Liefde Be-Geert Wilders

yerli-1-of-1.jpg

Er is altijd wel wat gaande op het Plein, dinsdags als ik in de Eerste Kamer ben. Meestal een demo, spandoeken, slogans, folders, en veel verontwaardiging. Maar deze keer ging het over de liefde. Nilgün Yerli, schrijfster en theatermaakster stond daar met Esmaa Alariachi, een van de Meiden van Halal, bij een vrachtwagen met bossen bloemen, allemaal voorzien van een liefdesbrief voor Geert Wilders.

yerli-2-of-1.jpg

Wilders zelf zag daar de humor – of de liefde – niet van in: “laat haar die bloemen maar naar een verzorgingshuis brengen of zo”, had hij meegedeeld. Wie ondanks zijn knorrige afwijzing toch denkt dat liefde helpt, hier kun je die kwijt.

Yerli:

“Ik wil Geert laten weten dat ik met hem meevoel, dat ik begrijp dat hij zich in een positie heeft gemanoeuvreerd waarin hij moet provoceren om te blijven bestaan. De man is totaal verhard in zijn standpunten. Hij praat over een maatschappij waarin hij niet meer leeft. Maar misschien roept de liefde de zachtheid in hem wel weer op”, schrijft Yerli, aldus ad.nl.

Haar uiteindelijke doel is dat Wilders in debat gaat met de moslimstudenten. ,,En dat men kan zien dat de ene moslim de ander niet is, maar vooral dat je haat met liefde kan beantwoorden”, aldus de initiatiefneemster.

Ze heeft ook een carnavalsschlager voor hem geschreven: “…daarom heb ik in mijn hartje, een plaatsje gemaakt voor Geert” – hier.

25 gedachten over “Liefde Be-Geert Wilders

  1. Ik zou ook geen bloemen willen aannemen van iemand die mij zou uitmaken voor rascist. Wie is er nou verhard in standpunten als de betreffende Yerli in Pauw en Witteman bepaalde uitlatingen doet richting Wilders. Ik denk zij.

  2. Beste Anja,

    Mijn naam is Süleyman. Ik ben één van de studenten die mee heeft gedaan aan de actie van Nilgün Yerli en haar bloemetjes en briefjes aan Geert Wilders. Ik heb begrepen dat Geertje deze actie niet echt heeft gewaardeerd en de bloemen niet heeft geaccepteerd. Foei foei Geert.

    Een burger biedt iets aan. Een zeer leuke actie. Dan hoor je toch die bloemen aan te nemen. Zeker als politicus. Ook al ben je het niet eens met de standpunten van iemand, dan heb je nog altijd fatsoensnormen, denk ik dan.

    Hieronder mijn brief die ik heb gestuurd naar Geert Wilders. Als hij niet het niet wilt lezen, wellicht dat de rest van Nederland het wel wilt lezen.

    Süleyman

    ———–

    ‘IK’ wil niet terug

    Hij keek verbaasd om zich heen. Dit was onbekend terrein voor hem. De omgeving, de huizen, de wegen en zeker de mensen. Hij kende ze niet. Hij was rond de 30 jaar en was net samen gearriveerd met zijn vrienden. Het was rond het jaar 1960. Mijn opa was een van de eersten, die de kans kreeg om in Nederland te mogen werken. Wat was hij blij en zenuwachtig. Hij had ook natuurlijk meteen heimwee, want hij had zijn land achtergelaten. Zijn, vader, moeder, zijn vrouw en vijf kinderen achtergelaten in zijn dorp in Turkije. Deze heimwee zou snel afgelopen zijn, want hij zou snel teruggaan. Hij was in Nederland om geld te verdienen. Heel hard werken, veel sparen en binnen een aantal jaar weer terug naar het thuisland. Dat was de gedachte, bij mijn opa, bij mijn oma, bij de Turkse regering en zeker ook bij de Nederlanders. Dit was tijdelijk en dat was voor iedereen uit te houden. Alleen, 1960 werd 1965 en 1965 werd 1970 en 1970 werd 1975. Hij kon het niet meer aan en haalde zijn gezin naar Nederland. Het drong niet echt tot hem door dat hij niet terug zou gaan, maar hij wilde het wel. Hij hoopte het althans, want hij en bijna al zijn vrienden die samen met hem rond 1960 in Nederland arriveerden konden niet echt aarden in dit land. Het lukte ze domweg niet. Maar mijn opa was standvastig. Hij zou en moest teruggaan en het is hem eindelijk gelukt. Mijn opa is twee jaar geleden in de zomer teruggegaan naar zijn dorp in Turkije. Er kwam wel heel veel emoties bij kijken bij de achterblijvers, want hij hand natuurlijk nu weer een grote band met Nederland en zijn familie hier. Afgelopen zomer op 26 augustus hebben we een etentje gegeven ter ere van zijn vertrek naar Turkije. Het was gezellig en er kwamen veel mensen op af. Wij hadden weer onze taak volbracht en onze opa een bijzondere dienst bewezen. We hopen dat hij nog aan ons denkt.

    Mijn opa is op 26 augustus 2007 overleden. Eindelijk terug in zijn dorp.

    Beste Geert Wilders. Mijn naam is Süleyman. Ik ben 29 jaar. Geboren en getogen in Nederland. Ik hou ontzettend veel van dit land. Ik ben niet net als mijn opa. Ik wil niet terug naar Turkije. Ik wil in Nederland blijven en wil een positieve bijdrage leveren aan deze samenleving. Een samenleving waarin men elkaar vertrouwt, ongeacht waar je vandaan komt of wat je gelooft. Een samenleving die je de ruimte geeft te zijn wie je bent. Het woordje ‘vrijheid’ in je partijnaam geldt hopelijk niet alleen voor niet-moslims, maar ook voor mensen als ik.

    Ik en velen met mij zullen het niet toelaten dat jij deze mooie samenleving veranderd in een samenleving waar het normaal is om te praten in termen als ‘wij’ en ‘zij’.

    God leert ons om elkaar lief te hebben en geen haat te koesteren. Om elkaar te accepteren ongeacht cultuur of geloof. Geert, laat mensen zijn zoals ze zijn. Geloven wat ze willen geloven. Praat liever over het leveren van een bijdrage aan dit land en wijs mensen, ongeacht of ze nou moslim zijn of niet, op hun verantwoordelijk om zich in te zetten voor een fijne samenleving, waar we met zijn allen in vrede kunnen leven.

    Als ik zo kijk naar jouw acties, dan denk ik dat ik zelfs meer om Nederland geef dan jij Geert. Dat mijn liefde voor Nederland groter is dan jouw haat voor de Islam. Daarom weet ik dat het je niet zal lukken om van Nederland een totalitair regime te maken en van Nederlanders (moslims en niet-moslims) bange mensen te maken.

    Daar zijn Nederlanders te weerbaar voor en daar is Nederland te weerbaar voor.

    —- GEERT, IK BLIJF WAAR IK ZIT EN GA NIET WEG !!!—–

    Ps. Beste Geert. Islam en moslims zijn tegenwoordig twee totaal verschillende zaken.

    TIP: Haal ze niet door elkaar. Heb je kritiek op moslims, hou het dan bij moslims en ga met bijvoorbeeld een socioloog in debat. Heb je kritiek op de Islam, ga dan met een islamgeleerde in debat over de zaken waar je kritiek op hebt. Zo bereik je echt wat. Met wat je nu doet, kom je echt nergens.

    Zoals altijd zal de tijd ons leren wat het beste voor Nederland is.

  3. Anja, Hier heb je goed aangedaan. Nilgun Yerli zie ik steeds als
    een vrokijke ‘meid’ en gister avond had ik er veel plezier aan.
    Ik dacht kon ik al die brieven eens lezen,zou vast de moeite waard zijn om die te’bundelen’. Een heb ik alvast gelezen en daar ben ik van harte mee eens.
    J.F.H.J.M. Verhagen Leiden

  4. Nilgun Yerli slaat de spijker op zijn kop bij Wilders die met zijn karakter in combinatie met zijn opvoeding een gebrek aan liefde heeft gehad waardoor zijn geest vergiftigd is met de haat.

    All the war propaganda,all the screaming and lies and hatred,comes invariabily from people who are not fighting.

    Citaat:George Orwell.

    Geert Wilders zijn wortels liggen in het 3 eeuwen lang door Nederland gekolonialiseerde Indonesië waar de Indo’s de Nederlandse overheersers meehielpen om het volk onder de duim te houden.In de jaren 30 in Nederlands Indië sloten relatief veel Indo’s zich aan bij de NSB,70%,dit was het geval vanwege het ultranationalistische Hollandse karakter en het oprukkende Indische nationalisme.Omdat de NSB een autoritair gezag voorstond evenals het eeuwige behoud van de kolonie voor het vaderland zagen veel Nederlanders in Indië bij de NSB de oplossing om de dreiging van de opstandige islamitische inlanders te keren.Bij zijn succesvolle bezoek in 1935 werd Anton Mussert zelfs tot tweemaal toe ontvangen door gouverneur generaal de Jonge.De economische crisis wakkerde het nationalisme en de revolutie aan en tegen deze achtergrond van dreigende marginalisering van Indo’s ontstonden de plannen van stamland Nieuw Guinea waar de nationalist Sukarno een stokje voor stak.2 Jaar voor dat Wilders in 1963 geboren werd vestigde de familie zich in Venlo en heeft Wilders zijn grootouders daar vaak bezocht en vertelden die hem over de bittere herinneringen en hun vertrek uit Nederlands Indie.In 1949 viel het doek voor Nederlands Indië en werd voor Wilders het terug willen naar de toestand van vroeger het leidmotiv.Wilders pleitte vorig jaar serieus voor de hereniging van Vlaanderen met Nederland wat ook een bekend NSB streven was.Tekenend voor Wilders was ook de verklaring van Wilders in 2003 over de affaire Westerling die in 1946 duizenden onschuldige burgers ombracht,Wilders vergoelijkte deze daden en zei dat men het in zijn tijd moest zien.Wilders heeft zijn haar opgebleekt om zich van zijn uiterlijke Indische wortels te ontdoen.De PVV is een beweging net als de NSB waarbij er een leider is wat het fuhrerprinzip word genoemd er is dan geen stemrecht voor de leden.

  5. Ik kan het ergens wel begrijpen dat hij weinig zin heeft om constant op dit soort vertekende beeldvorming in te gaan.
    Het is een beetje als een bekende Nederlander die geen zin heeft om constant te reageren op elke roddel in de Privé.
    Ik zou ook wel eens willen dat men zich bezig gaat houden met andere politici dan Geert Wilders.
    Dat heet geloof ik Wildersmoeheid je kan geen TV programma aanzetten of Geert Wilders komt weer eens ter sprake.
    Heeft die op de WC gezeten? Wast die zijn handen wel?
    Dat is het niveau aan het worden.

  6. Peter, het is “racist” en/of “fascist”, maar geen “rascist”

    Overigens weet ik niet wat mw. Yerli bij P&W gezegd heeft, maar in dit blogje geeft ze een heldere analyse over de huidige positie van Wilders.

  7. ter informatie, ze heeftin Pauw en Witteman duideijk gezegd dat hij enkele fascistische uitlaten heeft gedaan, maar niet dat hij een fascist is, nog extra benadrukt. Dit ook omdat Witteman zei dat ook hij geen bloemen zou aannemen van ieman ddie je een fascist noemt, is nog zelfs over doorgepraat. je kan ook horen wat je wilt horen. groet

  8. Natuurlijk komen altijd de hulptroepen aansnellen als de naam van hun blonde held valt, om nog even uit te leggen dat die schattebout echt niemand haat hoor, echt niemand, het stond pas nog in de Story. Nu moeten wij er kennelijk van uit gaan dat moslims onder NIEMAND vallen, of ik moet er van uitgaan dat de hulptroepen vergaand onnozel zijn dan wel denken dat ik dat ben en dat ik onmiddelijk alles vergeet wat onze blonde held over de islam in het algemeen en moslims in het bijzonder heeft gezegd omdat er een lief verhaal staat in de Story. Dacht het niet. Bloemen kan hij krijgen, vergeten wat ie gezegd heeft, no way.

    Dus kom hier niet met zulke rommel aanzetten aub.

  9. Nog 2 jaar links geleuter van deze ex-feministe.

    Nadat je met pensioen bent, kan ik je aanraden, om toch eens bij jezelf na te gaan, of je niet een erg contraproductief leven geleid hebt.

    Je doelen niet verwezenlijkt zullen worden, Nederland een stuk rechtser is geworden dan toen jij met je SP cluppie in de politiek gestapt bent en is islam ongeveer gelijk staat aan terreur (in de hoofden van de mensen).

    Het beeld wat van AnjaM over zal blijven, na verloop van tijd, die mevrouw die een allochtoon trouwde en toen voor de Islam koos. Haar seksegenoten in de steek laat/liet, zich overgaf aan een kwaadaardige vrouwenbedreigende ideologie.

    Alle schepen achter haar verbrand en haar feministische veren heeft laten varen voor de reebruine ogen van een nieuwe Nederlander.

    Poezië, erg mooi.

  10. Ja het is verschrikkelijk, Jan, dat je nog een hele tijd mijn geleuter aan moet horen, en nog veel langer dan de anderhalf jaar die ik nog in de EK zit, want het is niet zo alsof ik dan opeens met stomheid geslagen achter de geraniums ga zitten.

    En om na te gaan of mijn leven productief was hoef ik niet zo lang te wachten, dat was het namelijk dubbel en dwars. Als feministe onder andere, Janneman, want ik geloof niet dat jij er over gaat of ik nog feministe ben of niet.

    Inderdaad, het is niet leuk om mee te maken dat Nederland een stuk verrechtst is, en dat jij niet de enige islamofobe en seksistische rechtse rancuneuze boze blanke man bent die zich wijs heeft laten maken dat de islam een kwaadaardige ideologie is. Gelukkig zijn de mensen die denken dat islam gelijk staat aan terreur nog steeds een minderheid in Nederland, en wie niet helemaal een betonnen blok voor zijn kop heeft kijkt om zich heen en ziet dat het niet waar is. En er zullen nog wel meer mensen achter komen dat die blonde roeptoeter jullie een oor aannaait, want hij maakt wel veel lawaai, maar als politicus krijgt hij helemaal niets voor elkaar. Niets van wat hij wil aan ‘moslims eruit’ is met onze huidige grondwet te verenigen – goddank – en zo erg in dit land dat hij tweederde meerderheid voor een grondwetswijziging krijgt zijn we gelukkig nog lang niet.

    En voor je informatie, ik ben niet met een ‘allochtoon’ getrouwd, maar met een Palestijn die in Gaza leeft en niet van plan is om hier ‘allochtoon’ te gaan worden – ik kan het hem ook niet aanraden – ik heb niet gekozen voor de islam maar ben nog steeds christen, en ik was al vele jaren actief, voor Palestina, tegen racisme en islamofobie hier, voordat ik met hem trouwde. Die reebruine ogen, ja die kloppen, haha.

    En verder heb ik niet één schip achter mij verbrand, heb ik al mijn feministische veren nog, zoals Esmaa, Nilgün (hierboven) en andere migrantenvrouwen aan wiens kant ik sta in Nederland je vandaag nog kunnen bevestigen, en ben je nog niet van mij af. Jammer voor je.

  11. Anja, wat een heerlijke reactie op Janneman, als je van mij leeftijd zou zijn geweest zou ik hebben gezegd:
    ‘You go Girl!!” Ah, misschien niet zo gepast, maar dat was toch echt het eerste wat in mij op kwam. Met zelke jannemannen heb ik de puf niet meer om ze van een weerwoord te voorzien, zoveel onzin om te weerleggen, niet gestoeld op feiten, etc. Gewoon om moe van te worden, maar vindt het altijd weer knap dat jij het zo af en toe toch weer doet!

    Lieve groet, Amal

  12. >> En er zullen nog wel meer mensen achter komen dat die blonde roeptoeter jullie een oor aannaait, want hij maakt wel veel lawaai, maar als politicus krijgt hij helemaal niets voor elkaar.

    Ik zou zeggen lees eens een krant, kijk eens naar een actualiteiten-programma, volg eens een debat in de kamer. Je moet wel stekeblind zijn om de invloed die Wilders uitoefent op de gevestigde politieke orde te ontkennen.

    Het wordt helemaal een beetje triest als je jezelf de gewetensvraag stelt wat je nu zelf bereikt heb met je niet aflatende stroom van Hamas-propaganda. Volgens mij heeft het niet meer opgeleverd dan een paar idioten die bij de Albert Heijn protesteren omdat er jodenkoeken worden verkocht.

