30 mei Nationale Theedrinkdag

nationale-theedrinkdag-logo-nederland-a-los-copy.jpg

’30 Mei Nationale Theedrinkdag’ is een burgerinitiatief ‘Voor Verbinding, Samen Leven, Samen Doen!’ Burgers van Nederland worden middels dit initiatief uitgenodigd op deze dag bewust de verbinding met elkaar te zoeken.


Waarom Nationale Theedrinkdag?
Aan de ene kant lijkt het alsof in ons land ‘polarisatie’ en ‘angst voor elkaar’ overheersen. Vrijwel iedereen denkt het beter te weten dan Jan en alleman, maar niemand luistert nog. Aan de andere kant lijkt het alsof je zelfs niet meer broederlijk/zusterlijk kunt theedrinken in Nederland, zonder als verdacht of incompetent te worden beschouwd. Twee uitersten, waardoor zich de vraag opdringt: wat is er anno 2010 over van onze menselijkheid, van samenleven en verbinding?

Natuurlijk zijn er problemen in Nederland. Het toedekken van die problemen helpt niet, en oplossingen die vanuit polarisatie worden bedacht, helpen evenmin. Oplossingen die vanuit verbinding worden bedacht, werken wel. Bij verbinding gaan we er vanuit dat we er samen in zitten en het dus ook samen moeten oplossen, van Groningen tot Zeeland. Het burgerinitiatief ‘30 Mei Nationale Theedrinkdag’ Voor Verbinding, Samen Leven, Samen Doen! is ontstaan om aandacht te vragen voor deze verbinding.

Ambassadeurs
De actie en de gedachte achter ‘30 Mei Nationale Theedrinkdag’ wordt publiekelijk ondersteund door De Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, een Nederlandse organisatie met ongeveer 400 Wereldwinkels. ‘Net als bij de Nationale Theedrinkdag staat bij Wereldwinkels het verbinden van mensen en culturen voorop.’

De overige NTD ambassadeurs zijn personen en/of instanties die achter de gedachte van ‘30 Mei Nationale Theedrinkdag VOOR Verbinding, Samen Leven, Samen Doen!’ staan, en deze gedachte reeds in hun dagelijkse doen en laten uitdragen. Als ambassadeurs dragen zij daarom graag bij aan het uitdragen van dit initiatief tot nationale verbinding.

Jörgen Raymann, cabaretier, televisiemaker, en nationaal symbool voor verbinding
Frénk van der Linden, journalist en schrijver
Denise Jannah, zangeres
Suzanna Lubrano, zangeres
Joke Tjalsma, actrice
Frank Siddiqui, journalist, adviseur cultuur & media
Bart Top, Media & Cultuur & Diversiteit
Faisal Mirza, Wij Blijven Hier
ZAMI, zelforganisatie voor zmv-vrouwen

Woordvoerders

Usha Marhé, initiatiefnemer, schrijfster, te bereiken via ushamarhe@gmail.com
René Romer, TransCity Diversity Marketing & Communications, te bereiken via rene@transcity.com
Danielle de Jong, Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, te bereiken via 0345 -479250 of ddejong@wereldwinkels.nl

Het logo – in rood en wit – van de Nationale Theedrinkdag is kosteloos ontwikkeld door Downtown Actiemaketing en kan vrij van rechten worden gebruikt of verspreid.

Voor meer informatie kunt u de website van ‘30 Mei Nationale Theedrinkdag’ bezoeken: www.theedrinkdag.nl Hier.

7 gedachten over “30 mei Nationale Theedrinkdag

  1. Dat is typisch een term van enige tijd terug: Zwarte, Migranten en Vluchtelingenvrouwen. Soms vergeet een mens bijna dat niet iedereen er toen bij was. Omdat het niet makkelijk was om een term te bedenken waar alle vrouwen onder vielen die we nu zo’n beetje allochtoon noemen. Want de een is wel donker van huid maar geen vluchteling, en de ander is vluchteling maar blank. Zodoende.

  2. Je kan er de sterke humor van inzien. Hier wordt van een beschimping een geuzennaam gemaakt.

    Als je de kulargumenten over Cohen en thee hoort moet ik onwillekeurig aan de Wet van Godwin denken, http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin : “De wet stelt:

    Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi’s of Hitler één.

    In veel nieuwsgroepen op Usenet bestaat de traditie dat de thread afgelopen is zodra zo’n vergelijking wordt gemaakt. Degene die de nazi’s als eerste noemt heeft automatisch verloren, ongeacht het onderwerp dat werd besproken.”

    Toen theedrinken weer volop werd genoemd toen bekend werd dat Cohen de PvdA zou aanvoeren, is in mij het idee opgekomen om aan degene die het ‘theeargument’ aanvoert in een discussie een prijs uit te reiken: DE ROOIE THEEPOT. Wie niet verder dan thee komt heeft het debat verloren en ontvangt de prijs. Nu Wilders al een paar keer het theeargument heeft gebruikt in debatten tegen Cohen zou ik hem als eerste willen voordragen voor de prijs.

    Aangezien de linkse partijen altijd van pot-verteren worden beticht stel ik wel voor om de Rooie Theepot alleen digitaal uit te reiken.

  3. Dag Anja,

    dank voor de aandacht voor de Nationale Theedrinkdag. Op de website http://www.theedrinkdag.nl staan een paar bijeenkomsten op 30 mei aangekondigd, in Amsterdam. Ook kunnen mensen elkaar theeceremonies en thee cadeau doen. Allemaal vanuit het besef van ‘tot bezinning’ komen. Het mooie is dat het een burgerinitiatief is en dat iedereen er zelf iets mee kan doen. Het past ook in de gedachte van Actief Burgerschap, zoals Evelien Tonkens dat beschrijft.

    Hartelijke groet,
    Usha Marhe

  4. @ Edward (3):

    Nou, ik wil ook wel zo’n rooie theepot, hoor, al is die maar digitaal. Past goed bij rooibos-thee, die ik erg lekker vind!

    Even nadenken, zou het volgende volstaan?:

    “Wilders zit altijd maar thee te drinken met de ambassadeur van Israël. Dat is geen zuivere koffie!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *