Wetenschappelijk gezien is niet aantoonbaar dat vrouwelijke leerkrachten een slechte invloed hebben op de ontwikkeling van jongens. Dat wordt nogal eens gesuggereerd. De dominantie van vrouwen in het lagere onderwijs zou tot gevolg hebben dat jongens te veel in een vrouwelijk rolmodel worden gedwongen waardoor ze onder hun niveau presteren en later gedragsproblemen krijgen.
Het ITS, een onderzoeksinstituut van de Universiteit Nijmegen onderzocht prestaties, houding en welbevinden van vijfduizend basisschoolkinderen. Jongens in groep 8 scoren lager dan de meisjes, maar er blijkt geen enkel verband aantoonbaar met de sekse van de leerkrachten. Pas in het voortgezet onderwijs gaan de leerprestaties van de jongens achterlopen bij de meisjes, en dat kan niet aan de sekse van de leerkrachten liggen, want daar zijn vrouwen juist in de minderheid.
Ik ben nog steeds voor meer mannen in alle vormen van zorg voor kinderen, van de kinderopvang tot en met het basisonderwijs. Niet vanwege de leerprestaties, maar omdat het stereotype wordt bevestigd dat zorg een zaak is van vrouwen – en die beeldvorming doorbreek je later maar moeilijk wanneer die in de kinderbreinen al post heeft gevat.
Waarom komt dat onderzoek nou niet in het journaal?
Het stereotyp dat daar mannen de onderwerpen kiezen misschien?
Wetenschappelijk gezien is niet aantoonbaar dat……………..
Wetenschappelijk gezien is wel aantoonbaar dat jochies anders leren dan meisies.
Logisch dat de kans niet gering is dat mannen daar meer oog en gevoel voor hebben dan vrouwen.
Al moet gezegd worden dat het misschien wel makkelijker is voor docenten als jongens zich gedragen zoals geconditioneerd.
Ik geef even dit antwoord, omdat ik de aanzienlijke Amerikaanse literatuur over dit onderwerp nog niet heb gelezen. Maar die is er wel. Toch heel geruststellend dat Anja blijkbaar het hele spectrum overziet (sic!).
“De dominantie van vrouwen in het lagere onderwijs zou tot gevolg hebben dat jongens te veel in een vrouwelijk rolmodel worden gedwongen waardoor ze onder hun niveau presteren en later gedragsproblemen krijgen.”
Wat een wonderlijke theorie is dit toch. Komt op mij zeer vooringenomen en dubieus over. Ik volg de discussie in de kranten, bladen en op tv met belangstelling maar toch vooral ergernis. Vooral de reactie op de opinie-pagina van het NRC – geschreven door een man – enige maanden geleden vervulde me met ergernis. Daarin werd beweerd dat jongens hun creatieve energie onderdrukt zien wanneer ze les krijgen van een vrouw. Zal best ‘ns gebeuren, maar jezus dat is wel wat om over vrouwen te gaan zeggen, dat ze de creativiteit onderdrukken. Zo gauw het mannelijke domein wordt doorbroken met een horde vrouwen, roert het mannelijk geslacht zich opeens. Of algemeniseer ikzelf nu te veel?
Mijn gedachten gaan naar het tegenovergestelde, bijvoorbeeld brandweervrouwen: krijgen die ook een verkeerd rolmodel voorgeschoteld als minderheid in een mannenwereld? Gaan zij dan ook onder hun kunnen – of juist boven hun kunnen – presteren? En gaan zij dan ook gedragsproblemen krijgen? Worden ze dan inene pyromane? Interessant gedachte-experiment, om deze theorie te toetsen aan een volstrekt omgekeerde situatie.