    Je bent een zuur, geobsedeerd, links wijf wat zichzelf dag in dag uit herhaalt. En diep in je hart ben je stinkend jaloers op Wilders.

  13. Je mag tot mijn honderd en tiende ‘go girl’ tegen me zeggen, Amal.
    Ik heb er zeker ook niet altijd zin in, maar zo af en toe pak er eentje in zijn lurfjes om te kijken of ik het nog kan. De rest delete ik gewoon – dat kan ik ondertussen slapend en met de linkervoet.

    Ah, ondertussen hebben we er weer zo een. Nog eentje om het af te leren, Amal?
    Gaan we, Jacobsje.

  14. (14), Schattebout, ik lees vier kranten per dag, ik volg het nieuws als geen ander wat je op dit weblog kunt zien, en dat ik eens een debat in de kamer moet volgen is helemaal geestig, gezien het feit dat ik zelf in de Eerste Kamer zit. Het schijnt alleen dat ik daar andere conclusies uit trek dan jij, raar he?

    Ik doe niet aan Hamas-propaganda, ook al niet.
    En voor het geval je dat nog niet hebt opgemerkt: de opinie in Nederland over Israël begint stevig te veranderen. Niet bij lui als jij natuurlijk. En de acties bij AH gaan niet over jodenkoeken waar niks mis mee is maar over producten die ten onrechte als Israëlisch worden verkocht, en zelfs minister Verhagen gaat onderzoeken of de Ahava producten hier niet onterecht met handelsvoordelen worden verkocht. Verhagen is ook een idioot, zeker?

    Verder ben ik niet stekeblind en de invloed die Wilders, helaas, op de politiek heeft is nu juist een onderwerp waar ik regelmatig het over heb.

    En verder, Jacobsje, ben ik niet zuur, ben ik niet geobsedeerd, ben ik wel degelijk links, blijf ik elke dag vertellen wat ik vind en ga daar voorlopig mee door, en zie ik werkelijk geen enkele reden om jaloers te zijn op die meneer met dat haar. Lijkt me een diep ongelukkig mens en dat kun je van mij niet zeggen.

    Verder kan ik je van harte aanraden om niet elke dag naar mijn weblog te komen, gezien het feit dat ik me steeds maar weer herhaal en je daar zo beroerd van wordt dat je bijna moet spugen. Doe jezelf dat niet aan jongen. Luister naar mama.

  15. Ik ben blij dat Nilgun Yerli door haar jarenlange verblijf in Nederland het christendom toch heeft opgepikt. Je vijand liefhebben, je vijand de andere wang toekeren, dat zijn bij uitstek christelijke thema’s die in andere religies te weinig aan bod komen. Net zoals natuurlijk de linkse houding tegenover moslims een soort christendom is, zij het een verworden, karikaturale versie. Yerli is bekeerd. Nu de andere moslims in Nederland nog. 🙂

  16. De grap is dat als een moslima iets goed doet in jouw ogen, jij dat ogenblikkelijk interpreteert als christelijk, Richard. Kom je nog niet op het idee dat jij je misschien een beetje zou kunnen bekeren tot de islam van Yerli? Zou je goed doen.

  17. Beste Anja, ik kan me niet bekeren tot de islam van Nilgun Yerli omdat zij geen moslima is. Ze heeft publiekelijk (in een krant…) verklaard dat ze boeddhiste is. Uiteraard is het binnen het christelijk-thomistische denken, dat helaas sinds de Mammoetwet niet meer op scholen wordt geleerd, mogelijk dat mensen die nominaal van geloof X zijn, reeel volgens geloof Y handelen. Daarom, nogmaals, hulde aan Nilgun Yerli.

  18. Nooit gehoord dat boeddhisme zich heel goed laat combineren met, bijvoorbeeld, het christendom, Richard? Zou dat misschien eventueel niet ook op kunnen gaan voor iemand die van huis uit moslim is? Het boeddhisme is namelijk veel meer een levensleer en heeft geen god. En zou je het niet gewoon aan haar zelf over kunnen laten misschien? En ook nooit gehoord dat de gouden regel, wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet, een kern is die in alle religies terug te vinden is? En dat je geen christen hoeft te worden om je vijand lief te hebben, wat ik aan de meeste christenen ook helemaal niet af zie? Dus wil je misschien niet net doen alsof jij meer weet over Yerlins geloof dan zijzelf? Het komt namelijk nogal paternalistisch over.

  19. “Nooit gehoord dat boeddhisme zich heel goed laat combineren met, bijvoorbeeld, het christendom, Richard? Zou dat misschien eventueel niet ook op kunnen gaan voor iemand die van huis uit moslim is?” Als je mijn verwijzing naar het thomisme zou begrijpen, beste Anja, dan zou je weten dat dat precies is wat ik bedoel. Inderdaad hebben religies veelal bepaalde elementen gemeen. In andere opzichten verschillen ze, soms zelfs sterk. Het komt politici veelal goed uit om het eerste te benadrukken en het tweede te verdonkeremanen. Verder spreek je jezelf tegen. Je zegt dat boeddhisme en christendom erg goed samengaan, wat ik kan beamen, omdat ikzelf een christelijke stroming aanhang die veel uit het boeddhisme heeft overgenomen). Bboeddhisme lijkt me een soort proto-christendom te zijn. Intuitief herkende ik in december dat Nilgun Yerli’s bloemenactie geen intrinsiek-islamitische actie is (en zoek s.v.p. het verschil op tussen intrinsiek en nominaal voordat je mij weer aanvalt op dingen die je niet begrijpt). Ik wist toen nog niet dat Yerli zichzelf als boeddhiste beschouwde, dat las ik pas in het prachtige interview met haar in de Telegraaf van 12 februari. Ofwel, mijn intuitie in december dat Yerli’s bloemenactie geen intrinsiek-islamitische actie was (en zoek alsjeblieft het verschil op tussen intrinsiek en nominaal op voordat je mij hierop aanvalt) blijkt nu juist te zijn. Misschien mag ik bij deze tevens de aandacht vestigen op Nilgun Yerli’s argumenten waarom ze is terugverhuisd naar Nederland, te vinden in het hetzelfde Telegraaf-interview, dat opnieuw een subtiele onderbouwing is van wat ik eerder schreef?

    Overigens had Wilders die bloemen uiteraard aan moeten nemen. Maar voor de kracht van Yerli’s actie maakt dit niet uit: geestelijk heeft Yerli al gewonnen. Dus, nogmaals, hulde aan Nilgun Yerli.

  20. Het enige waar het mij om gaat, Richard, is dat je suggereert dat Yerli tot zo’n vriendelijke daad is gekomen omdat ze dat ‘opgepikt’ zou hebben van het christendom. Zie je opmerking onder 17. Ik vind dat van een volstrekt misplaatst christelijk soort arrogantie, zeg ik als christen, omdat het suggereert dat iemand van een ander geloof dat niet zelf zou kunnen bedenken. Dat Yerli’s bloemenactie niet ‘intrinsiek-islamitisch’ zou kunnen zijn vind ik getuigen van een stuitende onwetendheid over islam en moslims. Dat is alles en dat was het.

  21. Geert gaat met de P.V.V. leden een dagje uit naar het circus. Een verzetje op zijn tijd moet kunnen. Ze genieten van de voorstelling, maar wat gebeurt daar? De dompteur van de leeuwen verliest de controle over een leeuw. Het dier breekt de kooi uit en valt regelrecht Wilders aan. Een schokgolf gaat door het publiek. Maar opeens schiet een moslim in djelabba moedig naar voren, pakt de leeuw bij zijn manen en klimt op de nek. Scheurt zijn muil open om Wilders te ontzetten. Aplaus rondom. Geweldig, en de moslim wordt gehuldigt. Aangekomen op het partijbureau werd de dag door het verslagen kader geevalueerd. Wat Nu? En…hoe vermelden wij dit voorval in het partijblad. En ja hoor, ze kwamen eruit. Er werd een artikel geplaatst, met als kop erboven: “Laffe moslim valt weerloze leeuw aan”

  22. Wat lees ik toch allemaal. Je vijand liefheben en/of de andere wang toekeren, Christelijke thema’s ? Oi! Jezus stond als zoon van het verbond middenin de joodse traditie. Maakte mede deel uit van de Romeinse onderdrukking. Het geweld in zijn tijd. Die van het heil Cesar! Waar vernamen wij dat nog meer?

    Geloven is niet dat je een geloof hebt. Iets eigens. Dat zegt allemaal he-le-maal-niets. Schone teksten aanhalen en laten buikspreken als z.g. Christelijk wapen, of van welk geloof ook. Dooddoeners zijn het. Holle praat waar niets tegenover staat.
    Als het echt is moeten we er aan geloven. Of we willen of niet. Waarom? Omdat het niet anders kan. Er geschiedt onrecht wat bestreden moet worden. Geloven en geloof is dus geen eigen verdienste. Iets van onszelf, zoals men dikwijls ten onrechtte denkt. Ik en mijn geloof als geclaimd bezit. Nee!
    Als het goed is overkomt geloof ons. Is het een gave. Een opdracht. Maakt het onrustig. Het gaat door alles heen en breekt door elke muur en zet ons aan tot de dingen die gedaan moeten worden. Het is verzet tegen welk onrecht dan ook. Dat is de andere wang toe keren. Desnoods klappen riskeren vanwege het onrecht wat geschiedt. Gewoon omdat het van binnenuit niets anders meer mogelijk blijkt. Daar is moed voor nodig. Volharding. Blijf met je poten van mijn naasten. Dat is het. Niet orakelen vanuit de luie stoel, elkaar op verschillen bestrijden en aanvallen. Al bezitten we alle wijsheid en kennis, maar je hebt de liefde niet…….., je klinkt als een hol vat.

    En nu nog eens nader over die andere wang.
    Wat gebeurt er als men een roofdier recht in de ogen kijkt? Hij valt je aan uit angst en wil naar zijn primitieve instinkten je vóór zijn. Je de baas zijn.
    Zo ook bij de verpersoonlijking van het kwaad – het roofdier – in de mens. Het nazisme. Racisme. Het is een valse religie gestoelt op primitieve oergevoelens. De verpersoonlijking van angst en haat. Zich als ubbermensch gedragen is eigenwaan, is niet meer of minder dan van God los zijn. En dat is pas eenzaamheid. Nilgun ziet dat scherp. De geschiedenis mag zich niet herhalen.

    Kijk de verdeeldheidzaaier vanwege genoemde eigenwaan nooit recht aan, maar wend je gelaat af als hij gif spuit. Zijn hand tegen je heft. Je tracht uit te schakelen. Geestelijk dood probeert te slaan. Laat het je niet gebeuren. Linksom zowel als rechtsom niet. Voedt het kwaad, de angst en haat, niet! Hij zou zich weten uitgedaagd. De sterkste wanen. Hou hem hierin verre van je.
    Zo behouden we waardigheid. Verdedigen we de menselijke waardigheid.

    De houding van de rechtvaardige zal het geweld niet voeden. Dat is een gegeven. Je vijand liefhebben is: hem geen enkele kans gunnen/bieden zijn haat uit te zaaien waar mogelijk is.

    Nogmaals.Genoemde teksten over de andere wang, en het liefhebben van de vijand zijn dus beslist niet naief bedoeld.
    Niet zoals men deze zo dikwijls uit valse vroomheid tracht op te voeren – te herinterpreteren – omwille van het eigen gelijk. Of, omdat het zo mooi klinkt.

    Moeten we de vijand dan maar aan ons hart drukken? Zeker niet.
    Eerder is het de juiste vragen trachten stellen. Hem met goede argumenten ontregelen door een beroep te doen op de verborgen onderlaag. Die boosheid, die haat, waar komt die vandaan? Het is zwijgen en luisteren en laten uitrazen, en nog veel meer. Juiste vragen trachten stellen. Loop met hem op als je het kunt opbrengen. Hebt omwille van de waarheid de vijand lief. Hou hem bij de goede zaak. En als hij je vraagt: “waarom blijf je zo met mij oplopen”? Dan zeg je: “geef mij een reden het niet te doen”?
    Wat zal hij zich dan afvragen? We zijn benieuwd naar het antwoord op. Het vervolg.

    Frank

  23. In mijn ingezonden brief op deze weblog: “Zaterdag 8 Mei 2010”, staat een ernstige verschrijving.

    Er staat: Jezus maakte mede deel uit van de Romeinse onderdrukking. Het geweld in zijn tijd.

    Moet zijn: Ondervond mede de Romeinse onderdrukking. Het geweld in zijn tijd. ( )

    Mijn excuus daarvoor.

    Frank.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *