Dat was een aardig experimentje gisteren: komen er andere reacties, meer of minder, wanneer ik voor de verandering eens niet begin met mijn mening te geven? Antwoord: nee, dat maakt niet veel uit. Niet in de aard van de reacties, niet in de mate waarop op elkaar wordt gereageerd, ik kon me nog wel voorstellen dat er meer onderlinge discussie zou komen wanneer ik me er een keer niet mee bemoei. Maar zo werkt het kennelijk niet. Okee.
Verder was ik kennelijk met mijn vragen niet duidelijk genoeg, het ging mij vooral over de ethiek. En niet zozeer over de vraag of dat SP filmpje wel effectief was in de campagne voor de thuiszorg. of liever gezegd: niet of de campagne wel op de juiste tijd kwam. Het ging mij vooral over het gebruik van beeld, beeld dat de bedoeling heeft schokkend of in ieder geval onverwacht te zijn.
Over Anne Frank met de Palestijnensjaal. Ik was daar niet blij mee, toen ik die voor het eerst in de stad op muren zag verschijnen. Ik vroeg me ook af wat de maker er mee wilde. Kunnen we terugvinden op de site van Boomerang die de kaarten verspreid:
Since the release of the Boomerang card, with the image of “Banned Frank” on it, we were overwhelmed with reactions. Mainly negative, but that is how it works: If you see something you love, you just love it and leave it at that. If you see something you don’t like, you react.
To all the people who were offended by the image we can only say: Then you didn’t get the true message of the piece made by T. His message is one of reconciliation, unity, peace and love.
He never meant to offend or hurt somebody with the image. We still support this image all the way, cause we only see the beauty of it.
But beauty is in the eye of the beholder.
Reconciliation, unity, peace and love? Ik denk: niet kwaad bedoeld maar naïef. Want om te beginnen: verzoening tussen wie en wie? Tussen de Israeli’s en de Palestijnen dan toch, en Anne Frank is joods en niet Israelisch. Ik vind de suggestie dat er iets mis zou zijn tussen joden en Palestijnen heel verkeerd. Behalve dat: Anne Frank kan dan wel dood zijn, en er geen last meer van hebben, maar ze kan niets meer terugzeggen. We weten niet wat ze als oude dame gedaan zou hebben als ze niet was vermoord. Misschien was ze wel zwaar zionistisch geworden en stond vierkant achter Israel, misschien was ze lid van Een Ander Joods Geluid. Ik vind dus niet dat je iemand die dood is mag claimen voor je eigen doel, ook al is dat doel misschien heel goed bedoeld. En ik ben niet van het Cidi.
Heel ander geval met de oude dame die zich uitkleed. Eerlijk: ik vind het een prachtig filmpje. In de bedoeling: ‘ als ik elke keer een andere hulp krijg kan ik me net zo goed voor heel Nederland uitkleden’. Maar ook esthetisch: de vrouw in de film is kwetsbaar met haar oude lichaam, een lijf zoals dat meestal verborgen voor ons blijft in de jacht op jeugd en het ideale lichaam, maar ze blijft ook fier en waardig, zoals ze ons aankijkt. Geen sentimentaliteit, geen grapjes en gegiechel, ik vind het adembenemend mooi. En dan ook nog met die prachtige muziek van Ernst Reijziger er achter. Top.
Of het zijn doel bereikt? Weet ik niet. Ik hoorde al iemand uit een verpleeghuis: ik vind het mooi en ik vind de actie goed, maar ik denk dat dit voor veel mensen te ver gaat.
We zullen zien.
Dit nog: omdat ik mijn vraag niet helder genoeg had gesteld kwamen er natuurlijk ook reacties in de trant van als het mag van de wet, als het kunst is, dan mag het toch met onze vrijheid van meningsuiting. Dat is zo. Maar voor mij houdt het denken niet op nadat we hebben geconstateerd dat iets mag binnen het kader van de wet. Er is naast die vrijheid van meningsuiting die we al hebben ook zo iets als ethiek en esthetiek. Met hetzelfde doel, en met dezelfde mevrouw, had je er ook een filmpje van kunnen maken waarvan ik had gedacht: zo mag je een oude mevrouw niet voor je doel gebruiken. Of: ik wil niet dat er zo met een oud lijf wordt omgesprongen. Dat is dus (voor mij) niet gebeurd.
En over de rode en zwarte Palestijnensjaal Ruben, dat zal ik eens even aan mijn man vragen. Want het betekent wel wat, in Gaza. Ik geloof dat vooral Fatah de rode draagt. Zie hier:
Maar heilig is die niet. Kind heeft van Stief een sjaal gekregen met allerlei kwastjes in de kleuren van de Palestijnse vlag. En die draagt ie ook nog. Ik niet. Ik had het vroeger al met het feminisme, ik liep niet graag met zo’n vrouwenteken, je werd er zo’n wandelend symbool van. En dat was ik al haast. Met een Palestijnensjaal heb je me ook nooit gezien. Als het besmettelijk is ben ik al een halve Palestijn en zo is het wel genoeg.
Het is dinsdag.
Den Haag.
De andere fracties in de Tweede Kamer vinden het thuiszorg-spotje erg stom, zo meldt de Volkskrant . Dat interesseert me niet zo, eerlijk gezegd: ik heb het vermoeden dat ze altijd zo zouden reageren, of ze dat nu werkelijk vinden of dat ze bang zijn voor de effecten van het spotje. Veel benieuwder ben ik naar de reacties uit de Thuiszorg zelf. De medewerkers, en vooral de mensen die gebruik maken van de Thuiszorg. Ik heb zo het vermoeden dat de mensen die toch al kwaad waren over de actuele ontwikkelingen zich er heel goed in kunnen vinden. Maar misschien is dat wishful thinking.
Kijk vanavond EenVandaag.
Hartstikke mooie stoere logo/symbool; ik zag ‘m al vaak in de Pijp waar ik woon maar nu gelukkig ook op kaart. Voor mij laat dit juist de eensgezindheid/universaliteit van onderdrukking/strijd/vrijheid zien. Anna Frank is een politiek symbool wat wel verbonden is met WO2 maar deze ook juist overstijgt, voorbij religie, etniciteit, etc.
Niet volledig vergelijkbaar maar wel een beetje in hou het werkt is het universele symbool/profiel van Che, niemand en iedereen ‘claimt’ deze en we weten niet wat situatie zou zijn als Che niet was vermoord, maar we weten allemaal ongeveer wat doeleinden van zo’n associatie zijn [solidariteit/strijd, opoffering, sumoud, antikolonialisme, en alles wat er tussen zit].
Ik had helemaal niets anders van het CIDI verwacht, ze zijn op dit vlak vreselijk voorspelbaar geworden en schieten zichzelf blijvend in de voet.
De zwart-witte kuffiya is in Palestina traditioneel symbool van Fatah/nationalisten, en de rode zoals op dit plaatje de kuffiya van Links [pflp/CP/internationalisten/etc]. Gezien de bekenheid van zwart-wit kuffiya is deze buiten palestina vaak de algememe/nationale Palestina kleur/shaal, dus mijn linkse vrienden in palestina dragen een rode, maar als ze in buitenland zijn ook vaak een zwart witte.
Groetjes!
miriyam
Ik zou me als bewoners van een verpleeghuis niet prettig voelen bij zo’n filmpje. Respect (wat op zich ook al een uitgeklede kreet is) is waar het volgens mij om gaat in dit filmpje. De waardigheid en kracht die deze vrouw uitstraalt wordt helaas teniet gedaan door het uitkleden. Het is voornamelijk de bureaucratie met prestatie-indicatoren, budgetten e.d. die de gezondheidszorg de das omdoet. En zij voelen zich bij dit zien van filmpje niet aangesproken.
Er is een andere reclamespot waarbij een dame op leeftijd de chauffeur uit de bus zet, omdat hij te laat is. Zo kan ik me ook een “zorg-manager” voorstellen die met de bezem het verzorgingshuis wordt uitgejaagd.
Heb geen filmpjes gezien. Anne Frank met die sjaal vind ik prachtig. Niet omdat er iets mis zou zijn tussen haar en de Palestijnen, joden en Palestijnen of Israëli’s en Palestijnen. Nee, mijn associatie is dat mensenrechten in gelijke mate voor joden en Palestijnen gelden. Iemand met een andere achtergrond zal er vast iets anders van vinden. Dat is altijd het risico met cartoons die iets symboliseren dat niet algemeen geaccepteerd is.
Anne Frank met een palestijnse sjaal? nou nee, geen goed idee, suggereert in mijn ogen vooral dat wat haar overkwam te vergelijken zou zijn met wat de Palestijnen nu overkomt. Misvatting. Systematische Apartheid is misdadig maar iets totaal anders dan deporteren en uitroeien. Een Bantoestan is iets anders dan Auschwitz. Ja, je kunt zeggen: mensenrechten zijn er voor iedereen. Maar dat wordt met dit beeld niet helder, al zou ik er op straat hooguit mijn wenkbrauwen bij ophalen zonder diep geschokt te worden.
Dankjewel Miriyam voor de uitleg over zwart en rood!
Moet ik misschien ook maar een rooie gaan kopen.
Ruben
Allereest: ik heb onder het vorige item gereageerd voordat ik dit stuk en de comments had gelezen. Voor alle duidelijkheid.
Zelf vind ik, zoals ik had geschreven, dat het gebruik van de beeltenis van Anne Frank wel kan. Ook al kan ze zelf er niets meer over zeggen. Dit laatste geldt voor eenieder die gestorven is. Mag de beeltenis van Hitler ook niet meer gebruikt worden?
Als de bedoeling zuiver is heb ik er geen probeem mee.
Verder, zoals ik al heb geschreven: dikke pluim voor de SP en Agnes Kant voor het thuiszorgspotje!