Ik wil niemand iets opdringen, maar voor de vaste lezers van dit weblog is Zem Zem haast verplichte lectuur. Het tweede nummer van het drie keer per jaar verschijnende tijdschrift over Midden-Oosten, Noord-Afrika en islam is uit. Het staat vol met artikelen die ik erg de moeite waard vind, geschreven door mensen met een grote kennis en betrokkenheid. Een paar gedegen stukken, ook wat kleine, lichtvoetiger artikelen, boekbesprekingen, kunst, verwijzingen naar wat op dit moment interessant is in de agenda, en het ziet er ook nog lekker uit. Een abonnement kost 22,50 euro voor drie nummers. Ga naar info@zemzem.org of naar www.zemzem.org. Echt, doe het maar.
In dit nummer onder andere: een discussie over een op te richten moslimpartij (waarover later meer op dit weblog), een interessant stuk over het debat over de scheiding staat en kerk van Michiel Leezenberg.
De mythe dat de islam geen scheiding van kerk en staat zou kennen handhaaft zich hardnekkig. Elke tv-commentator en elke krantencolumnist lijkt het te bevestigen: niet alleen zou de islam nog altijd geen Verlichting hebben doorgemaakt, ook zou in de islam nog alt5ijd de scheiding tussen religieus en werelds gezag moeten worden voltrokken die de ware moderniteit inluidt.
En dat klopt niet, volgens Leezenberg. De neiging van sommige islamitische landen, neem de Islamitische Republiek Iran, om de scheiding tussen religieus en werelds gezag op te heffen is geen terugkeer naar de Middeleeuwen maar een radicaal politiek experiment. Kom ik nog op terug in de serie Islam voor beginners.
Een interview met Leyla Cakir, de eerste vrouwelijke voorzitter van een moskee. Een artikel van Maarten Jan Hijmans over de VS en de door hen opgedrongen ‘demokratisering’ van de Arabische wereld. Arabische zelfkritiek, in het derde Arab Human Development Report. Een artikel over de ontwikkelingen binnen de Moslim Broederschap. Nederland in bed met Israel, een kritisch artikel van Arjen El Fassed en Martin Siepermann. Een artikel over Tariq Ramadan. En meer.
Mooi citaat van Ramadan:
“ Het is tegen de islam om vrouwen te dwingen een hoofddoek te dragen, het is tegen de mensenrechten om haar te dwingen die af te doen”.
Losse nummers kunnen ook, kosten 7.50
Voor mijn artikel over de Ayaanianen versus de Makkianen, een boekbespreking, hoeft het niet, want dat is al te vinden op dit weblog.
Ik vind het ook onmenselijk om vrouwen en met name minderjarige kinderen hoofddoek te dwingen te dragen. Maar ik vind het niet onmenselijk om van de vrouwen verwachten om hun hoofddoek voor hun werk af te doen als zij in een andere samenleving actief willen participeren. Tenslotte een vrouw die altijd een lage decolleté draagt of altijd een pet op heeft, wordt toch niet door iedere werkgever aangenomen en maakt minder kans om in de samenleving te participeren?
Nikita Shahbazi