Polderislam (1)

groene.jpg

De ontwikkeling van de polderislam

In de Groene van deze week een aantal artikelen samengevat onder de vraag: Polderislam, wens of werkelijkheid? Het artikel van Joeri Boom is te lezen op de website van de Groene, hier. Het beeld dat Boom schetst is ook het mijne: de integratie van de moslimjongeren gaat rustig door. Ze geven een eigen invulling aan hun moslimidentiteit dan hun ouders – en je kunt dus spreken van een typisch Nederlands verschijnsel. In veel opzichten leven en denken de zoons en dochters van de eerste generatie migranten niet zo erg anders als hun autochtone leeftijdgenoten, behalve in hoe ze over elkaar denken, en behalve het gegeven dat de emancipatie van migrantenkinderen niet gepaard gaat met secularisatie. Jonge Nederlandse moslims, zo modern als ze verder ook zijn, zijn niet minder gelovig geworden dan hun ouders – maar wel religieus op een andere manier.

Dat is voor (autochtone) Nederlanders die net mee hebben meegemaakt dat de sociale emancipatiebewegingen, arbeiders, vrouwen, homo’s, gelijk opliepen met de ontzuiling en de ontkerkelijking iets dat vaak nog op onbegrip stuit. Voor veel mensen die de jaren zeventig en tachtig hebben meegemaakt staat seculier gelijk aan progressief en verlicht, en religieus staat gelijk aan conservatief. De jonge Nederlandse moslims laten zien dat er ook een andere combi mogelijk is. De jonge Turks- en Marokkaanse Nederlanders richten zich steeds meer op Nederland, ze kijken Nederlandse tv, lezen Nederlandse kranten, maken gebruik van hun stemrecht (en stemmen links), en bezoeken Nederlandse sportclubs. Maar worden niet minder gelovig, blijkt uit de meest recente onderzoeken. Wel wordt er door de grote meerderheid een geloofspraktijk gecreëerd die aansluit bij de Nederlandse realiteit, bij hun realiteit, die steeds minder wordt ingekleurd door de herkomst van hun ouders. Zoals in de Poldermoskee, waar de preken in het Nederlands zijn (wat meteen de kloof tussen Turkse en Marokkaanse moslims opheft) en vrouwen kunnen bidden in dezelfde ruimte als de mannen. De jongeren gaan zelf op zoek naar de invulling van hun geloof, en vinden hun eigen antwoorden.

Ik kan dat beamen. Ik herinner me een van mijn eerste contacten, met jonge moslima’s, de helft met en de helft zonder hoofddoek, toen tot mijn verrassing een van de jonge vrouwen, de enige met hoofddoek op haar middelbare school, tegen me zei: “ik heb een lesbische vriendin. Ik wil niet weten wat ze doet, maar ze blijft mijn vriendin”. Wat wil zeggen, en Boom heeft het daar ook over, dat Nederlandse moslims hun eigen combinaties maken, aangepast aan de situatie, zelf de elementen kiezen waarme ze hun geloof invullen, en welke plaats de islam krijgt in hun identiteit.

De islamisering van Nederland

De paradox in Nederland is dat de islamofobe stroming eerder een toename van belangstelling voor de islam heeft veroorzaakt dan een afname: Wilders heeft veel gedaan aan de islamisering van Nederland, al zal hij er iets heel anders onder verstaan dan de jongeren zelf en zal hij het niet willen horen. Juist als reactie op het gevoel er niet echt bij te horen, niet werkelijk als Nederlanders te worden geaccepteerd, komen jonge allochtonen er toe om hun moslimidentiteit te benadrukken. Het geeft hen het idee ergens bij te horen, een positieve identiteit, in tegenstelling tot de als negatief geziene identiteit van ‘Marokkaan’. Hun geloof, zelf onderzocht, zelf gekozen, anders dan dat van hun ouders, is ook een manier om zich vrij te vechten en tegelijk verbonden te blijven. Ze zetten zich af tegen het traditionele geloof van hun ouders, maar tegelijk houden ze de band met hun ouders in stand.

Wilders mag dus bedankt worden. Zijn ‘contra-jihad’ heeft een dubbel tegengesteld effect. De politieke deelname is er door toegenomen, zegt ook Tillie. En juist omdat alles wat een moslim doet of zegt onder een vergrootglas wordt gelegd wordt de behoefte groter om zich nog meer in de islam te verdiepen, om een weerwoord te hebben. Het geeft bovendien ook als groep een veel sterkere positie tegen de afwijzing.

Zou deze ontwikkeling van de polderislam nu de Wilderiaanse theorie over de islamitische samenzwering laten verdampen? Waarschijnlijk niet, zegt Joeri Boom, het kenmerk van een conspiratietheorie is nu juist dat die een gesloten cirkel vormt: ze zijn onweerlegbaar. Dat is heel goed te illustreren met wat je zo tegenkomt op de rechtse, islamofobe websites: de gedachte dat alle moslims eigenlijk maar één ding willen: de macht overnemen en Nederland veranderen in een sharia-staat tiert nog steeds welig in de gelederen. Dat je het aan al die moslims niet kunt merken maakt ze alleen maar verdachter.

De islamofobie

Een paar kenmerkende stijlbloempjes, her en der van het web geplukt:

Ook ‘moderne’ moslims – degenen dus die niet de moskee platlopen en menen geheel zelfstandig te denken; de mensen dus waar we altijd mee om de oren geslagen worden als bezwaren weggewimpeld moeten worden – ook zij blijven zich in laatste instantie identificeren met hun aangeboren geloof..Ze komen vermoedelijk in een loyaliteitsconflict terecht dat hen dwingt partij te kiezen voor hun eigen stam, en blijven tegen beter weten in kiezen voor een onschuldige uitleg. Als het om de arabische wereld gaat zijn ze blij met een dooie mus…Ze kiezen maar liever voor de blinddoek met andere woorden, zelfs als ze de hoofddoek hebben afgelegd.

Wat mij persoonlijk kwelt, is dat mijn eigen voorspelling (nl. dat we hier binnen 25 jaar in Europa een burgeroorlog hebben vanwege de pislam) Voorlopig hebben we met GW en zijn mensen een kans om deze mogelijke toekomst te voorkomen.

Die momenten van wanhoop en vertwijfeling (her)ken ik!! Dat overkwam me vorige week een keer hier in het Islamsterdamse Tussen Meer: het vloog me gewoon aan: voor zover mijn oog reikte… baarden, chadors en kopvodden….! Het klinkt idd ontzaglijk pathetisch, maar ook ik sneuvel liever in een burgeroorlog die eindigt in een nieuw vrij Nederland voor mijn kinderen dan dat ik ze over moet laten aan de sharia-lovers!
DOOD!!! DOOD AAN ROOD!!!!

Het is veel Nederlanders inmiddels duidelijk geworden dat er binnen de islamitische gemeenschap duistere machten aan het werk zijn. Het artikel Haat in een gematigde moskee, maar bijv. ook het nieuws van vandaag “Den Haag jaagt op geheime islamitische internaten”, zijn duidelijke signalen dat ze wat in hun schild voeren. Geheime haat-internaten, al tientallen jaren operationeel, indoctrineren jonge moslims met anti-westerse ideeën. Hoeveel slapende cellen zouden ze al voortgebracht hebben?? Het lijkt mij niet dat alleen een paar moskees deze internaten sponsoren. Daar zit groot geld achter.

cartoon_3.gif

Het is duidelijk dat het streven van de islam om de Europese maatschappij te islamiseren een moeizame strijd is. We bevinden ons momenteel midden in dat gevecht, dat Europa vermoedelijk de gehele 21e eeuw in zijn greep zal houden. Vraag is of de islam zijn doel zal bereiken. Menselijkerwijs gesproken krijgen we in de toekomst in Europa te maken met een sterke en zelfbewuste islam. De moslims zullen hun organisatiestructuren verder uitbouwen. In ieder geval zal de islam een sterke maatschappelijke en politieke plaats gaan innemen in Europa.

Westerse regeringen weigeren echter hun wetten toe te passen en hun bevolking te beschermen tegen deze ontoelaatbare leer en diens volgelingen, de moslims. Zij mogen in alle Westerse landen (met een beroep op vrijheid van godsdienst) in woord en geschrift, in alle media, drukpers, radio, televisie en internet, in scholen en moskeeën hun volgelingen oproepen tot het vermoorden, beroven, afpersen of verdrijven van anderen tenzij die zich onderwerpen aan de islam en daaraan 50 % belasting betalen.
Is dit een godsdienst, of een criminele organisatie????

cartoon_1.gif

De overheid maakt zich schuldig aan de meest extreme vorm van discriminatie waar zij de verkondiging van koran en hadith in woord en geschrift toestaat, maar iedereen die meent dat dit niet zou mogen, beschuldigt van racisme, fascisme, discriminatie etc.etc..

Die islam wordt zelfs in alle Westerse landen bevorderd door massale immigratie van moslims, uitkeringen en subsidies en de bouw van moskeeën en islamitische scholen. De Westerse overheden vormen daarmee een grotere bedreiging voor hun eigen bevolking dan de islam zelf. Dat kan zo niet door blijven gaan. Het is noodzakelijk om de bevolking te informeren over de ware aard en doelstellingen van de islam, zodat deze bevolking weet hoe zij bedreigd wordt. Niet alleen door de islam, maar evenzeer door politieke partijen zoals Groen Links, PvdA, D66, een groot deel van het CDA en christelijke organisaties de islam als godsdienst blijven erkennen en bevorderen.

De oude vrouw Europa heeft in een aanhoudende roes van zelfislamisering de prins der duisternis, belichaamd in de persoon van profeet Mohammed, wakker gekust. Zij laat, door schrandere blindheid geslagen en tevens door een godvergeten vlaag van cultuurrelativisme bevangen, haar baken van licht door een ravenzwarte duisternis overschaduwen. De verstrekkende gevolgen van haar judaskus zijn nauwelijks nog te overzien.
Zij heeft de hellehond wakker gemaakt en haar poorten wagenwijd opengezet voor een tot de tanden toe bewapende roversbende die uitsluitend belust is op politieke macht en religieuze alleenheerschappij.

En dan krijg je dus reacties als de volgende:

Het geeft wel het iq van mensen weer, die de koran als leidraad van hun leven hanteren. Ik woon in Amsterdam-slotervaart, daar voel je de minachting ten opzichten van de mensen die hier geboren zijn. Het was een prachtige wijk . Je voelt je verloren als vrouw als je boodschappen doet. Dan breken we goede huizen af zodat je getto”s voorkomt, maar ze komen wel terug, in nog mooiere huizen met huur gewenning. Terwijl ze ons verachten leggen we ze nog meer in de watten. Ik had vroeger een wiskunde leraar(1970) die toen al waarschuwde, een cultuur in een cultuur werkt niet. Zegt het ook niet iets over onze politiek, er mankeert vast ook iets aan hun iq. Anders zou je volk met zo”n achterlijk geloof niet toe laten. Of zouden ze allemaal dislektys zijn. Hoe moet ik dit uit leggen aan mijn kleinkinder?

De feiten, gewoon zichtbare en aantoonbare feiten geven deze mensen geen gelijk. Toch blijkt hun samenzweringsdenken resistent tegen de aantoonbare realiteit – ze weten het toch zeker: moslims zijn er op uit om de macht in Nederland over te nemen en de Nederlandse cultuur te vernietigen. Is het mogelijk om daar door heen te breken? Fouad Laroui, ook in de Groene (maar niet beschikbaar op de website) denkt van wel. Ik vraag het me af. Morgen verder. Hier.

5 gedachten over “Polderislam (1)

  1. Deze discussie kan men op verscheidene niveaus voeren. Is er een integratie gaande? Uiteraard, men kan inmiddels al spreken van een vorm van Islam met een Nederlands sausje voor een kleine groep. Maar dit is niet de kern van de discussie. Het is niet van belang welke vorm de Islam aanneemt gedurende een bepaalde periode. De vorm is immers vergankelijk. Nee, het gaat over de kern boodschap van de Islam, die mensen vroeger of later oppikken: 1 God, 1 wet, 1 samenleving. Hoor je daar niet bij, dan kun je het schudden. En dan komen we tot een dilemma van vertrouwen. Moeten we risico nemen, dat de exclusivistische aard van het Islamitische monotheisme in Europa het meer en meer voor het zeggen krijgt. Want als we alle sociologische praatjes even terzijde schuiven: de Islam wil uiteindelijk alleenheerschappij, het liefst zonder onreine elementen. Nee, de Nederlandse poldermoslims willen dat wellicht niet, maar dat is wel wat de Islam als religie wil. En dit is niet eens iets dat wordt ontkend door moslims zelf, dus waarom dit een fobie zou zijn is me echt een raadsel…

  2. Je levert een perfect voorbeeld van wat ik hierboven bedoelde, Alex. Jij gaat er van uit dat er zo iets bestaat als een duistere, kwaadaardige kracht, de islam genaamd, die er op uit is om hier de alleenheerschappij te verkrijgen, zelfs als die domme Nederlandse poldermoslims dat niet zouden willen. Dat is paranoia. Dat is een waan.

    Een godsdienst doet niets, tenzij er mensen zijn die daar iets mee willen. En dan komt het aan op interpretatie. Jouw interpretatie is de meest fundamentalistische, de nare grap is altijd dat de autochtone angsthazen het zo eens zijn met die minifractie aan extremisten aan de andere zijde.

    En alleen voor die paranoide angsthazen is het vertrouwen een dilemma. Spreek dus niet over wij, alsof je daarmee alle Nederlanders/autochtonen/blanken bedoelt terwijl je het in feite alleen over de Wildersaanhangers hebt – over mij heb je het in ieder geval niet. Iedereen die verder uit zijn doppen kijkt en niet blind is voor de feiten kan allang weten dat er géén fundamenteel verschil in belangen is tussen islamitische burgers, hun geloof, en de Nederlandse rechtsstaat.

    Het werkelijke probleem, wat mij betreft, zijn niet die enge moslims, maar dat bord voor jouw kop. Hoe dat daar terecht is gekomen en hoe we dat eventueel weer weg zouden kunnen krijgen. Waar jijzelf hoogstwaarschijnlijk niet bij behulpzaam zal zijn.

  3. Was het alleen maar Wilders, Anja. Na de aanval op de Twin Towers hebben alle Kabinetten Balkenende gehamerd op beveilging tegen terrorisme en terrorisme komt van Moslims, aldus Balkenende c.s. Alle beveiliging is gericht tegen terrorisme door Moslims en het wezenlijke verschil tussen Moslims en IslamiSten is daar wellicht wel bekend, maar voor politieke doeleinden is het beter de bevolking lekker bang te maken en bang te houden, dan ze fatsoenlijk en goed te informeren. Zo denk ik er tenminste over, nadat ik de documentaire The Power of Nightmares 3 keer gezien had/heb. In mijn vrijwilligerswerk werk ik direct samen met Marokkaanse medewerkers van de sociale activering in Rotterdam en ook met Surinaamse, Kaap Verdische en Nederlandse (autochtonen) mensen. Ze zijn allemaal geweldig en mensen met een warm kloppend hart.
    Nog een voorbeeld: vandaag stond ik te folderen op de Braderie hier en ik kreeg echt wel het één en ander naar mijn hoofd van diverse mensen, maar ik heb een jongeman van Marokkaanse afkomst enthousiast kunnen krijgen om naar onze Open Dag te komen en als hij dat ook doet, loop ik dus te kicken. Jong en allochtoon… dat zijn de mensen die we nodig hebben. Nog ééntje: hier in de flat woont een Afghaans gezin. Uiterst beleefd en zeer beschaafd. Iets waar veel van onze autochtone Nederlanders een punt aan kunnen zuigen. De zoon gaat binnenkort naar de universiteit. Arts en als specialisme: plastische chirurgie om mensen te kunnen helpen. Met zulke mensen om je heen wordt je omgeving verrijkt.

  4. Alex schrijft: “En dan komen we tot een dilemma van vertrouwen. Moeten we risico nemen, dat de exclusivistische aard van het Islamitische monotheisme in Europa het meer en meer voor het zeggen krijgt. Want als we alle sociologische praatjes even terzijde schuiven: de Islam wil uiteindelijk alleenheerschappij, het liefst zonder onreine elementen.

    Ik herken me niet in die we van jou, Alex. Wie zijn we?

  5. Pingback: vrij-natuurlijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *