De kleine ergernis

Ik zei het al, ik ben weer terug en ik erger me weer als rechtgeaarde Hollander. Bijvoorbeeld aan de firma’s die de telefoon gebruiken om aan klandizie te komen.

Zo’n kunstmatig zonnige stem:
‘Met Monique van dinges, mag ik degene die gaat over de computerwerkplaatsen?’
‘Nee. En ik vind het niet prettig om per telefoon belaagd te worden.’
‘Ik belaag u niet, dat is mijn werk’.
‘Het is dus uw werk om mij te belagen. Heeft u niet vaker gehoord dat mensen daar geen prijs op stellen?’
‘Dan moet u de telefoon niet opnemen’.

Takkewijf, denk ik dan buitengewoon onvriendelijk.
Op mijn brievenbus zit al zo’n mededeling dat ik geen prijs stel op ongewenste reclame. Kan iemand eens iets verzinnen om iets dergelijks op de telefoon te zetten, een schrille toon, doe een mosquito, een stem die bij reclame meteen roept ga weg! Ga weg! Nooit meer terugkomen! Ik koop niks!

13 gedachten over “De kleine ergernis

  1. O fijn, Leo, dank je wel. Ik liep weer achter.
    Want je weet dat wij in het telefoonboek staan als stichting, en dan krijg ik dus lui die vragen naar de directie, het hoofd administratie, de afdeling inkoop, de pr manager of degene die gaat over de computerwerkplaatsen en dat ben ik allemaal. Inclusief de huishoudelijke staf. Alleen de boekhouding, dat ben jij, maar ik stuur ze nooit naar je door.
    Ik mag het wel even gaan doen want met mijn mini-post-traumatische-stress-stoornisje, waar ik zelf zo mooi les over kan geven, bijt ik nog iemands strot af. Door de telefoon.

  2. hoi anja,

    zoiets is er al: http://www.infofilter.nl

    succes ermee. Als bedrijven toch bellen dan kun je ze er ook op aanspreken. Als ze het blijven doen dan riskeren ze ook een boete. Soms hebben bedrijven je al geselecteerd voor je die infofilter hebt aangevraagd, maar telefoontjes zouden toch drastisch moeten afnemen.

    groetjes en succes ermee
    hilde (parttime telefoonenqueteur)

  3. Toch bedankt, Hilde. Kom je wel vaker mensen tegen die nog niet weten dat er een filter bestaat en je strot af willen bijten? Sterkte met mensen zoals ik.

  4. Je zegt wel dat je helemaal terug bent, maar volgens mij is dat nog niet helemaal waar en anders VOEL je je nog steeds niet ’terug’? Maar je mini PTSS moet je toch serieus nemen, hoor. Ik begrijp dat je je mega zorgen moet maken over je familie in Gaza. Heel veel sterkte. Wat de telefoonterreur betreft: het werkt niet als het betreffende bedrijf niet is aangesloten bij Infofilter…. En is het natuurlijk niet mogelijk en slim om er een ‘geheim’ nummer van te maken? Want dan beperk je de overlast tot een minimum. Is mijn ervaring. Sterkte…

  5. 🙂 valt mee hoor. Particulieren bellen we uit een panel waar mensen zich vrijwillig voor hebben opgegeven. Valt me wel op trouwens dat ze op mn werk heel serieus reageren op mensen die infofilter hebben ingesteld na onze computer ze heeft geselecteerd en ze dus per ongeluk toch worden gebeld.

    Volgens mij zijn belbedrijven verplicht om zich aan infofilter te houden. Het is moeilijker geworden om zomaar rond te bellen.
    Wel is het zo dat een bedrijf haar klantenbestand mag gebruiken om hun eigen klanten om hun mening te vragen (al dan niet door extern bureau). Zo kun je soms wel gebeld worden voor een onderzoek van je eigen energiemaatschappij of de postbank oid.

    Het is soms naar om je blog te lezen en je bijna niets kunt ondernemen om je te helpen met zulke grote problemen, dan is t wel fijn te kunnen helpen met iets kleins.

    groetjes
    Hilde

  6. Dank je Lydia. Ik koester mijn mini PTSSje, probeer geen mensen de schedel in te slaan en ben in tranen als iemand lief is. Dat hoort er ook bij.

  7. De laatste keer dat thuis hierover gebeld werd vroeg ik meteen:
    “Ik wil hier niet over gebeld worden!”
    reactie:
    “Oke, dat kan ik voor u regelen.
    “Fijn!” zei ik en hing op.

    Dit wordt voortaan mijn standaard reactie en als er dan geen goede reactie volgt dan hang ik op.

  8. Een beetje gemeen, maar wel effectief is de volgende pragmatische oplossing.

    Zeg gewoon “even een momentje graag…”, leg de hoorn neer en ga gewoon verder met wat je aan het doen was. Als ze na 10 minuten zelf nog niet hebben opgehangen, gooi je alsnog de hoorn op de haak.

  9. Zo onaardig als ik op het ogenblik ook zijn kan, het is niet mijn stijl, Jan. Ik ga dat filter gebruiken, en ik hoop dat ik de volgende keer dat het toch gebeurt in een wat mildere stemming ben en het aanpak zoals Karin hierboven.

  10. hmm, ik vind het wel een goede tip van Jan, ga ik ook doen.

    Gemiddeld 3 keer per week is het raak, op de gekste momenten,de postcode-loterij valt mij al jaren lastig, waarom ik in godsnaam nog steeds niet meedoe, of ik niet rijk wil worden, ze dreigen ermee dat je buren wel rijk worden en jij niet, ik heb ze zelfs een brief gestuurd dat ik nier wil worden lastiggevallen, maakt allemaal niet uit, ze blijven doorgaan dus vind ik de tip van Jan wel een goede in mijn geval.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *