Groen licht voor kolonisten

Het is niet alleen de grote landroof waarmee Israel het leven voor de Palestijnen op de Westoever onmogelijk probeert te maken: zelfs in het afstellen van de verkeerslichten moet het apartheidssysteem van aparte (brede, snelle) wegen voor kolonisten de (smalle, slechte) wegen voor Palestijnen worden versterkt. Zie een filmpje van Al Jazeera, hieronder.



En nog een manier waarop de kolonisten proberen de Palestijnse bewoners weg te treiteren is een nieuwe tactiek, schrijft Amira Hass: de kolonisten zetten een zogenaamde protesttent op naast de tenten van de Bedoeïenen die er wonen. Protest waartegen? Nou, dat die Bedoeienen maar overal hun tenten op mogen zetten.

De kolonisten spelen tot diep in de nacht harde muziek, en zetten hun honden op tegen de kuddes van de Bedoeïenen. Als het dan uit de hand dreigt te lopen komt het leger en besluit – geheel neutraal en zonder partij te kiezen natuurlijk – dat het gebied dan maar ’tijdelijk’ ontruimd moet worden en alle tenten moeten verdwijnen. Het gebied wordt ‘afgesloten militair terrein’, wat op de Westoever eenvoudig is, want daar heerst het leger en kunnen in naam van de veiligheid wetten en regels uitgevaardigd worden waar de bewoners geen juridisch verweer tegen hebben. Zo werd een Bedoeïenen stam verdreven van de plek waar ze al veertig jaar woonden.

settlers.jpg
(foto Ha’aretz)

Van de Palestijnen die er protesteerden werd er een opgepakt, omdat hij een kolonist aangevallen zou hebben, en die staat nu waarschijnlijk een flinke gevangenisstraf te wachten, want de militaire rechtbank is niet mals. De joodse kolonisten worden uiteraard zelden opgepakt, en als het al gebeurd moeten zij verschijnen voor de burgerlijke rechtbank, hoewel die officieel niet gaat over bezet gebied.

Het leger zegt natuurlijk dat er niets aan de hand is: niemand had vergunningen om tenten op te zetten, menen zij, en het uit elkaar halen van de partijen en ze op te dragen de tenten op te breken is uiteraard een veiligheidsmaatregel. Zie Amira Hass in Ha’aretz, hier.

afvoerwater.jpg

Nog meer ellende voor de Palestijnse bewoners. De nederzetting Kfar Etzion heeft zijn afvalwater geloosd naar het lager liggende Palestijnse dorp Beit Ummar. Een deel van hun wijngaarden werd verwoest, en hun drinkwater vervuild. Ongelukje, zeiden ze bij de nederzetting. Maar de mensen die zijn gaan kijken hebben gezien dat de pijplijdingen met opzet waren opengeschroefd. En heel toevallig werd een week ervoor een ander dorp, Bruqion, overstroomd met vuil water van de Ariel nederzetting, waardoor akkers onder water kwamen te staan, en de waterbronnen werden besmet met het vuil. En dat terwijl de Palestijnen al aanzienlijk minder schoon drinkwater tot hun beschikking hebben dan de joodse kolonisten – de 2,5 miljoen Palestijnen moeten leven van 17% van het drinkwater – de rest van het ondergrondse water wordt weggepompt naar de nederzettingen. Electronic Intifada, hier.
Protest hier

2 gedachten over “Groen licht voor kolonisten

  1. Ik moet iedere week 3 a 4 keer heen en weer van Jerusalem/Ramallah en omgekeerd. Dit filmpje klopt helemaal.
    De chauffeur in het busje komt uit Ramallah busje nr.18. Normaal is Ramallah/Jerusalem 30 tot 35 minuten. Maar eerst moet je door checkpoint Kalandia, passagiers uitstappen en de busjes in de file om het checkpoint door te komen. Passgiers lopend via kooien en detectie poortjes. Oponthoud van minimaal een half uur. En als je er dan doorheen bent op naar Jerusalem via Beit Hanina en Shu’afat. De railway die de hele weg door deze 2 wijken opslokt, wat eerst een 4 baans weg was is nu een smalle 2 baans weg geworden, dus een weg heen en een weg terug.
    Altijd file, de vele stoplichten, die, zoals het filmpje zegt, maar een paar seconden op groen staan. Nu doe ik er minimaal een uur over, en als ik pech heb (wat ik meestal heb lijkt het wel) anderhalf tot 2 uur. Het is een vermoeiende reis geworden.
    groet

  2. Gisteren was het weer zover, 2 uur gedaan over Ramallah/Jersualem. En ik heb de seconden geteld bij de stoplichten. En inderdaad het klopt. Precies 26 seconden voor de stoplichten die dor de arabische wijken gaan, en 2 minuten,6 seconden (nog meer als op eht filmpje) voor de stoplichten die auto’s doorlaten die uit de settlements komen.
    Leuke test.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *