Naar een comité voor ex-ex-moslims

marokkanen-tegen-geweld.jpg

Hoe vaak heb ik dat niet gehoord, en hoe vaak is dat niet als reactie op dit weblog langs gekomen, die vraag: waarom doen die (gematigde) moslims hun mond niet open, waarom protesteren ze niet tegen…vul maar in. Nu blijkt het, áls ze protesteren, heel snel weer te worden vergeten. De foto hierboven, Clara stuurde die, was van een protestdemonstratie naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh.

Dus. Zou je denken. Moet de pers heel erg blij zijn geweest toen er tijdens een persconferentie over de zaak met de ex-moslims serieuze vertegenwoordigers van de moslimgemeenschappen aanwezig waren, de vice-voorzitter van de Vereniging van Imams in Nederland Mohammed Ousalah, en de voorzitter van de UMMAO, Khalil Aitblal, die verklaarden dat zij voor de vrijheid zijn van geloof, dus ook op het recht om niet te geloven. En om te laten zien dat het ze menens was, hadden ze de moskee opengesteld voor een persconferentie, en zaten ze samen achter een tafel met een aantal mensen die openlijk verklaarden ex-moslim te zijn. Gezien de ophef over het onderwerp afvalligheid groot nieuws, zou ik denken. En nu eens kijken welke kranten dat de moeite waard vonden om aandacht aan de mening van de moslims te besteden. Ze hoefden er geen enkele extra moeite voor te doen, want ze waren er al. Vier tv camera’s, en verslaggevers van vrijwel alle kranten.

Ik las er de vier kranten op na waar ik op geabonneerd ben, plus de drie treinkrantjes. En ik keek naar drie dingen: worden de moslims die spraken met name genoemd, worden hun uitspraken geciteerd, en zijn ze op de begeleidende foto te zien? En hoe verhoudt zich de aandacht voor dit initiatief tot de belangstelling voor Jami?

Trouw 11 september. Redelijk groot stuk onder de kop “Stem van zwijgende meerderheid”, even groot als een stuk over de Jami-club. Ousalah wordt met name genoemd, en geciteerd. Foto toont alleen de ex-moslims.

Volkskrant 11 september. Groot stuk over de Jami-club, klein artikeltje over het initiatief van Jafari en Taebi, geen foto, de aanwezige moslims worden genoemd als functionarissen en met één zin geciteerd, hun namen niet genoemd.

Het Parool 11 september. Redelijk groot stuk, even groot stuk over Jami, met foto, waarop alleen de ex-moslims, maar Ousalah en Aitblal (hier heet hij Aitbal) worden wel met name genoemd en ook uitvoerig geciteerd.

NRC had op 10 september al een stuk. Lang niet zo groot als het artikel over de Jami-club en de verklaring van het steuncomité op 11 september, geen foto, alleen Aitblal wordt genoemd en kort geciteerd.

Metro 11 september: redelijk groot stuk, op de foto zijn ook de moslims te zien, maar namen krijgen ze niet, ook niet in het artikel.

De Pers 11 september: vier pagina’s over Jami, niets over het initiatief. Op het filmpje op de website komen alleen een fervent tegenstandster en Taebi even aan het woord. Niets over de moslims.

Dag 11 september, niets.

Kortom. Ehsan Jami met zijn comité van zegge en schrijve twee (2) personen vult alle kranten en nieuwsprogramma’s. Het alternatief van ‘andere’ ex-moslims krijgt even belangstelling. De moslims waar het om gaat worden in de meeste kranten niet genoemd, krijgen geen naam, geen gezicht. Alleen het Parool heeft beide mannen met name genoemd en geciteerd, alleen in de Metro zijn ze op de foto te zien, maar daar weer zonder naam. En dan maar blijven klagen dat je nooit wat van ze hoort en dat ze nooit hun mond opendoen.

Uiteraard staan de kranten van vandaag weer helemaal vol met Jami. Klein detail: De Volkskrant weet nu wel de weg naar de voorzitter van de UMMAO, die voor de gelegenheid Aitblat heet, die gevraagd wordt naar zijn mening over het onderzoek. (Volgt hieronder)

Nu zou het erg helpen als we het probleem van ‘afvalligheid’ in proportie zouden zien. Er is inmiddels een onderzoek gepleegd, en in het kort zijn dit de resultaten: driekwart van de Nederlandse moslims vindt afvalligheid een persoonlijke keuze. Wel zou 24% van de moslims het contact verbreken, en 6 procent vindt dat er geweld tegen ex-moslims mag worden gebruikt. Zoals we wel konden weten vindt de overgrote meerderheid allang dat afvalligheid geen probleem is. Dan is er een kleine groep die wat opvattingen wel een probleem vormt, want het is mogelijk, hoewel niet gezegd, dat daarbij mensen zijn die de daad ook bij het woord zouden kunnen voegen, en Aitblal, ernaar gevraagd, vindt dat er reden is tot zorg en tot meer educatie, waar vooral de sleutelfiguren in de moslimgemeenschap een taak in hebben.

Maar voor Jami is deze proportionaliteit niet aan de orde. Heeft zijn potentiële achterban, inmiddels drastisch geslonken, hem nog gewaarschuwd, hou je nou aan dat punt van de afvalligheid, ondersteun ex-moslims, begin nou niet een jihad tegen de hele islam, Jami heeft niet geluisterd, en valt weer eens de gehele islam aan. Waarna hij zchzelf als mogelijke steun voor de werkelijke ex-moslims met moeilijkheden heeft uitgeschakeld, en blijft zitten met een prachtig steuncomité van autochtonen van voornamelijk rechts tot islamofoob erg rechts.

Interessant hoe kort geleden vooral de genodigden voor het steuncomité zich moesten verdedigen waarom ze niet tekenden, en nu die paar van links zich gaan verdedigen waarom ze dat wél hebben gedaan. Evelien Tonkens vanochtend in de Volkskrant, benadrukt nog eens dat het haar alleen gaat om het rondrecht op afvalligheid, en dat het verdedigen van grondrechten een burgerplicht is. Waar een heel heel heel breed front van mensen, van links naar rechts, het al heel heel heel erg mee eens is. Maar waar ik persoonlijk geen verklaring voor hoef te ondertekenen, al neem ik het Tonkens niet kwalijk dat ze het wel heeft gedaan.

Of al de reuring nog over het lot van ex-moslims gaat valt erg te betwijfelen. Of ze Jami dankbaar moeten zijn dat die het issue ‘op de politieke agenda’ heeft weten te krijgen ook. Want het blijkt al helemaal niet meer te gaan over wat je voor ex-moslims die moeilijkheden hebben of zich bedreigd voelen zouden kunnen doen. Het gaat alleen nog maar over Jami. We zullen er nog wel een tijdje last van hebben, want Jami is nu eenmaal de nieuwe mediaster die het grote gemis van Hirsi Ali op moet vullen.

Bert Wagendorp, in de Volkskrant, vraagt zich ook af of de ’tot afvalligheid genegen jonge moslims’, die dagelijks de opiniepagina’s door nemen dolblij zijn met de steunverklaring, waar hij opmerkelijk veel ondertekenaars bij aanteft die zich ‘publicist’ noemen. Hij denkt van niet.

Nee. Ik zou denk ik al ruim vóór 11 september het gevoel hebben gekregen dat het allang niet meer over mij ging, maar dat al die piblicisten die zich mijn lot zo ter harte namen feitelijk alleen bezig waren hun kleine gelijk te halen, oude rekeningen te vereffenen, de eigen voortreffelijkheid te benadrukken en ijdelheid te strelen en zich als publicist in de markt te zetten. Als jarenlang gepamperde moslim zou ik me er bepaald ongemakkelijk bij voelen dat ik me nu als exmoslim wéér aan de innige omhelzing van de weldenkende klasse zou moeten ontworstelen.
Ik zou ernstig overwegen ex-ex-moslim te worden en daarvoor een Comité op te richten.

Gelukkig hebben we voorlopig het ergste even gehad. Vanavond gaat Nova weer gewoon over de inmiddels ex-SPer Düzgün Yilderim.

25 gedachten over “Naar een comité voor ex-ex-moslims

  1. Wat ik zo jammer vind is dat het niet vergeleken wordt met andere geloven.. Was het niet de Paus die het homo huwelijk verbied? Wat als je in Urk of Staphorst tegen je geloof in gaat? Kan me nog goed herinneren hoe menig raam werd ingegooid in deze dorpen omdat de desbetrefende persoon die er woonde als lostbandig te boek stond. Geen was op zondag aan de lijn!

    Persoonlijk zou ik dus liever een Ex-gelovers comitee zien die op 5 december zich tegen onze Sinterklaas keren.

    Nou ja. Niet dat ik een oplossing heb voor dit alles. Hoop dat Nederland snel weer terug op aarde komt en het insluipende facisme weert.

    Op xenofobie zit niemand te wachten..

  2. Al jaren is de media niet geinteresseerd in waardevolle tegengeluiden. Zo lijkt het. Niet het feit dat (bijv.) Plasterk het verbod op Mein Kampf wil opheffen is interessant. Het feit dat Dhr.Wilders dit krankzinnig vind is veel leuker.

    Laatst stond er een recentie in het NRC over de tentoonstelling El Hema. Ik heb mij werkelijk zo geergerd bij de taal en houding van een NRC recensie schrijfster.

    Van alles werd er bij gehaald, maar de essentie van deze tentoonstelling (hoe zou een Arabische Hema eruit zien) werd niet opgemerkt.

  3. Goed stuk Anja! Misschien is het aardig om dit kleine onderzoekje (ingekort) ook aan te bieden als ingezonde stuk aan een van de genoemde dagbladen en vakblad De Journalist. Wie weet leert de meida er dan nog wat van?

    Rene

  4. leuk stukje,maar zo gaat het altijd wat de meeste oplagen verkoopt dat zetten ze erin,niemand wil weten dat het allemaal wel meevalt en dat het Jami zijn eigen schuld is dat ie wordt aangevallen verbaal en nonverbaal.Zijn leven loopt op geen enkele manier gevaar mss alleen het gevaar om nog een pak slaag te krijgen.Ik keur geweld ten strengste af maar ik begrijp het wel,onder het mom van jij valt iets aan waarvan ik hou en diep in geloof dus dan val ik jou aan letterlijk!
    het waren 2 jongens die hem in elkaar hebben geslagen en afgezien van wat krasjes had ie niets geen rolstoel geen levenslange verminkingen gewoon een pak op zijn duvel gehad maar ja iranees in hart en nieren he?Dat kan zijn ego niet hebben en gaat ie nog harder gillen.man o man waar ben je mee bezig?!

  5. Beste mensen,

    Columniste Aaf van NRCnext heeft een geweldig verhaal geschreven dat ik jullie niet wil onthouden:

    woensdag 12 september 2007 door aaf

    Cisca Dresselhuys. Al járen moslima
    Ik was niet de enige mediamens die op het idee was gekomen om naar de presentatie van Ehsan Jami’s comité voor ex-moslims te gaan. Er stond een lange rij voor Pulchri in Den Haag. En daar, in die rij, kwam ik tot een verbazingwekkend inzicht. Ik blijk namelijk zelf een moslim te zijn! En dat heb ik dus nooit geweten!
    Ik zal je vertellen hoe ik deze eyeopener kreeg. Ik stond in de rij te praten met een collega van een andere krant en ik vertelde dat ik die Ehsan Jami een beetje een potsierlijk figuur vond, want hij is nooit moslim geweest. Ehsans moeder is een bekeerde christen, en zijn vader is een atheïst. Ja, Ehsans opa en oma waren moslims, maar goed, dat telt niet.
    Dat zei ik allemaal tegen die collega, waarop een man die achter ons stond, een man met een Arabisch accent, zich in het gesprek mengde. ‘Iedereen die moslims als voorouders heeft, wordt beschouwd als een moslim,’ zei de man. O, dat wist ik niet. ‘En eigenlijk beschouwt de islam iedereen op de wereld als moslim,’ ging de man verder. ‘Want iedereen die geboren wordt, is een kind van Allah. U – ,’ en toen wees hij naar mij, ‘bent dus ook een moslim.’
    Ik was stomverbaasd. Ik. Een moslim. Al tweeëndertig jaar! En zonder het zelf te weten. Onmiddellijk besloot ik een comité op te richten. Het comité voor moslims die nooit geweten hebben dat ze moslims zijn. Daar moet dan ook een steuncomité bij, natuurlijk, met beroemde mensen. Geert Wilders, want die weet waarschijnlijk ook niet dat hij moslim is. En Paul Cliteur. En Cisca Dresselhuys. Al járen moslima. En ze heeft geen idee!
    En dan kom ik misschien in Nova, en in de krant. En dan zeggen mensen dat ik met een ‘kleine revolutie’ bezig ben, en dan kan ik fotogeniek allerlei persconferenties geven, met gel in mijn haartjes, en dan breek ik ook door in het buitenland, en dan krijg ik net zo’n baan als Ayaan, en dan schrijf ik een boek – met een titel als Aaf. Mijn leven als versluierde moslima – en dat wordt dan een bestseller in Amerika.
    Hoezo? Is dat zo erg, om dat allemaal te willen, met een mal, klein, lichtelijk vergezocht comiteetje? Dat wil Ehsan Jami toch ook?

    Dit verhaal is geplaatst op woensdag 12 september 2007

  6. Brrr, wat een enge reactie van Amira. “Jami zit niet in een rolstoel (of erger: z’n strot is niet doorgesneden), dus hij moet niet zeuren”. O my God, arm West-Europa

  7. Iedereen moet zich zonder bedreigingen van geweld van zijn/haar geloof kunnen afwenden. Geloof is geloof en dat kun je niet afdwingen. Zoals zo vaak worden fragmenten uit de Koran of Bijbel misbruikt om een bepaalde cultuur of persoonlijk gewin in stand te houden. Ook het christelijk fundamentalisme bedient zich hiervan.

    Zes procent van de moslims vindt dat geweld mag worden gebruikt. Dat zijn dus 60.000 personen, waarschijlijk geclusterd in een relatief klein gebied.
    Als minister Vogelaar het heeft over een joods-christelijk-islam cultuur, welke aspecten van de islamcultuur bedoelt ze dan? Het lijkt me onnodig om op te noemen welke aspecten ik niet wil.

    Jami lijkt het slachtoffer te worden van politiek “gedoe”, terwijl hij wat mij betreft wel een punt heeft. Zijn club zou overbodig worden als een aantal vooraanstaande imams duidelijk afstand van geweld tegen afvalligen zouden nemen.

    En wat de beledigingen betreft, dat valt wel mee. NL is een land waar humor, relativering en ook beledigingen thuis horen. Ik denk dat er maar weinig caberetiers over zouden blijven als we openbaar vloeken zouden verbieden….

  8. @1 Pieter — woensdag 12 september 2007 @ 11.05,

    Ja, of wat te denken van die christene in Polen die commando’s
    van de dominee de homo’s weer het ziekenhuis is slaan.

    Het geweld tegen homo’s is slecht, of het nou door een christen, een moslim, een niet gelovige, etc gebeurdt. Maar in het westen hoor je eigenlijk alleen maar als het door een moslim gebeurdt.
    Maa oogkleepen op als het door eigen mensen gebeurdt.

    Ja, ik ben ook geen voorstander van dat sinterklaas gedoe.
    Ouders die liegen over sinterklaas tegen hun kinderen.
    Ze moeten gewoon eerlijk zijn tegenover hun kinderen, dan kan het ze zo gezellig zijn en vinden ze de kado’s even leuk. Gewoon met opa en oma er bij, wat kado’s en een kop (chocolade) melk.

  9. Amira, al had hij geen enkel krasje gehad ,dan nog was elke klap er een te veel. Beledigingen beantwoord je alleen mondeling en het beste nog negeer je ze. Zolang hij geen fysiek geweld gebruikt is elk fysiek geweld tegen hem niet geoor

  10. Ik ben het eens met je Ina, ook al ben je nog zo kwaad op iemand, geen geweld. Maar jij, Marielle, om dan opeens weer theatraal te gaan roepen arm West Europa. Is het misschien mogelijk om tegen geweld te zijn en tegelijk de proportie een beetje in de gaten te houden?

    Jan, jij haalt weer eens een keer van alles door elkaar en wat moet Vogelaar hier opeens weer?
    En al die 6.000 moslims die voor geweld zijn, wil jij even aangeven in welk gebied die dan zitten? Zal de AIVD ook reuze interesseren.
    Jami is geen slachtoffer van politiek gedoe, tenzij je hem hierbij volledig ontoerekeningsvatbaar wilt verklaren. Als zijn club overbodig zou zijn wannneer er een aantal vooraanstaande imams zijn die zeggen dat ze tegen geweld tegen ‘afvalligen’ zijn dan is zijn comité dus overbodig, want dat is net gebeurd, alleen, dat constateerde ik al, dat interesseerde de media niet erg en jou kennelijk ook niet.
    En of die beledigingen wel mee vallen, aangezien jij niet degene bent die beledigd wordt ga je daar niet over.

  11. 60.000, Anja, 60.000. Voor je het weet krijg je te horen dat je het probleem weer eens bagatelliseert.

    Ik sprak vandaag twee studentes, allebei huis- tuin- en keukenmoslim die zeiden dat ze doodzenuwachtig worden van al ‘het gedoe’. Die jongen van Jami maakt het halve dorp gek, zeiden ze letterlijk. Hij maakt problemen waar ze niet zijn. En dat ze geen zin meer hebben in een nieuw ‘rondje Ayaan’.

    Geen van beiden echt praktiserend moslim. Wel ramadan en de feesten, en soms meegaan vanwege de familie. Ongeveer zoals sommige mensen met kerstmis naar de kerk gaan, kreeg ik de indruk. Maar wel allebei met een hoofddoek. Hoe zit dat dan, vroeg ik.

    Dat is heel simpel. Hoe groter ‘het gedoe’ over moslims, des te meer meisjes dragen een hoofddoek. Het is nu een verzetsdoek, werd me uitgelegd. Het is protest tegen al die mensen die zich constant met heel particuliere dingen van anderen menen te mogen bemoeien. En steeds meer meisjes doen het. Uit protest.

    Ze hadden wel een probleem: Ze zijn het volstrekt niet eens met Jami, maar het is ‘zo’n lekker ding’. Verder zeiden ze dat ze onmiddellijk geloven dat hij moslim is geweest, want dat hij als ex-moslim ‘net zo star is als bepaalde mannen die we kennen’. Waarna ze giechelend concludeerden dat je zo’n man als Jami beter niet kan hebben, hoe lekker hij er ook uitziet. ‘Er komt alleen maar ruzie van, met van die mannen die alles zo doodserieus nemen en enorm groot maken en totaal geen gevoel voor humor hebben.’

  12. Onaanvaardbare politisering grondrecht.
    Het democratische ‘algemeen belang’ niet gediend met Comité ex-moslims.

    Sinds jaar en dag is vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing in Nederland een grondrecht, dat boven het partijpolitieke gekrakeel staat. Vandaar dat de politisering van dit grondrecht ‘onaanvaardbaar’ is, omdat daardoor het ‘algemeen belang’ wordt geschaad. Helaas hebben Ehsan Jami c.s. daar geen oog voor, getuige de ‘steunverklaring’ die aan de oprichting van het Comité van ex-moslims gekoppeld is. Daarmee wordt de oorspronkelijke gedachte achter het Comité, de vrijheid (het grondrecht) om naar believen wel of niet te geloven, gepolitiseerd. De fractievoorzitters van de PVV, VVD en Partij voor de Dieren hebben de steunverklaring immers wel ondertekend, maar die van PvdA, GroenLinks en SP niet! Kortom, door de steunverklaring verwordt de vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing tot partijpolitieke speelbal, waarmee dit grondrecht wordt ont(ver)kracht. Dat nu gaat automatisch ten koste gaat van het algemeen belang, waarover partijpolitici (met name Haagse! fractievoorzitters) toch primair behoren te waken.

  13. Trouw haalt de schade in, hoor, met een uiterst “genuanceerd” stuk van Elma Drayer, op http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article795074.ece/drayer_Alleen_al_de_redeneertrant_wekt__argwaan_
    Ze schrijft over Peyman Jafari en Behnam Taebi, die daar niet zozeer ex-moslim staan te wezen, maar vertegenwoordiger van de Internationaal Socialisten, “een splintergroepje dat in de beste traditie van de trotskistische intredepolitiek infiltreert in fatsoenlijk ogende partijen en ’platforms’.” Weer een nieuw complot. Gelukkig helpt Elma Drayer ons uit de droom:

    “Hun eigenlijke doelstelling luidt, al zeggen ze dat zelden ronduit: Stop de Democratie! Want Nederland kent volgens de IS’ers geen ’echte’ democratie. Derhalve dient het huidige regime langs revolutionaire weg omvergeworpen.

    Nu treft het natuurlijk dat islamisten precies hetzelfde nastreven. Die hebben het, zoals bekend, óók niet erg op de westerse democratie. Het IS-blaadje De Socialist wijdt dan ook graag warme woorden aan organisaties als Hezbollah, Hamas en de Moslimbroederschap (’Onze bondgenoten’).”

    Guilty by association, kortom. En iedereen trapt erin, waarschuwt Drayer: “Vorige week plaatste [NRC Handelsblad] zelfs een bijdrage van het duo op zijn opiniepagina’s. Onderaan heette Peyman Jafari heel neutraal ’politicoloog’, en Behnam Taebi ’docent techniekfilosofie’.”

    Wakker blijven, hoor jongens, (sprak zij met enig cynisme), anders gaan Peyman en Behnam er met onze democratie vandoor. Gelukkig hebben we Elma Drayer. Pfoe.

  14. Je kunt Drayer er wel vaker op betrappen dat ze haar inspiratie weghaalt bij de meest smoezelige rechtse websites. Nu bijna woordelijk. In haar eigen paranoide woordgebruik is zij dus een infiltrantje in de mainstream media van ultrarechts.

  15. Jongens, ik krijg zo schoon genoeg van dat gedoe rond Jami. Ik ken behoorlijk wat moslims, maar toevallig niet een van die 60.000. In plaats van te concluderen dat het allemaal wel meevalt (driekwart heeft geen moeite met ex-moslims) wordt weer enorm de nadruk gelegd op de kleine groep die geweld tolereert. En over die klap die Jami kreeg, hoeveel Nederlanders slaan wel eens iemand op zijn bek, na cafebezoek bijv., of bij een voetbalwedstrijd? En dan voor minder dan de vrijheid van meningsuiting? Wie maakt zich daar nog druk over?

  16. Waarom de heren Jafari en Taebi een scheve voorstelling van zaken geven:

    Volgens een recente peiling van Foquz Etnomarketing in opdracht van NOVA, te vinden op http://www.foquz.nl, is 6 procent van de moslims het eens met de stelling “Ik vind dat ik geweld tegen een afvallige mag gebruiken”, staat 24 procent neutraal tegenover deze stelling en is 70 procent het er niet mee eens. Verder zal 24 procent alle banden met ex-moslims verbreken. En beschouwt 75 procent geloofsafval als een privékwestie. Bijna een op de drie moslims – een groep van ruim 300.000 mensen in Nederland – is het dus niet uitgesproken oneens met de stelling “Ik vind dat ik geweld tegen een afvallige mag gebruiken”. Behoorlijk schokkend

    Opmerkelijk in dit onderzoek is ook:
    – vrouwen zijn het net zo vaak als mannen eens met de stelling “Ik vind dat ik geweld tegen een afvallige mag gebruiken;
    – van werkende moslims is 7 procent, van de groep niet werkende moslims 5 procent het eens met de stelling “Ik vind dat ik geweld tegen een afvallige mag gebruiken”. Dit wijst er weer eens op, dat moslims die het maatschappelijk gezien relatief goed doen, beslist niet minder radicaal hoeven te zijn dan moslims die buiten de boot vallen, integendeel: zie het volgende punt;
    – de schok wordt nog groter door het volgende: van de hoger opgeleide moslims is maar liefst 13 procent het eens met de stelling “Ik vind dat ik geweld tegen een afvallige mag gebruiken”! Slechts 58 procent is het met deze stelling oneens.

    Zie ook de uitzending van Netwerk van 11 september, “Ex-moslims uiten kritiek op Jami”, terug te kijken op http://www.netwerk.tv.

  17. Anne-Marie/Anja,

    zolang het klopt wat Elma Drayer schrijft betreffende de achtergrond van de 2 heren, vindt ik dat zeer relevant. De IS zijn geen koorknapen, maar hebben een zeer dubieuze reputatie. Zoals Jami en zijn comite de maat wordt genomen, mag dat m.i. ook gebeuren bij zijn tegenstrevers. Smoezelige rechtse websites vs. dubieuze extreem-linkse organisatie.

    De oprichting van het Jami comite heeft tot opzienbarende zaken geleid:
    -gezaghebbende Moslims die aangeven dat afvalligheid geen probleem is
    -openlijk afvalligen die gefaciliteert worden door een Moskee

    Bovenstaande lijkt me winst, die dus nog niet behaald zou zijn zonder Jami: afvalligheid, maar meer nog gedwongen huwelijken, ongelijke behandeling man/vrouw, eerwraak zijn al een hele tijd onderwerp van discussie, maar dergelijke progressieve geluiden zijn nog niet zo duidelijk gehoord als afgelopen Maandag. Maar Anja heeft gelijk als ze stelt dat hier te weinig aandacht voor is. Anderszijds maakt 1 zwaluw nog geen zomer, dus om nu te stellen dat Jami’s comite, of een andere emanciperende beweging, overbodig (geworden) is vind ik voorbarig.

    Dan de 60.000 (waarvan Amira er blijkbaar 1 is) en de 240.000 (ik ga ervan uit dat de 60.000 deel zijn van de 240.000): dit zijn geen getallen om te bagatelliseren, of te betwijfelen: het zijn er eerder meer dan minder, bij een enquete geven mensen niet zelden het politiek correcte antwoord, onderwijl in werkelijkheid een heel ander standpunt innemend. Daarnaast keurt een grote groep afvalligheid af: 38%. Hendrik-Jan: driekwart klopt dus niet, als je, zoals dat m.i. terecht is, de groepen van contactverbrekers en afwijzers bij elkaar neemt, maar het gaat om 62%. Je kunt het wel vinden meevallen: ik denk dat met net zoveel recht gesteld kan worden dat dit aangeeft dat Jami, hoe onhandig hij zich misschien ook uit, en welke vrienden hem ook omringen, een punt heeft.

  18. Jafari en Taebi beroepen zich niet op dat onderzoek, dat ze nog niet eens kenden toen ze hun persconferentie belegden. Hun punt is simpel: er zijn ook ex-moslims die het helemaal niet nodig vinden om zich tegen de islam af te zetten, en er zijn moslims die het helemaal niet nodig vinden om zich tegen ‘afvalligen’ af te zetten en om dat te illustreren stonden ze gezamenlijk achter één tafel, in een moskee, de pers te woord.

    Wat de politieke kleur van beide mannen, ik schreef al dat Taebi lid is van de SP en Jafari van IS, is in deze kwestie totaal irrelevant. Of het moest zijn dat je bij links inderdaad meer mensen aan zult treffen die het niet een goed idee vinden om opnieuw migranten die toevallig ook nog moslim zijn voor achterlijk enzovoorts uit te maken. (En kom hier maar niet met het subtiele onderscheid aan dat het gescheld over de godsdienst gaat en niet over de mensen, dat gelooft toch geen hond).

    Uiteraard komt islamofoob rechts, die tegen de argumentatie van het initiatief niets in kan brengen, en ontzettend hecht aan hun vijandbeeld, ogenblikkelijk met verdachtmakingen aan het adres van Taebi en Jafari, volgens de aloude methode, als je de boodschap niet aankunt dan schiet je op de boodschapper.

    En even voorspelbaar is het dat islamofoob rechts zich nu stort op die zes procent die geweld wel goed zou keuren, en dat veel belangrijker vindt dan die driekwart van de Nederlandse moslims die zegt geen moeite met ongelovigen te hebben, hoewel je van mijn weblog al kunt weten dat ook de genoemde moslims die zes procent een zorg vinden, en vinden dat de islamitische organisaties nog veel educatief werk moeten doen.

    En uiteraard vindt islamofoob rechts dat Jami een geweldige goede beurt heeft gemaakt, zou er zonder hem anders zo’n debat hebben ontstaan, en zouden die moslims en die alternatieve ex-moslims anders hun woordje hebben gedaan? Nee, want dan was het gewoon niet nodig geweest dat ze zich alweer tegen allerlei verdachtmakingen hadden moeten weren. Voor Taebi en Jafari was het feit dat ze niet meer gelovig zijn nooit een punt, voor de moslims in die moskee ook niet. Ze hadden hun tijd aan belangrijker zaken kunnen besteden.

    En dat Jami een punt heeft zei ik al helemaal in het begin, toen het met die jongen nog wat kon worden, maar helaas heeft hij zijn punt geheel bedolven onder een hoop islamofobe troep, en de mensen waar het werkelijk om gaat hebben daar geen reet aan. Zijn achterban is al drastisch geslonken, en hij moet al medestanders uit het buitenland halen om er voor te zorgen dat het nog ergens op lijkt. Met zijn comité van twee ex-moslims. En een steuncomité voor driekwart bestaand uit rechts en islamofoob nog rechtsere niet-moslims.
    Het is weer Hirsi Ali all over, maar dan meliger.
    Maar dat had ik al gezegd.

  19. Hoi Anja, lezers,

    Ik wil mijn waardering uiten voor je analyses, vooral ook hoe ‘de moslim’ weer ontbreekt in de beelden en reportages. Het laat maar weer zien hoe zwak het argument is, laatst weer leven ingeblazen door Joris Luiendijk, dat het zo ‘zonde is dat moslims niet openlijk afstand nemen van dit of dat. Niet alleen is dat paternalistisch, ook erg beledigend, en tot slot helemaal geen oplossing zoals de weggefilterde stem van moslims steeds weer laten zien.

    Ik vind het ook wel bizar om de meest grote nonsens over socialisten en de IS terug te lezen als zogenaamd inhoudelijk argument, totaal nergens op gebaseerd, boordevol onwaarheden en ook nog eens zo McCartist. Vanwege het principiele antioorlogs/antiracisme standpunt? gelukkig bestaat dit nog zou ik willen zeggen! Inderdaad, karaktermoord is the weapon of the weak.

    Samenwerking zullen we nodig blijven hebben, nu ook weer met Verdonk, want na de champagne denk ik ook: ik hoop dat hier geen nieuw monsterverbond uit voorkomt tussen de splintergroepen, restanten Fortuyn/Leefbaar en warme samenwerking met Wilders… tot op heden lijken hun ego’s te groot, maar ze kunnen wel racisme verder common sense maken. Zolang politiek links en autochtoon samen met allochtoon er tegen ingaat, krijgen we alleen maar [negatieve] verschuiving in het debat, zoals bijv. in Antwerpen waar mainstream politiek alsmaar rechtser wordt.

    Een aanrader is het stuk van van Doorn, helemaal tot the point over waarom verdedigen van Jami en Steunkomitee het legitimeren van de hetze en polarisatie is.

    Vriendelijke groet
    Miriyam

  20. Anja/Miriyam,

    dank voor de terechtwijzingen en weerleggingen. Die heb je als Islamofoob en Mc Carthyaan van tijd tot tijd nodig.

  21. Miriyam, je hebt volgens mij gelijk. vind alleen dat we ook best even mogen (na)genieten van de clash in de VVD. dat Jami zich als een klein verwend jongentje aanstelt, dat jankend op de grond ligt en onmachtig om zich heen trapt was toch al duidelijk? Persoonlijk houd ik vooral van die meisjes die verklaren uit verzet tegen het bemoeizuchtige van buitenstaanders met trots hun hoofddoek te dragen. Volgens mij getuigt dat van heel wat meer kracht dan het gewauwel van borstklopperige mannetjes.

  22. Nog even een nakomeling: J.A.A. van Doorn gaat in Trouw van zaterdag uitgebreid in op de onfrisse discussie omtrent Jami, en hij noemt behalve Afshin Elian ook Elma Drayer. Het geeft geen pas om op de man te spelen, schrijft hij, “Wie probeert aan te tonen dat de aarde rond is, moet niet krijgen tegengeworpen dat hij een racist is –– ook al is dat laatste juist.” Wat maakt het weer een beetje goed.

  23. Zeer waarde Anja,

    Ik hoop stilletje om eens wat langer elkaar te kunnen treffen en verder kennis te maken.
    Voor nu wil ik je graag attenderen op onze festival http://www.mysticfestival,nl.

    Dit jaar is poëzie en passionele leven van de 13e eeuws moslim dichter en mysticus Mevlana Rumi het centrale thema van het festival.

    Rumi is nog altijd de grote onbekende in Nederland terwijl zijn universele boodschap al land doorgedrongen is in brede kringen, in vele andere Westerse landen.

    Je bent van harte welkom op onze festival, laat me weten of ik vrijkaartjes voor je mag bewaren en zo ja hoeveel.

    Een diepe buiging en een hartgroet,
    Shervin Nekuee

    Artistiek Leider Mystci Festival

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *