Eindelijk is het echt reces. Ik moet altijd eerst een weekje afkicken van de adrenaline van het gewone hectische leven. De overdosis aan informatie, de hijgerige toon waarop die wordt gebracht, elke dag een nieuwe kwestie, elke dag wel een bijeenkomst waar ik heen moet of wil en altijd te veel te doen, en opeens hoeft er bijna niks en zijn de weekbladen dik en nog van vorige week.
In de kranten is het dus slappe hap. Konijnenmelk. Konijnenmelk? Konijnenmelk. Kun je medicijnen van maken.
Voorpaginanieuws in Trouw: Opvolger van WAO is groot succes. Er zijn slechts 3800 nieuwe WIA-uitkeringen. Heeft de Geus dus hartstikke goed gedaan, volgens Trouw. Mijn vraag was toen al aan de minister waar de mensen zouden blijven die nu in de WAO zaten en ‘goedgekeurd’ zouden worden, en waar de mensen heen zouden gaan die niet in aanmerking zouden komen voor de WIA. Die zouden door de ‘financiële prikkel’ dus weer aan het werk gaan, dacht de Geus. Eigen verantwoordelijkheid enzo. Ik vroeg of er dan genoeg banen zouden zijn voor mensen met een arbeidshandicap. Dat moest nog komen, zei de Geus want daar moest wel een cultuuromslag voor komen. Nee, het was niet zijn afdeling om daar voor te zorgen, die cultuuromslag moest natuurlijk van de werkgevers komen.
Ik heb de cijfers hier niet. Wel is duidelijk dat de werkgevers niet zitten te springen om mensen waar iets mee is, die deeltijdwerk nodig hebben, of aanpassingen, of die wel eens ziek zijn, of die nogal aan de leeftijd zijn. Waar blijven die mensen die nu niet meer in de WIA kunnen? In de bijstand, bijvoorbeeld. Als ze tenminste geen verdienende partner hebben want dan hebben ze echt pech. Dan gaan ze van 70% van hun laatste salaris (de WAO) naar noppes.
Dus krijg je dit: een 46 jarige consultant heeft 237 duizend euro schadevergoeding gekregen omdat hij door een burn-out arbeidsongeschikt is geraakt. Het FNV Bureau Beroepsziekten heeft veertig dergelijke zaken weten te ‘schikken’ voor bedragen rondom de 60 duizend euro. En het aantal zal toenemen, omdat, zegt het BBZ, door de versobering van de sociale zekerheid mensen bij een burn-out flink achteruit gaan, van 70% van het salaris naar bijstand. Dus zullen de werkgevers meer aan preventie moeten doen, willen ze geen gigantische sommen kwijt zijn. Een beetje raar, vindt professor Verhulp, arbeidsrecht, om van een baas te verwachten dat hij er voor zorgt dat het personeel niet te hard werkt.
Volkskrant probeert nog enige opwinding te genereren door het gebruik van Prive-achtige koppen in de trant van staat huwelijk Alexander en Maxima op springen? Om dan te constateren: nee hoor, dik in orde bij die luidjes. Volkskrant: Dreigt invasie van buitenlandse imams? Antwoord: zo’n vaart zal het niet lopen. Er zitten nu 35 a 40 moskeeën zonder imam, die krijgen weliswaar nu makkelijker een werkvergunning maar evengoed moeten ze van te voren de inburgeringstoets maken en de basiskennis Nederlandse taal. En voldoende geld hebben en een paspoort hebben en geen strafblad. Er zullen dus geen hordes baardige imams bij Lobith ons land binnenstromen.
Interessant trouwens, hoe als het om moslims gaat vaak wordt gesproken in termen van invasies, stromen, tsunami’s. Ik herinner me een kop: moskeeën rukken op. Nou staan moskeeën volgens mij net zo stil als stadhuizen en kerken, en nog veel stiller dan oprukkende supermarkten, maar als schrikbeeld kopt een invasie natuurlijk lekkerder.
De laatste vogelaartjes, want bijna iedereen is al geweest. Van Doorn was nog niet en hij geeft toe dat het moeilijk is om niet in herhaling te vallen. Daarom heeft hij het maar over één punt: over Rutte, over de ‘kernwaarden’ van onze joods-christelijke cultuur. Daarnaar gevraagd noemde hij ‘de gelijkheid van mannen en vrouwen’. Ik zou zeggen hahaha, maar Van Doorn zegt fijntjes dat Rutte blijbaar weinig benul heeft van de politieke traditie waar hij zelf in staat.
Want: dat de vrijzinnige vertegenwoordigers van jodendom en christendom zich inmiddels neer hebben gelegd bij de seksegelijkheid wil zeker niet zeggen dat zij die hebben veroorzaakt. Integendeel. De orthodoxe varianten van het judaisme, van het katholicisme en de gereformeerde variant van het protestantisme verwerpen de gelijkheid van man en vrouw nog steeds principieel. Als ‘kernwaarde’ komt die gelijkheid tussen man en vrouw, die we nog geen halve eeuw kennen, vooral voort uit seculiere ideologieën als liberalisme en socialisme en de religievijandige verlichting, zegt Van Doorn. Van de vrouwenbeweging zou ik zeggen, die grotendeels links en antikerkelijk was.
Horen ze het ook eens van een ander.
Anja, Hans Spekman is verzocht door een vriend van me die zelf in een cliëntenraad SoZaWe zit, om te kijken naar de mensen in de bijstand die eigenlijk in de WAO thuis zouden moeten horen. Spekman’s antwoord was dat het wel heel erg moeilijk zal worden, omdat het wijzigen van bepaalde wetgeving niet snel geraliseerd zal kunnen worden. Extra WAO-ers (WIA-ers) kost staatsgeld en bijstand is gemeentegeld…. Het moedwillig verplaatsen van problemen is belangrijker geworden dan het echt willen helpen van mensen?
De vorige regering was zeker bezig, onder de mooie slogan ‘eigen verantwoordelijkheid’ de problemen zoveel mogelijk te verplaatsen naar de mensen zelf. De vraag is nu hoeveel de huidige regering wil en kan doen om de schade te beperken. Bij elke regering elke wet maar weer terug te draaien en te vervangen, dat gaat niet zo makkelijk. Ook al niet omdat al die diensten die net door dure reorganisaties zijn dan opnieuw moeten reorganiseren en dat ook miljoenen kost. Ik neem aan dat de reparatiewetjes die ik heb voorspeld nog wel zullen komen.
Lydia heeft wel een punt, veel wetgeving is over de schutting van de gemeenten gekieperd. Er komt in het geval van de WWB (Wet werk&bijstand) wel geld mee (bijstandsgeld is niet gemeentegeld, Lydia), maar ook een wortel: wat de gemeenten overhouden mogen ze zelf houden. Tel daar die ‘eigen verantwoordelijkheid’, aanscherping van de regels en de aantrekkende economie bij op en je hebt inderdaad (hoe lang?) een spectaculaire uitstroom. Maar tegelijkertijd komt die cultuuromslag van Aart-Jan er natuurlijk nooit. Die zal landelijk aangestuurd moeten worden, dat kunnen de gemeenten maar ten dele zelf. Dus hebben de gehandicapten het ook in dit systeem voor het nakijken. Idem voor baanloze 50-plussers.
Een vergelijkbaar verhaal nu met de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning). Hoppa, over de schutting van de gemeenten die nu nog steeds niet precies weten hoeveel geld er meekomt, tegelijkertijd de thuiszorgmarkt opengooien voor gemeenten en cliënten en dan maar kijken hoe het gaat. Je kreeg inderdaad spectaculair lage tarieven. Die nu uiteraard gaan leiden tot ontslagen, enzovoorts enzovoorts. De burger die zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen kan maar beter een beetje vermogend zijn, dan kan hij zijn zorg zelf inkopen. Want de cliënten hebben het voor het nakijken.
Ik las vanochtend in BN/DeStem dat ze bovenop de Mont Blanc twee wc’s hebben neergezet omdat ze de sneeuw graag wit willen houden.
Dank je Clara 🙂 . I stand corrected. Vraag me nog steeds af (verspilde energie hoor) waarom er niet eerst grondig onderzocht wordt of iets wel het vereiste resultaat zal behalen. De hele WMO is een verschrikking aan het worden, omdat de Indicatiestelling door de gemeente louter gedaan wordt op grond van: Wákósdá…?
Weet je wat nou zo lullig is? Gemeenten mogen houden wat ze overhouden aan WWB geld. Maar als het dan zover IS, pikt het Rijk het opnieuw in. Ik meen dat dit in Rotterdam al gebeurd is. Maar het is wel ergens gebeurd, want er stond van alles in kranten en zo. Kortom, het is het spreekwoordelijke zoodje aan het worden.
Mijn vriend, lid van een cliëntenraad, heeft een hoge WAO uitkering en merkt dat hij ermee opschiet, met die 5% dus. Maar voor de lagere inkomens werkt dat averechts. Die gaan er netto gewoon op achteruit, zei hij. Ik raak zo wel de kluts kwijt. Iemand een idee waar ze klutsen verkopen!? 🙁
En wat de moslims betreft: ik heb een werkgroep Groene Moslims opgericht (zie mijn site), stond al een klein stukje over in Trouw en ik was in de uitzending van Llinke Soep op Radio 1 van afgelopen vrijdag. Iemand mailt me met de boodschap dat initiatieven prima zijn, maar dat dit echt te ver gaat. Scheiding van kerk en staat etc. Dan vraag ik mij af waarom moslims zich niet zouden mogen verenigen om aan een beter milieu te werken en wat dat met kerk en staat te maken heeft.
Lydia, het gaat niet helemaal zoals jij zegt. De gemeente beslist wie voor iemand die zorg aanvraagt de indicatie verzorgt. Dat is meestal het CIZ, waarvan bijvoorbeeld huisartsen al een tijd roepen dat het een trage en kostbare tussenschakel is die eruit kan. Ook de rechter heeft het CIZ al eens op de vingers getikt.
Maar gemeenten zullen bijna nooit zelf de indicatie doen.
De indicatie-instelling brengt vervolgens advies uit aan de gemeente. Dat advies wordt meestal gevolgd, anders had de gemeente daarvoor geen dure indicatie-organisatie in hoeven te huren.
Wat betreft de WWB heb ik het misschien te kort door de bocht geformuleerd. De gemeenten krijgen een zogeheten werkdeel dat geoormerkt is, dus uitlsuitend bestemd voor de ginanciering van de WWB. Als dat werkdeel te ruim was bemeten, moet het geld terug naar het rijk, maar gemeenten mogen een bedrag tot ten hoogste drie kwart van het werkdeel meenemen naar het volgend jaar.
Er geldt nu trouwens een overgangssituatie. Over een paar jaar wordt bij toekenning van het werkdeel niet gekeken naar het aantal uitkeringsgerechtigden in het verleden, maar naar het actuele aantal.
Ik vind het te kort door de bocht van jou om te zeggen dat de gemeenten alleen maar naar de kosten kijken. Ik ken voorbeelden genoeg waar men het echt zorgvuldig probeert te doen. Maar door de nieuwe financieringssystematiek zal elke gemeente de zorg uiteraard zo goedkoop willen inkopen, dus aanbesteden.
Overigens is de WMO niet alleen gericht op het verlenen van zorg. De wet heeft een veel bredere focus. Er zijn negen prestatievelden die overigens nog niet overal in elke gemeente al volledig zijn ingevuld.
Ik ben het met je eens dat het nog niet loopt zoals zou moeten, maar voor doorslaan naar de andere kant zoals jij doet, vind ik het nog te vroeg. De WMO is pas een halfjaar van kracht. Logisch dat nu pas zichtbaar wordt waar de mankementen zitten.
@ Hendrik Jan (5):
Inderdaad is er veel verwarring over de kwestie, wat “scheiding van kerk en staat” precies inhoudt. Veel mensen denken dat een religieus geïnspireerde partij daarmee in strijd zou zijn, wat onzin is. Zoals Christelijk geïnspireerde partijen bestaan, zou een moslimpartij ook mogelijk zijn, waarbij ik denk dat dat onvermijdelijk tot meer partijen zou leiden, omdat het uitgangspunt van de Islam net als het Christendom tot zeer uiteenlopende poltieke visies kan leiden.
Het is volkomen vanzelfsprekend dat islamitische organisaties op diverse maatschappelijke gebieden zijn en nog zullen worden opgericht (zoals nu dus de Werkgroep Groene Moslims).
De scheiding van kerk en staat betkent, dat de staat zich niet inhoudelijk met de religie mag bemoeien; het gaat om de vrijheid van godsdienst(beoefening) ten opzichte van de staatsmacht. Art. 23 van de Grondwet, dat ten grondslag ligt aan de subsidiëring van het openbare én bijzondere onderwijs, is hiermee niet echt in strijd (dit is wel omstreden), omdat op dit artikel algemene voorwaarden en voorschriften zijn gebaseerd die voor álle schooltypen gelden. Onder het bijzonder onderwijs vallen overigens ook (wat vaak vergeten wordt) veel niet-religieus geïnspireerde scholen (bijzonder-neutraal onderwijs, zoals Montessori-, Dalton-, Freinet- en Vrije Scholen). Zo lang het bijzonder onderwijs bestaat hebben ook islamitische scholen recht van bestaan, die -net als alle andere scholen- aan algemeen gestelde eisen moeten voldoen.