Neefjes en nichtjes: zoek het verschil

lookalike.jpg

Zeg maar: zijn dit Palestijntjes of joods-Israelische kinderen?

Links is een Palestijnse jongen: Adam Shurati. Rechts is een joods-Israelisch meisje, Hadas Maor.

De foto’s maken deel uit van een experimenteel projectje van de kunstenaar Olivier Sute, die een advertentie zette in een Israelische krant met foto’s van mensen die op elkaar lijken. Hier

Adam was overigens vooral verontwaardigd dat mensen dachten dat hij op een meisje leek.

14 gedachten over “Neefjes en nichtjes: zoek het verschil

  1. Ik ben wel benieuwd naar de overige foto’s!

    Ook interessant is hierbij dat het (Joods)Israëlisch-Palestijns duo dat voor Israël uitkwam op het recente Eurosongfestival evenmin voldeed aan het stereotype: de Joodse had een donkere huidskleur, de Palestijnse niet.

  2. Het wordt ook nogal eens vergeten dat de helft van de Israelische joden van oorsprong Arabische joden waren, WLB. ‘Genetisch’ staan die dichterbij de Arabieren die er al woonden dan bij de joden die uit Europa kwamen.

  3. Slaat arabisch op een ras of een volk en welke volken zijn dat dan? Daar is mi. geen overeenstemming over. Zowel Joden als palestijnen zijn volgens mij semiten.
    Antisemitisme is dus ook tegen palestijnen gericht.

  4. Arabisch slaat noch op ‘ras’ noch op een volk. Arabisch slaat op alle volken die Arabisch als moedertaal hebben. Dus ook op joden die in Arabische landen leefden. Oorspronkelijk sloeg ‘joods’ op een religie, die ontstond in een Arabisch deel van de wereld.

    Veel joden (niet allemaal, want een deel van de Europese joden die naar Israel kwamen zijn waarschijnlijk bekeerlingen, en zijn dus geen afstammeling van een semitisch volk) zijn semieten, net als de Palestijnen. De term antisemitisme is dus op zich onjuist, maar het is gangbaar geworden en iedereen begrijpt dat daar jodenhaat mee bedoeld wordt. Je zou haat tegen Arabische allochtonen dus ook antisemitisme kunnen noemen, maar iedereen is al zo in de war, laten we daar maar niet aan beginnen.

    De hele notie van ras is overigens discutabel – daar is namelijk geen wetenschappelijke definitie van te geven. Etniciteit bestaat, dat er ook uiterlijke kenmerken als huidskleur worden doorgegeven is natuurlijk ook een gegeven, maar ‘ras’ komt eigenlijk uit de biologie en slaat op planten- of diersoorten die zich niet kunnen vermengen. Dat kunnen mensen van alle verschillende kleuren uitstekend. In Artis staat het ergens mooi vermeld, bij het schema over het aantal verschillende diersoorten, hoeveel soorten hond, hoeveel soorten aap, bij mensen staat: één.

    Ook blijkt het niet aantoonbaar dat er vaste eigenschappen horen bij bepaalde ‘raciale groepen’, los van cultuur en omstandigheden. Vandaar dat je de term ras in serieuze discussies niet snel meer tegen zult komen. Ayaan Hirsi Ali had het nog een keer over joden als ras. Maar de laatsten die dat nog zeiden waren de nazi’s die nog druk in de weer waren om neuzen en schedels te meten. Dat was Hirsi Ali ontgaan. Een hiaatje in haar inburgeringscursus, zeg maar.

  5. Ja inderdaad Anja, ras is heeft niets met biologie te maken, meer met politiek.

    Alle mensen dragenn de genen van alle mensen in zich. Daarom kunnen twee witte mensen ook een zwart kind krijgen en viceversa.

  6. Nou, van die twee witte mensen moet toch ergens wel een oma of een opa iets gezelligs hebben gedaan met iemand met een donkere huid hoor. Toch niet verder dan een paar generaties terug. In Gaza kom ik ook wel mensen tegen met groene of soms met blauwe ogen – maar ja, eens was Gaza een doorgangsweg tussen continenten, en de kruisvaarders hebben daar ook niet stilgezeten.
    Ik ken een jongetje, dat heet Quds: Jeruzalem. Zijn vader is Palestijn en zijn moeder is joods. Volgens de joodse wet is hij joods, en voor de Palestijnen is hij Palestijn.

  7. Je hebt ook roodharige palestijnen, met sproeten en blond met groene ogen. Ja die kruisvaarders hebben wat op hun geweten. Er zijn overigens ook palestijnen die een zwarte huid hebben en kroeshaar. En hetzelfde geldt voor joden.

  8. Oh en Clara, kinderbedtijd is echt een Nederlandse norm , zowel Israeli’s als Palestijnen hanteren die norm niet.

  9. Dank Anja voor je uiteenzetting. Blijft dat raskenmerken belangrijke negatieve invloeden kunnen hebben. Denk ook aan Serviërs en Albanezen, Toetsies en Hoetoes, Chinezen en Aziaten/Indiërs Zigeuners en pas weer de Tamils. In de praktijk is de combinatie: arm en andere cultuur/ras bron van discriminatie op veel plaatsen in de wereld.Zei Marx niet dat in de grond, alle conflicten een economische basis hebben?

  10. Het zijn nooit de ‘raskenmerken’ zelf die iets doen, het zijn altijd mensen die om een bepaalde reden een scheidslijn aanleggen tussen de mensen die ze als ‘wij’ betitelen en de mensen die ze ‘zij’ noemen. Dat kan op veel manieren, op kleur, op klasse, op sekse, op etniciteit, op nationaliteit, op religie, op seksuele voorkeur, op stam. De voorbeelden die jij noemt hebben elk een eigen geschiedenis, die maakt dat net dat ene verschil de doorslag geeft. En die maakt dat er mensen zijn die bij die ander alleen nog maar verschil zien, en niet meer de overeenkomsten. ‘Raskenmerken’ kunnen daarbij op zich nooit de doorslag geven, want die zijn veel te oppervlakkig om verschillen mee te kunnen verklaren. Al denken racisten daar dus anders over, maar daar zijn het dan ook racisten voor.

    Serven en Kroaten, bijvoorbeeld. Leken veel op elkaar, uiterlijk niet uit elkaar te houden, spraken bijna dezelfde taal, er waren in het verenigde Joegoslavië veel gemengde huwelijken, met kinderen die toen het er op aankwam niet wisten of ze Serf of Kroaat waren, en ze moordden elkaar zowat uit, zelfs hun vroegere buren in het dorp. Wat er achter zat was veel onverwerkte geschiedenis en veel historisch oud zeer. In mijn ogen, ik heb daar gewerkt aan beide kanten, volslagen achterlijk om elkaar daarvoor nog naar het leven te staan. Toch gebeurde het.

    Ik ben het er mee eens dat het begrijpen van conflicten altijd belangrijk is om naar de economische basis te kijken – ik ben ook een oude marxist – maar toch blijkt dat vaak niet voldoende verklaring. Neem jodenhaat, die kun je niet alleen verklaren uit de economische positie die joden in bepaalde periodes innamen. Neem nu het wantrouwen tegen moslims – ja, dat zijn migranten, maar daar is lang niet alles mee gezegd.

  11. Was Jodenhaat ook geen afgunst op de Joden die vaak de goede banen hadden en hun eigen/andere cultuur? Dat ook arme joden het moesten ontgelden is moeilijk te begrijpen. Irrationele/psychologische gronden wellicht. Angst- agressie mechanismen maar ook kun je denken aan het zondebok principe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *