Allochtonië

071011iftar-018.jpg

Gezocht: nieuwe naam voor Allochtonenweblog

‘Ik ben geen allochtone schrijver. Ik schrijf namelijk geen allochtoons. Ik schrijf Nederlands.’ Dat verklaarde Hafid Bouazza toen ik hem in 1996 interviewde na het verschijnen van zijn debuutroman De voeten van Abdullah. Bouazza irriteerde zich mateloos aan het etiket allochtone schrijver. Hij wilde beoordeeld worden als Nederlands schrijver en niet als de Ali Alibi of excuus-Truus van de Nederlandse literatuur.


Citaat van Ewoud Butter, van het allochtonenweblog. hier.

Het blijft behelpen met de termen die we gebruiken. Ook ik heb veel bezwaren tegen de term ‘allochtonen’ die impliceert dat mensen die allang Nederlanders zijn of zelfs hier zijn geboren op een of andere manier toch minder Nederlands zijn dan anderen. Minister van der Laan heeft de term afgeschaft in zijn vocabulaire, en heeft het over Nieuwe Nederlanders. Ikzelf heb het liever over migranten. Het probleem blijft bestaan, want hoelang is een Nederlander ‘nieuw’ en is een kind van een migrant nog ene migrant?

Dit vind ik het dilemma: ik zou de term graag op willen heffen als daarmee de realiteit ook werd opgeheven. Ik herinner me uit een ver verleden alle pogingen om van de werkster iets mooiers en minder neerbuigends te maken: mijn moeder had het over haar ‘hulp’. Werd het werk niet leuker van, en evenmin werd haar loon er hoger door. Hetzelfde over alle pogingen om van invaliden (letterlijk: minder waard) via gehandicapten naar mensen met een belemmering te schuiven: ik weet niet echt of dat hielp. Meer banen kregen ze er niet door, in ieder geval.

Ik herinner me de pogingen van de sociale bewegingen om de etiketten die er op hen geplakt werden als geuzennaam over te nemen, zoals de Rooie Flikkers. In de anti-racisme beweging werd ‘zwart’ de trotse en politieke benaming van iedereen die het doelwit was van racisme – “black is beautiful”- ook als die in de verte niet zwart was maar bruin of beige. Daar werden dan weer andere mensen boos van: mensen van Aziatische afkomst bijvoorbeeld, die zichzelf niet zwart wilden noemen, of Turken, die eigenlijk onder blank vielen maar evenzogoed last hadden van racisme.

Het is nooit gelukt om termen te vinden die recht doen aan de groep zelf, behalve dat het belangrijk is dat we luisteren naar hoe een groep zichzelf wil definiëren – al is het maar tijdelijk. Tot het niet meer nodig is. Het helpt ook niet om ongelijkheid te ontkennen door het maar niets meer te noemen in de trant van we zijn toch allemaal gewoon mensen.

Dit is het probleem dat ik heb met de te hanteren termen: ik geloof niet dat de maatschappelijke ongelijkheid verdwijnt door de woorden daarvoor te laten verdwijnen. En ik heb af en toe een term nodig om de groep aan te duiden die het doelwit is van discriminatie en negatieve beeldvorming. Hoe moet ik die noemen? “De groep onterecht bijgenaamd allochtonen”? Waarmee ik maar wil zeggen dat het afhangt van de context en wie het zegt of een term als ‘zwart’ beledigend dan wel als politiek noodzakelijk gezien kan worden. Zonder woorden om groepen te benoemen kun je geen actie voeren, kun je zaken als discriminatie, vooroordelen en achterstelling niet aan de kaak stellen. Ik heb bovendien in mijn betogen ook wel eens een ter, nodig om de dominante groep mee aan te duiden – de autochtonen dus. Worden ze trouwens altijd heel grappig boos van. Want dit is de afspraak, je hebt ons en je hebt de anderen. Die anderen benoem je als anders, maar wij, wij zijn ‘het’, wij zijn Nederland, wij zijn het volk, wij zijn de norm, de meetlat om anderen mee te beoordelen, en zelfs een naam als autochtoon suggereert al dat er met ons iets aan de hand zou kunnen zijn en dat kunnen wij niet hebben.
We zijn er dus nog lang niet uit.

Maar ondertussen wil Ewoud Butter af van de titel allochtonenweblog.

Nou had ik al een hekel aan de lelijke keelklanken van het woord allochtoon, maar Bouazza illustreerde met zijn uitspraak ook kernachtig hoe het woord leidt tot etikettering. In de loop der jaren zijn mensen het woord bovendien steeds meer als stigmatiserend gaan ervaren, vooral door de vaak negatieve context waarin het begrip gebruikt wordt. Probleem was, en is, dat er weinig altenatieven zijn.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik de naam echt helemaal beu ben. Daar komt ook de integratieparadox bij zoals die eerder op onder andere op het Allochtonenweblog is verwoord door Willem Schinkels en Martijn de Koning. Die paradox vat ik voor het gemak samen in de volgende vragen: hoe kunnen we van immigranten verwachten dat ze integreren en zich thuis gaan voelen in Nederland, wanneer we ze tegelijkertijd generaties lang allochtonen blijven noemen? Hoe kunnen we ze vragen ‘een van ons’ te worden wanneer we ze labels blijven geven waarmee we aangeven dat ze er niet bij horen en misschien ook nooit bij zullen horen?

Weg dus met het Allochtonenweblog! Maar wat dan? Ik zoek voor het nieuwe jaar een nieuwe (domein)naam en grijp de gelegenheid dan meteen aan om de layout en opzet eens drastisch aan te pakken. Ik zoek dus geen alternatief voor het woord ‘allochtoon’, maar een andere naam die de lading wel dekt of misschien helemaal niet. Het kan een korte zin zijn (zo vind ik het weblog wijblijvenhier een goede naam hebben), maar het kan ook een naam zijn die lekker bekt, interesse wekt of grappig is, maar de lading niet dekt.

Wie creatieve ideeën heeft, poneer ze hier of sluis ze meteen door naar het aanstaande voormalige allochtonenweblog.

21 gedachten over “Allochtonië

  1. Du moment dat je je in je lot berust hebt dat je nooit Nederlander wordt en je liefdevol de 3e rangs benaming ‘allochtoon’ omarmd, moet er een nieuwe benaming komen.
    Als je Nederlands spreekt en in het bezit bent van een Nederlands paspoort mag je toch verwachten dat je Nederlander bent. Nederlander worden is een ware Tantaluskwelling,er worden steeds weer nieuwe eisen gesteld aan het exclusieve Nederlandse burgerschap.
    Eerst moest je de taal redelijk beheersen en bekend zijn met de Nederlandse gewoonten,nu moet je je religie afzweren wat je alleen kan bewijzen door en public je geloof te schande te zetten en te attaqueren. Ik ben een allochtoon en ik blijf een allochtoon.
    Want toen ik mij in mijn hart en nieren Nederlander voelde werd mij te verstaan gegeven dat ik nooit voor Nederlander zou worden aangezien.
    Vroeger dacht ik dat het de allochtoon was die in een identiteitscrisis zat maar die valt volledig in het niet bij de crisis waar de Nederlander zich in bevind.

  2. Ja, Laila. Ik volg al jaren alles wat er nu weer bedacht wordt om ‘allochtonen’ vooral te laten voelen dat je niets kunt doen om er werkelijk bij te horen, dan is het Verdonk die roept dat iedereen op straat Nederlands moet praten, hoewel dat wettelijk nooit voorgeschreven zou kunnen worden – je ziet de politie al die achter je aan gaat lopen om af te luisteren wat je zegt – dan is het weer het wantrouwen vanwege twee paspoorten, dan is het ‘kopvoddentaks’, nu komt ook minister van der Laan met de mededeling dat hij het iedereen kwalijk gaat nemen die in het land van herkomst nog een huisje wil houden hoewel ook hij moet toegeven dat dat niet tegen de wet is – ik zou als ik Marokkaans of Turks Nederlander was ogenblikkelijk een huisje kopen elders want hoe lang wil je hier nog blijven als je nooit en te nimmer aan alle nieuw verzonnen toelatingsexamens kunt voldoen? En ja, je gaat je echt afvragen waar al die autochtonen nou zo’n verschrikkelijke last van hebben. Zijn die politici echt bang voor jou of zijn ze bang dat Wilders er met hun stemmen vandoor gaat wanneer ze niet flinke rechtse islamofobe taal uitslaan? Wat een angsthazen.

  3. Wie z’n Nederlands, Wim? Hafid Bouazza, hierboven geciteerd, schrijft een Nederlands waar de meeste boze autochtonen die hier langs komen een puntje aan kunnen zuigen. Laila eveneens. Is er iemand die beweerd heeft dat mensen geen Nederlands moeten leren?

    En wat dacht je er over om sommige autochtonen nog eens mee te nemen in de inburgeringscursussen? Niet alleen dat het geen kwaad kan vanwege het idee burgerschap, maar vanwege hun Nederlands?

    Voorbeeldjes? Pas langsgekomen. Zoek de fouten:

    “In dit dwaze land hebben vele journalisten en Joden en plotici het Joodse idee geadopteerd dat als je kritiek hebt op die vele buitenlanders hun aanwezigheid hier je een rassist bent”.

    “Het volk krijgt altijd de regering die ze verdient hebben, dat geld zelfs voor een dictatuur.”

    ‘Je kan hier niet allerhande soort volk die hier willen wonen ook laten wonen eenvoudig omdat dat niet betaald kan worden”.

    “Daar waar iemand leeft temidden van mensen die andere taal hebben, huidskleur ect ect er krankzinnigheid en honger ontstaat.”

    “Met behoudt van uitkering neem ik aan?”

    “Er is geen sociaal systeem die het kan uithouden…”

    “Binnevallende hordes als die lieden”.

    “Droomertje Pechtold”.

    “Marrokanen”.

    “Wij zijn niet berekent om hier een ieder naar toe te laten gaan om op een uitkering te zitten en andere religies aan te hangen.”

    “Anja hen beschermd die christenen en joden haten vanuit Koran die haar Jezus-Christus op ontoelaatbare brute wijze afschafte.”

    Als ploticus vind ik het niveau nogal zorgelijk en dan heb ik het nog niet eens over de inhoud…

  4. Met jouw werkwoorden ging het nog aanzienlijk beter dan in de voorbeelden die ik noemde, Laila, en eerlijk, iedereen kan zien dat ik ook wel eens door emoties overmand ben en er even naast zit.

  5. Wat dacht je van Nederlanders met een Marokkaanse erfelijkheidsstroom? Het blijft een hokje. En die hokjes moet je alleen gebruiken vanuit respect en als je het vanuit dat respect meent dat het zin heeft. En als het geen zin heeft, dan laat je het.
    Ik kan me die kritiek van Hafid Bouazza goed voorstellen.
    Goethe schreef eens welke karaktereigenschappen hij van zijn vader geërfd had en welke van zijn moeder. Maar wat (Johann Wolfgang von) Goethe tot Goethe maakte en niet tot zijn zuster, had hij alleen maar van zichzelf. Het zelfde geldt voor Hafid Bouazza en Anja Meulenbelt. Maar als je over één van deze drie persoonlijkheden een werkstuk zou maken, dan wil je toch een aantal achtergronden weten, waaronder de erfelijkheidsstroom.

    Overigens las ik vandaag in de krant dat in de Tweede Kamer door CDA en SGP een motie is ingediend waarin gesteld wordt dat “nieuwe Nederlanders” ter inburgering minimaal één couplet van het Wilhelmus moeten kennen. “Net zoals bij alle andere Nederlanders” staat er als laatste zin. Ik ben er geloof ik toch wel een beetje trots op dat ik geen enkel couplet uit mijn hoofd ken, en ik voel me altijd een beetje gênant als ik ergens ben waar het Wilhelmus gespeeld en of gezongen wordt.

    En gelukkig heb ik spellingscontrole op mijn computer 🙂
    Groet,

  6. Geweldig idee, dat met het Wilhelmus. Echt wat je nodig hebt om je hier goed te kunnen handhaven. En dan doen we ook een testje onder de autochtonen, die foutloos minstens een couplet van het Wilhelmus uit hun hoofd moeten kennen, en wie niet, die deporteren we naar Denemarken. Of zo. Geeft vast weer geweldig veel ruimte.

  7. Ja hoor, we zijn daar niet kleinzielig in. In Polen hebben ze ook nog wel een bedje over voor mensen die het Wilhelmus niet kennen.
    “Ben ik van Duitsen bloed en de koning van Hispanje heb ik altijd geëerd”, haha.
    Ik mag blijven, ondanks de reebruine ogen van mijn echtgenoot, want ik ken er wel twéé uit mijn hoofd. “Mijn schild ende betrouwen zijnt Gij oh God mijn Heer”, jawel. Is echt wat je nodig hebt als je bij de bakker staat voor vier kadetjes.
    “Op U zo wil ik bouwen, verlaat mij nimmermeer.”
    Heel handig bij een sollicitatie, of bij het loket van de sociale dienst.

  8. Ik herinner me nog exact het moment dat ik voorgoed mijn geloof in de utopie van een ‘succesvolle integratie’ ben kwijt geraakt.
    Het was toen Aboutaleb wethouder werd van A’dam.
    Hij werd voor een wolf in schaapskleren uitgemaakt.
    Het dagelijks leven werd toen volledig beheerst door het integratiedebat.Dat een Marokkaan en moslim Wethouder kon worden leek mij het summum van integratie.
    Toen zag ik voor het eerst in dat het juist die geslaagde integratie is die hele volksstammen zorgen baart en waar ze faliekant tegen zijn.
    Stel dat allochtonen daadwerkelijk hun draai vinden in deze samenleving dan vormen ze een grote bedreiging voor autochtonen.
    Vanaf het moment dat dat besef begon te groeien raakte de samenleving hoe langer hoe meer vergiftigd. Steeds openlijker werd de aanval geopend op de Islam die na decennia een gevaar was voor de Nederlandse democratie en kwaadaardig genoeg werd geacht om alle verworvenheden te ontwrichten.

  9. “Mijn schild ende betrouwen zijn Gij oh God mijn Heer”

    Pas op hoor: daar gaan mensen flauw over doen, zo’n tikfout.

  10. (11) Alweer eens met je, Laila. Zolang het nog leek te gaan over ‘gastarbeiders’ kon je vriendelijk op ze neer kijken, maar de echte bedreiging kwam pas toen de migranten werkelijk hun plaats in begonnen te nemen. Anne-Ruth Wertheim heeft er onder andere over geschreven, ik nam dat op op mijn weblog, hier.

    Net als met het antisemitisme van destijds, dat heel weinig met joden en heel veel met antisemieten te maken had, zie je nu de islamofobie die heel weinig met moslims te maken heeft (weten wij) en heel veel met de islamofoben. Maar een beetje islamofoob zal dat te vuur en te zwaard ontkennen, want die denkt dat hij wat van islam en van moslims weet. En die is resistent tegen de feiten.

    Ik vind het vooral erg als politici en opiniemakers daarin meegaan. Het angstaanjagende is dat je niet meer weet op wie je nog rekenen kan, als zelfs de (linkse) elite zich laat besmetten.

    Maar er is ook nog een heel klein beetje goed nieuws. Zet ik er vandaag op.

  11. Als iemand mij vraagt wat ik mij nou voel, Marokkaans of Nederlands? Antwoord ik altijd dat ik me mezelf voel. Dit is natuurlijk ook niet verwonderlijk want uiteindelijk kun je enkel jezelf zijn. Maar dat terzijde. Het blijft een antwoord op een vraag waarvan ik vind dat mensen die niet horen te stellen. Waarom niet? Het is een vraag die in mijn ogen enkel gesteld wordt uit vrees voor het “onbekende”. De vraag is dan ook niet wat ik mij voel maar waarom iemand überhaupt die vraag stelt. Ben ik soms een mogelijke bedreiging omdat ik geen etnisch Nederlander ben?

    Je bespaart uiteindelijk veel gedoe door een Marokkaan een Marokkaan te noemen en een Turk een Turk. Je moet een onderscheid maken tussen burgerschap en etniciteit. Qua etniciteit blijf je gewoon een Marokkaan / Turk / Jood etc. Hier moet je je ook absoluut niet voor schamen. Het lijkt soms haast een taboe om jezelf als Marokkaan / Turk te zien. Als het gaat om burgerschap is iedereen een Nederlandse burger. Maar mocht ik bijvoorbeeld in een ander land gaan wonen dan ben ik geen Nederlandse burger meer maar bijvoorbeeld een Amerikaanse burger met de Marokkaanse etniciteit. Etniciteit is dan ook veel blijvender omdat het bij geboorte al vaststaat. Dit is dan ook de reden waarom het zo fout is als mensen worden aangevallen op basis van hun etniciteit. Je etniciteit is namelijk een gegeven waarbij het zo hoort te zijn dat iedereen gelijk is omdat er ook geen sprake is van keuze. Je bent nou eenmaal een Marokkaan / Turk / Jood. Er is enigszins vooruitgang geboekt als het gaat om de gelijkheid tussen mannen en vrouwen, hierbij geldt hetzelfde. In je geslacht heb je geen keuze en mag het daarom nimmer de basis zijn voor afstraffing.

    Als het gaat om etniciteit is iedereen anders. Dat is dan ook de meerwaarde van een samenleving; inherente verschillen, of dit nou op etniciteit is of op geslacht.

