De AEL generatie

Overgenomen van het allochtonenweblog. Voor meer achtergrond: hier.

In Nederland is de AEL vooral omstreden bij het autochtone establishment, maar voor sommige allochtone jongeren is de AEL een politieke emancipatiebeweging die op een krachtige wijze een aantal punten heeft geagendeerd. Op het internet (onder andere bij Eutopia) is naar aanleiding van het hoger beroep van Jahjah en Azzuz een verklaring te lezen van de AEL-generatie. Hieronder de tekst:

Wij behoren tot de eerste of tweede generatie. Tot de kinderen van hard werkende vaders en kinderen barende moeders die Europa nodig had.

Wij behoren tot een generatie die deel uitmaakt van het ‘integratie-probleem’, die behoort tot de groep van ‘allochtonen’.

Wij behoren tot een generatie die het Nederlands vreemd is, of juist omgekeerd, die steeds opnieuw wordt gecomplimenteerd met de kwaliteit van haar Nederlands.

Wij behoren tot een geschieds-loze generatie, een generatie zonder geschiedenis, of althans: één die niet goed genoeg was voor de boekjes op school.

Wij behoren tot de AEL generatie.

Wij behoren tot een generatie die zich niet langer beperkt tot de plaats die haar toegekend is, een generatie die mee de krijtlijnen van haar traject, haar toekomst, haar zelfbeeld wil bepalen.

Wij behoren tot een generatie die verburgerlijkt is, maar haar eigen verburgerlijking stelselmatig en persistent als uitzondering ziet, kadert en duidt.

Wij behoren tot een generatie die zich ervan bewust is dat 30 % van haar generatiegenoten werkloos is, dat 50% van haar ‘soortgenoten’ onder de armoedegrens leeft, en dit verhaal, deze realiteit, als een voortdurende verantwoordelijkheid draagt.

Wij behoren tot een generatie die zich niet kan, noch wil, ontdoen van haar sociale achtergrond, van haar gemeenschap, van haar geschiedenis, van haar identiteit.

Wij behoren tot een generatie die geleidelijk aan is gaan inzien dat de ‘Moren’ die Karel Martel – godzijdank – had tegengehouden in Poitier meer waren dan enkel vechtlustige barbaren.

Wij behoren tot een generatie die haar twee-, drie- en zelfs viertaligheid als een verrijking is gaan zien, eerder dan als handicap, of een reden voor achterstelling.

Wij behoren tot een generatie wiens strijd niet enkel tot het hier en nu beperkt blijft, maar die zichzelf plaatst in een globale strijd voor rechtvaardigheid, tegen imperialisme.

Wij behoren tot een generatie die solidair is met haar broeders en zusters in Palestina en andere postkoloniale verdrukten, en hun verzet ondubbelzinnig steunt.

Wij behoren tot een generatie die de schijnheiligheid van de Europese staten alsook het despotisme van Arabische en Afrikaanse regimes voortdurend aanziet, aanvoelt en aanklaagt.

Wij behoren tot een generatie die zich niet kan of wil ontdoen van haar geschiedenis, noch die van haar ouders.

Wij behoren tot een generatie die deze geschiedenis als een Europese erfenis beschouwt. Als een onderdeel van het Joods-Christelijk-Islamitisch Europa.

Wij behoren tot de AEL generatie
Ons schrijven is niet enkel een blijk van solidariteit met of steun voor AEL.

Ons betoog is niet enkel een protest of een verzet tegen een onrechtmatige veroordeling, een veroordeling die aantoont dat de basisprincipes van onze rechtsstaat niet altijd en niet voor iedereen gelden.

Ondergetekenden behoren tot de AEL generatie. Een generatie die dankzij AEL het gedachtegoed van gelijk burgerschap en volwaardige inclusie is gaan begrijpen.

Een generatie die in AEL haar verzuchtingen heeft herkend. Een generatie die ook zag dat dergelijke idealen geen vanzelfsprekendheid zijn, maar een strijd behoeven.
De veroordeling van AEL gaat niet enkel om de veroordeling van een organisatie.

Het gaat om de afwijzing van een strijd, een strijd van een generatie die niet langer het lijdend voorwerp wil zijn, noch van haar geschiedenis, noch van haar heden, noch van haar toekomst.

Een generatie die niet langer als een ‘te integreren’ doelgroep wil worden gezien, die het statuut van ‘allochtoon’ krachtigdadig verwerpt, en zich als volwaardige en onvervreemdbare onderdeel, als burger, van deze samenleving inschrijft.

Deze AEL generatie overstijgt de leden van AEL. Het is een generatie van vrouwen en mannen die intussen actief zijn in verschillende segmenten van de samenleving, en het principe van gelijk burgerschap, met behoud van identiteit en achtergrond, opeisen en toepassen.

Deze generatie is hier, en blijft hier. Ze is hier, niet enkel om te luisteren maar ook om te praten. Ze blijft hier, niet enkel om geïntegreerd te worden maar ook om anderen te integreren aan onze multiculturele realiteit.

Wij zijn hier en wij blijven hier. Het is te nemen, of te nemen. Want laten is geen optie.

Nadia Fadil (sociologe), Olivia Rutazibwa (politicologe), Omar Ba (sociaal-culturele werker), Mostafa Einauan (redacteur-journalist), Youssef El Moussaoui (stand up comedian), Mohamed Benhaddou (cultuurfunctionaris), Latif (stand up comedian), Nadia Babazia (sociaal-culturele werker), Eva Vergaelen (auteur-journaliste), Hicham El Mzairh (busbestuurder), Karima Arektoute (sales manager), Mariem Ahali (studente sociaal werk), Keltoum Belorf (journaliste), Orhan Agirdag (socioloog), Mohamed El Omari (jurist), Iman Lechkar (antropologe), Birsen Taspinar (psychologe), Malika Ahali (bibliotheek bediende), Mhamed Elouali (sociale werker), Mostafa Benkerroum (acteur, toneelmaker)

(Voor meer over Dyab Abou Jahjah, hier en hier)

9 gedachten over “De AEL generatie

  1. ‘Wij behoren tot een generatie die zich ervan bewust is dat 30 % van haar generatiegenoten werkloos is, dat 50% van haar ‘soortgenoten’ onder de armoedegrens leeft, en dit verhaal, deze realiteit, als een voortdurende verantwoordelijkheid draagt.’

    Ik zou zeggen: doe er dan wat aan! Wat ik in dit stuk en eerdere verklaringen van de AEL lees en hoor is het voortdurend gewijs naar het ‘autochtone establisment’ zoals jij dat mooi zegt. En dat wijzen naar anderen is zo slap.
    Het in de mond nemen van een ‘onrechtmatige veroordeling’ is ook weer zo typerend.

  2. Dat doen ze Johan.
    En wat doe jij, behalve als representant van het autochtone establishment vinden dat ze geen kritiek op jou mogen hebben?

  3. Ik als ‘representant van het autochtone establishment'(ahum)veroordeel niemand op kleur, ras of whatever. In mijn werkomgeving gaat het om of je hard wilt werken en goed kan werken. Zeker de helft van mijn collega’s hebben geen Nederlandse achtergrond. En die hoor ik nooit janken.

    Kritiek geven mag natuurlijk altijd Anja. Soms is het juist goed om kritiek van ‘buitenaf’ te hebben. Bedrijven huren juist andere bedrijven in om hun werkzaamheden te beoordelen. Het kan dus juist heel nuttig zijn. Wat betreft de AEL zie ik weinig anders dan kritiek uiten om zo de eigen gelederen tevreden te houden. Er word niets gedaan om daadwerkelijk iets aan de zogenaamd ondragelijke positie van hun broeders en zusters hier in Nederland (en Belgie) te doen. Praatjes vullen geen gaatjes.

  4. Wat is dat nu weer voor een antwoord? Geef even met concrete bewijzen aan waarin de AEL slaagt om de positie van de eigen gelederen weet te verbeteren.

  5. Dat noemen wij een koekje van eigen deeg, Johan.

    Want wat zij doen om de positie van de eigen gelederen te verbeteren vindt je hierboven. En als je snapte wat ze zeiden, dan begreep je dat de tijd voorbij is dat jij, om geen andere reden dan dat je autochtoon bent, je zo superieur kunt opstellen dat zij jou iets zouden moeten bewijzen. Terwijl jij op geen enkele manier zou hoeven te verantwoorden wat jij helemaal bijdraagt. Behalve werken. Wat zij, zoals je kunt zien ook doen.

    Met jouw geijkte opstelling laat je dus in de allereerste plaats zien hoe gelijk ze hebben.

  6. “Een generatie die niet langer als een ‘te integreren’ doelgroep wil worden gezien”
    “Deze generatie is hier, en blijft hier. Ze is hier, niet enkel om te luisteren maar ook om te praten. Ze blijft hier, niet enkel om geïntegreerd te worden maar ook om anderen te integreren aan onze multiculturele realiteit.”
    Voor ‘autochtonen’ dé kans om (meer) wereldburger, meer mens te worden.

    Groet,

  7. Ik heb nog te weinig positieve verhalen over de AEL gehoord/gezien, om ze het voordeel van de twijfel te geven.

    Als ze er echt werk van willen maken dan zouden ze zich bijvoorbeeld bij Marcouch kunnen aansluiten en dat ook zonder voorbehoud aan de media kenbaar kunnen maken.

    Quote uit Trouw:

    …..Marcouch maakt zich ‘grote zorgen’ over deze islamitische zondagschooltjes: de kinderen leren er een afkeer van de westerse maatschappij en wat ze doordeweeks op gewone scholen opsteken, wordt er kapotgemaakt……

    Daarmee is dan gelijk invulling gegeven aan het volgende:

    ….Wij behoren tot een generatie die de schijnheiligheid van de Europese staten alsook het despotisme van Arabische en Afrikaanse regimes voortdurend aanziet, aanvoelt en aanklaagt…..

  8. Als je voor de verandering nou eens gewoon zou beginnen met luisteren naar wat ze te zeggen hebben, Jan.
    En als je voor de verandering nu eens niet zou gaan verzinnen wat zij zouden moeten doen om bij jou in de smaak te vallen. Die eindeloze, geijkte opmerkingen over wat ‘die moslims zouden moeten doen’, die eindeloze pogingen om te doen alsof zij examen af moeten leggen en jij wel zult beoordelen of ze een voldoende krijgen zijn strontvervelend. Alsof jij beter weet wat zij moeten doen dan zijzelf. En wie ben jij helemaal? Waaraan zou jij ‘het voordeel van de twijfel’ verdiend hebben?
    Doe zelf eens wat aan je wantrouwen in plaats van dat altijd maar op die anderen te projecteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *