, en misschien op termijn wel strafbaar.
Maar koppig doorgaan met het lenigen van basale noden zal niet voldoende zijn. De theoloog en verzetsstrijder Dietrich Bonhoeffer vond al dat christenen bij een ernstig ongeluk wel altijd toesnellen met het EHBO-koffertje, maar er beter aan zouden doen roekeloze rijders tijdig achter het stuur vandaan te sleuren.
Dat is geen programma voor de lange termijn, er kan in de concrete situatie van het ‘generaal pardon’ onmidellijk mee begonnen worden. Dat pardon moet er komen, niet alleen om dwingende humanitaire redenen, maar ook omdat het een keerpunt is in het beleid t.o.v. migratie: een loyale uitvoering ervan zou de krampachtigheid waarmee ‘de politiek’ met dit complex van problemen omgaat, wezenlijk verminderen.
Maar, zo zegt Anja terecht, we zijn er nog lang niet. En Wim van de Camp heeft afdoende duidelijk gemaakt dat het heel moeilijk gaat worden. De PvdA zal daaraan tegenwicht moeten bieden, maar een even grote rol komt, denk ik, toe aan die leden van het CDA die van de Camp c.s. ‘even erg’ vinden als wij. Hun afschuw en verdriet zijn ongetwijfeld groot maar hun macht is niet zo klein als b.v. Victor denkt.
Het lijkt mij dat er in het CDA velen zijn die dat ‘socialere’ beleid willen, maar zij komen niet aan de bak omdat zij die macht van het aantal niet omzetten in organisatie. Het moet mogelijk zijn om dwars door alle coalities en formele structuren heen een netwerk op te bouwen van mensen die zwaar willen inzetten op dit principiële punt. Via telefoon, e-mail, ontmoetingen kun je al heel wat contacten leggen; een weblog of -site en desnoods een ‘hyve’ versnelt de zaak aanmerkelijk. Kijk maar eens hoeveel mensen Christiaan Roorda in korte tijd naar ‘Anderland’ heeft gelokt: http://www.paspoortanderland.nl.
Als deze mensen gezamenlijk duidelijk maken dat het ‘generaal pardon’ voor hen een zo aangelegen zaak is dat zij hun CDA-lidmaatschap ervan afhankelijk maken, dan wil ik nog wel eens zien of de partijleiding de discussie uit de weg kan gaan.
Ik besef dat ik hiermee een zware verantwoordelijkheid leg bij één groep mensen. Maar het is niet anders: zij staan op een sleutelpositie in de partij die heel wat sleutels van onze poltiek in handen heeft. Dat heeft consequenties, ook al heb je daar niet om gevraagd.
Tenslotte: als het generaal pardon er eenmaal is, zijn we er nog lang niet. Dan kunnen we beginnen aan het ontwikkelen van een volwassen benadering van het migratie-vraagstuk. Dat is geen ander verhaal, maar wel een nieuw hoofdstuk.
Anja ik heb je al enige keren bericht over mijn vriend. Het is in het kader van de discussie hier zeer relevant. De IND stapelt inderdaad fout op fout. Hij behoort tot de groep die je noemt, van nieuwewetters die niet terug kunnen maar geen kant op kan omdat ze hier ook geen verblijf krijgen. Al 4 jaar!!! is hij bezig met zijn vergunning op grond van buitenschuld. Zonder resultaat. De enige reden waarom hij nog niet in de criminaliteit is gekomen, ik zeg het keihard want zo is het, is dat hij nu met mij samenwoont en vroeger mensen heeft gehad die hem hebben geholpen. Hij is 27 in de bloei van zijn leven en momenteel depressief, hij vindt zichzelf waardeloos en zijn leven zinloos. Laatste etappe in de procedure: 9 maanden wachten op een verzoek aan de IND om met hem mee te gaan naar zijn ambassade. 4 maanden zijn ze het dossier kwijtgeweest, al die 9 maanden hebben wij gebeld en brieven geschreven maar nooit een antwoord. Zijn advocaat kan niks anders dan een klacht indienen maar we worden er gek van. Van reacties als die van het CDA kan ik koude rillingen krijgen. Gisteren hoorde ik Verdonk in een tv programma zeggen dat de overlevenden van de schipholbrand waren overgeplaatst naar de bajesboten, voor hun eigen veiligheid en om tot rust te komen… iedere keer krijgt die vrouw me weer kwaad. Ik zou zo graag willen dat er een keer iemand naar ons luistert en reageert op mijn verhaal. Ik kan het in de sfeer die er in ons land heerst bijna niet kwijt want niemand weet wat er hier werkelijk in Nederland aan het gebeuren is. Mensen worden gek gemaakt en waarom, omdat ze bestempeld zijn als vreemdeling en niemand zich om hen bekommert.
@ 19
Het is jammer, Ilse, maar een onderwerp op internet is in de regel binnen een paar dagen ‘koud’. Daarom dreigt jouw reactie in de leegte te verdwijnen. Aan een reactie van mij heb je niets, want ik kan niet anders dan zeggen dat ik jullie verhaal met schaamte en woede lees. Zoals ik ook weinig anders kan dan wat troostende geluiden maken als enkele mensen uit mijn omgeving me ongeveer hetzelfde vertellen.
Ik hoop dat jullie ons allemaal te kijk zetten door het samen vol te houden. En heel misschien worden in het CDA een of twee voorstanders van een ‘socialer beleid’ zo boos dat ze wat gaan doen.
Laat je door ons niet kisten!
Anja
Als Messiaans Beraad en Ekklesia ganger schaam ik me wat nu twee straten verder is gebeurd in ons dorp Grootebroek met Jamilla.
Op de website van de sp van westfriesland oost staat haar verhaal.
Kan een stevige advocaat haar niet helpen???
groet