  12. @ Ewoud

    Integratielog

    De kritiek tegen het het begrip integratie ken ik maar het dekt de lading beter dan allochtonenweblog. Het meeste nieuws is immers niet afkomstig van allochtonen en soms gaat het helemaal niet over allochtonen.

    @ Laila

    Wie noemde Aboutaleb een wolf in schaapskleren nadat hij was geinstalleerd als wethouder in Amsterdam?

    Aboutaleb kreeg natuurlijk kritiek maar hij was ook zo’n beetje de meest geprezen politicus na de moord op Van Gogh, dus er is niet een simpele beweging richting meer vijandigheid.

    Zie ook het “klein beetje goede nieuws” dat Anja zojuist plaatste; het feit dat opinies over allochtonen en moslims niet voortdurend negatiever worden (het omgekeerde lijkt zelfs het geval) wijst er op dat er ook tegenkrachten zijn.

  13. Tot voor kort kon ik nog best wel boos worden en ging ik er tegen in bij verschillende activiteiten als de eerste generatie ons alle wegzetten als migranten( logisch, want zij zijn ook van elders gekomen). Maar ik, als Amsterdams geborenen kan mij daar toch niet achter scharen, wel als migrantendochter geen enkel probleem, maar als migrant, nou nee.

    Ah, en nu maakt het me ook niet meer zoveel uit, ze doen maar:
    Gastarbeiders, Marokanen, Migranten, Allochtonen, Moslims, Niewe Nederlander, Nederlander met een Bi-culturele achtergrond, nou wellicht mis ik er nog een paar.

    Heb een Nederlands-paspoort net als alle andere Nederlanders en daar staat bij Nationaliteit: Nederlandse! Dus geen: Gastarbeiders, Marokanen, Migranten, Allochtonen, Moslims, Niewe Nederlander, Nederlander met een Bi-culturele achtergrond.

    Nog geen paar dagen geleden stond ik bij een loket, waarbij ik mijn identiteitskaart toonde, vraagt de vrouw achter het loket: “Mevrouw bent u in Marokko geboren?” ( dacht bij mezelf, heeft dat soms voordelen?, kunt u niet gewoon lezen op mijn ID, wat er staat bij geboorteplaats/place of birth?). Maar als wel opgevoede Marokkaanse-, Alochtone-, Migrantedochter, zei ik netjes: “Nee, mevrouw in Amsterdam, het staat ook op mijn ID”

    En gelukkig dat het de goede kant op gaat, ook bij ons!
    Vond het gister dan ook wel het toppunt van intergratie, al snijdend en spies reigend van het schaap galde door het hele huis Andre Hazes. Niet iedereen was er even blij mee, maar toen moeders zei dat ze het altijd fijn gevonden heeft om naar Andre te luisteren, ging niemand er meer tegen in.

  14. dank jewel Anja voor deze reacties kan ik op m,n ouwe dag nog wat van leren, jammer dat ik nog steeds moet horen dat de SP niet mee wilde regeren ik dacht dat het bekend was dat balkenende dat niet wilde nu hoeft de SP als oppositie partij zich niet schuldig te voelen voor de oorlogs misdaden van israel
    nog steeds gesteund door o.a.nederland misschien zie ik dat verkeerd piet vink

  15. Iedereen die het wil weten weet nu ondertussen wel dat de SP wel mee wilde regeren, maar dat er geen enkele ruimte werd gelaten, Piet. En we gaan ons nooit schuldig voelen aan de oorlogsmisdaden van Israel, want de SP neemt daar al sinds jaar en dag duidelijk stelling in, en dat gaat niet veranderen.

  16. Ik snap er eigenijk weinig van. Je hebt dus een weblog voor mensen die anders zijn, maar omdat dat dat niet “allochtoon” mag heten, omdat we vinden dat iedereen gelijk is, komen we er niet uit. Ik zou zeggen: waarom is dat weblog er dan en voor wie is dat weblog precies ? of is dat gewoon een weblog voor broodschrijvers ? Maak er dan “schrijversweblog” van.

  17. natuurlijk heb je glijk Anja , maar de meeste mensen komen daar niet aan toe en horen [zeggen]ze wilden niet ,schreewers,overal tegen; de leugens worden eerder gegloofd dan de waarheid
    er zijn figuren die inspelen op de primitieve reanties,angst,
    en agresie enzo piet vink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *