Klinkt goed, maak je een verslag Anja? Ik ben benieuwd hoe de dames de gelijke positie van mannen en vrouwen wil bewijzen vanuit de Islamitische bronnen.
Jammer dat er geen grote Islamitische geleerden aanwezig zijn.
Want die moet je namelijk overtuigen.
Hahaha, die Alexander.
Jij besluit dat er geen grote islamitische geleerden aanwezig zijn? Wie dat zijn bepaal jij? En zij hebben bovendien de taak om jou te overtuigen? En ik moet nu voor jou een verslag schrijven? Waarom ga je er zelf niet heen?
Als je wilt weten hoe er in het feminisme binnen de islam wordt gedacht over gelijke positie van mannen en vrouwen, dan had je dat al op dit weblog kunnen lezen. Ga bijvoorbeeld naar Amina Wadud. Net als Asma Barlas een geleerde van formaat. Niet dat dat jou was opgevallen.
Anja nee hoor ik neem alleen een stel koffie Islamieten niet serieus.
Jij wel?
Ik dacht dat ik hierna jou maar niet meer serieus neem, Alexander.
Sprak voor mijn beurt, zie ik…. negeer mijn andere reactie op het andere blog maar, Anja. Ik kon het, zij het met moeite, nu wel lezen. Maar zwart op een donkere achtergrond blijft lastig.
Het thema is erg interessant en ik zie uit naar je verslag hier.
Amsterdam is te ver weg (lees: te duur), maar daarnaast zit ik die dag al vol, dus wacht ik nieusgierig op jouw verslag.
Nu raak ik toch in de war. Hoe is het mogelijk om te stellen dat “gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen een erkend principe is in de islam” terwijl voortdurend wordt benadrukt dat DE islam helemaal niet bestaat? Kunt u dat toelichten?
De koran is wat betreft de omschrijving van de relatie tussen vrouwen en mannen opvallend egalitair, vrouwen worden regelmatig nadrukkelijk als gelijkwaardig aangesproken. Dat is ook waar bijvoorbeeld Amina Wadud het over heeft. Kun je terugvinden hier op dit weblog.
Maar het standpunt dat er niet EEN islam is berust toch op het feit dat het een kwestie van interpretatie blijft hoe je de koran (en andere geschriften) leest en weegt? Hoe kijk jij bv. aan tegen soera 4:34, 4:176 en 37:22&23 ?
Kortom, waarom wordt nu het standpunt dat DE islam niet bestaat verlaten?
Of moeten we nu concluderen dat DE islam wel bestaat, maar slechts voor een aantal standpunten? Zo ja, kunt u een overzicht geven van alle andere standpunten waarin er wel over DE islam gesproken mag worden plus een bewijsvoering?
Ik weet niet waar je naar toe wilt de Klein. Of waar je je druk over maakt en waarom. Natuurlijk ga ik geen verantwoording afleggen over soera dit of dat. Je moet die om te beginnen niet uit hun context halen. En verder moet je helemaal niet bij mij zijn om rekenschap te vragen over de islam. En zo te zien aan je schrijfsels eigenlijk ook maar liever niet bij moslims, als je het mij vraagt. Als je geinteresseerd bent in de feministische stroming in de islam kun je naar de bijeenkomst of je kunt terug naar de stukken die er al over op dit weblog zijn geschreven. Verder lijkt mij wat je schrijft volstrekt irrelevant.
Waarom opeens zo agressief? Ik lees hier voortdurend dat DE islam niet bestaat. Nu verwijs ik daarnaar en nu is dat opeens volstrekt irrelevant.
Ik vraag helemaal niet naar verantwoordig maar naar uitleg en interpretatie.
Je formuleerde eerder een hypothese omtrent de koran en ik vraag inhoeverre die wordt ondersteunt of weersproken door genoemde verzen. Wat is daar irrelevant aan? Ik zou ook kunnnen vragen waar de stelling “De koran is wat betreft de omschrijving van de relatie tussen vrouwen en mannen opvallend egalitair, vrouwen worden regelmatig nadrukkelijk als gelijkwaardig aangesproken.” op gebasseerd is. Dat zijn dan toch ook verzen? Waarom zijn die dan niet uit hun verband gerukt?
Dan de vraag waar ik me druk om maak. Da’s toch een vreemde vraag voor iemand die een heel weblog volschrijft over dit onderwerp, vind je niet?
Er zijn verschillende stromingen onder moslims, en ook verschillende manieren om met de koran en de soenna om te gaan. Hoe je die kunt lezen, als letterlijk, of naar de geest. Hier is dat al tig keer gezegd.
Het is dus meestal niet erg slim om het te hebben over ‘de islam’ alsof al die diversiteit niet zou bestaan.
Er is dus ook een feministische stroming die de nadruk legt op de opvallend egalitaire opvattingen over mannen en vrouwen in de koran.
Als je je daar voor interesseert dan kun je dus terecht bij de bronnen die ik al noemde. Amina Wadud behandelt de relevante verzen in de context die ze zelf uitvoerig aangeeft.
Heb je daar nog vragen over, dan kun je dus onder andere terecht bij de aangekondigde bijeenkomst.
En verder maak je mij nog steeds niet duidelijk waar je je nou druk over maakt, want niets van wat ik hierboven nog eens herhaal is nieuw, en niets van wat jij zegt lijkt mij enige relevantie te hebben voor het onderwerp.
Je maakt erg de indruk dat je zin hebt in een potje steggelen om het steggelen, maar daar ben je bij mij voor aan het verkeerde adres. Ik vind daar niks an.
Vreemd dat je steeds begint over “steggelen” als iemand een kritische vraag stelt. Ik stel iets vrij fundamenteels aan de orde lijkt me. Als DE islam niet bestaat (zoals voortdurend hier wordt beweerd, en wat ik niet tegenspreek) is het niet mogelijk om tegelijkertijd te beweren dat “gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen een erkend principe is in de islam”. Wordt dit bv. ook erkent door wahabieten en salafisten? Is er hier misschien sprake van selectieve inconsequentheid als dat zo beter uitkomt?
Geen idee, De Klein. Ik heb het niet over wahabieten en salafisten. Als je dat interessant vindt, dan zoek je dat toch zelf uit? Ik hoef jouw interesses toch niet te delen en jouw huiswerk niet te maken?
En wil je je nu aub weer houden aan het onderwerp?
En niet met van alles aan komen zetten waarvan het mij in ieder geval volstrekt onduidelijk is wat de relevantie is?
Anja, laat je niet kisten door De Klein. De is een normaal lidwoord in Nederland, islam is mannelijk (misschien vrouwelijk), dus hoort dat woord weg daar gewoon te staan, anders loopt de zin niet. We hebben het ook over HET christendom, terwijl iedereen weet (tenminste iedereen die wel eens met christenen praat) dat er vele vormen van christendom zijn. Salafisten zouden waarschijnlijk zeggen dat segregatie van man en vrouw een basisbeginsel van DE islam is. In dat geval had De Klein zich waarschijnlijk aan dat lidwoord niet gestoord.
Ik laat me niet kisten, Hendrik Jan. Dank je wel.
En De Klein: je bent nu echt aan het drammen. Er staan nu weer een paar bijdragen in de wachtstand, weer op diezelfde hoge toon alsof ik mij ergens voor te verantwoorden zou hebben. Mij heb je niet duidelijk weten te maken wat nu de relevantie of de urgentie is van jouw stelling, ik heb daar op geantwoord wat ik te antwoorden heb, en nu is het wel genoeg geweest.
Klinkt goed, maak je een verslag Anja? Ik ben benieuwd hoe de dames de gelijke positie van mannen en vrouwen wil bewijzen vanuit de Islamitische bronnen.
Jammer dat er geen grote Islamitische geleerden aanwezig zijn.
Want die moet je namelijk overtuigen.
Hahaha, die Alexander.
Jij besluit dat er geen grote islamitische geleerden aanwezig zijn? Wie dat zijn bepaal jij? En zij hebben bovendien de taak om jou te overtuigen? En ik moet nu voor jou een verslag schrijven? Waarom ga je er zelf niet heen?
Als je wilt weten hoe er in het feminisme binnen de islam wordt gedacht over gelijke positie van mannen en vrouwen, dan had je dat al op dit weblog kunnen lezen. Ga bijvoorbeeld naar Amina Wadud. Net als Asma Barlas een geleerde van formaat. Niet dat dat jou was opgevallen.
Anja nee hoor ik neem alleen een stel koffie Islamieten niet serieus.
Jij wel?
Ik dacht dat ik hierna jou maar niet meer serieus neem, Alexander.
Sprak voor mijn beurt, zie ik…. negeer mijn andere reactie op het andere blog maar, Anja. Ik kon het, zij het met moeite, nu wel lezen. Maar zwart op een donkere achtergrond blijft lastig.
Het thema is erg interessant en ik zie uit naar je verslag hier.
Amsterdam is te ver weg (lees: te duur), maar daarnaast zit ik die dag al vol, dus wacht ik nieusgierig op jouw verslag.
Nu raak ik toch in de war. Hoe is het mogelijk om te stellen dat “gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen een erkend principe is in de islam” terwijl voortdurend wordt benadrukt dat DE islam helemaal niet bestaat? Kunt u dat toelichten?
De koran is wat betreft de omschrijving van de relatie tussen vrouwen en mannen opvallend egalitair, vrouwen worden regelmatig nadrukkelijk als gelijkwaardig aangesproken. Dat is ook waar bijvoorbeeld Amina Wadud het over heeft. Kun je terugvinden hier op dit weblog.
Maar het standpunt dat er niet EEN islam is berust toch op het feit dat het een kwestie van interpretatie blijft hoe je de koran (en andere geschriften) leest en weegt? Hoe kijk jij bv. aan tegen soera 4:34, 4:176 en 37:22&23 ?
Kortom, waarom wordt nu het standpunt dat DE islam niet bestaat verlaten?
Of moeten we nu concluderen dat DE islam wel bestaat, maar slechts voor een aantal standpunten? Zo ja, kunt u een overzicht geven van alle andere standpunten waarin er wel over DE islam gesproken mag worden plus een bewijsvoering?
Ik weet niet waar je naar toe wilt de Klein. Of waar je je druk over maakt en waarom. Natuurlijk ga ik geen verantwoording afleggen over soera dit of dat. Je moet die om te beginnen niet uit hun context halen. En verder moet je helemaal niet bij mij zijn om rekenschap te vragen over de islam. En zo te zien aan je schrijfsels eigenlijk ook maar liever niet bij moslims, als je het mij vraagt. Als je geinteresseerd bent in de feministische stroming in de islam kun je naar de bijeenkomst of je kunt terug naar de stukken die er al over op dit weblog zijn geschreven. Verder lijkt mij wat je schrijft volstrekt irrelevant.
Waarom opeens zo agressief? Ik lees hier voortdurend dat DE islam niet bestaat. Nu verwijs ik daarnaar en nu is dat opeens volstrekt irrelevant.
Ik vraag helemaal niet naar verantwoordig maar naar uitleg en interpretatie.
Je formuleerde eerder een hypothese omtrent de koran en ik vraag inhoeverre die wordt ondersteunt of weersproken door genoemde verzen. Wat is daar irrelevant aan? Ik zou ook kunnnen vragen waar de stelling “De koran is wat betreft de omschrijving van de relatie tussen vrouwen en mannen opvallend egalitair, vrouwen worden regelmatig nadrukkelijk als gelijkwaardig aangesproken.” op gebasseerd is. Dat zijn dan toch ook verzen? Waarom zijn die dan niet uit hun verband gerukt?
Dan de vraag waar ik me druk om maak. Da’s toch een vreemde vraag voor iemand die een heel weblog volschrijft over dit onderwerp, vind je niet?
Er zijn verschillende stromingen onder moslims, en ook verschillende manieren om met de koran en de soenna om te gaan. Hoe je die kunt lezen, als letterlijk, of naar de geest. Hier is dat al tig keer gezegd.
Het is dus meestal niet erg slim om het te hebben over ‘de islam’ alsof al die diversiteit niet zou bestaan.
Er is dus ook een feministische stroming die de nadruk legt op de opvallend egalitaire opvattingen over mannen en vrouwen in de koran.
Als je je daar voor interesseert dan kun je dus terecht bij de bronnen die ik al noemde. Amina Wadud behandelt de relevante verzen in de context die ze zelf uitvoerig aangeeft.
Heb je daar nog vragen over, dan kun je dus onder andere terecht bij de aangekondigde bijeenkomst.
En verder maak je mij nog steeds niet duidelijk waar je je nou druk over maakt, want niets van wat ik hierboven nog eens herhaal is nieuw, en niets van wat jij zegt lijkt mij enige relevantie te hebben voor het onderwerp.
Je maakt erg de indruk dat je zin hebt in een potje steggelen om het steggelen, maar daar ben je bij mij voor aan het verkeerde adres. Ik vind daar niks an.
Vreemd dat je steeds begint over “steggelen” als iemand een kritische vraag stelt. Ik stel iets vrij fundamenteels aan de orde lijkt me. Als DE islam niet bestaat (zoals voortdurend hier wordt beweerd, en wat ik niet tegenspreek) is het niet mogelijk om tegelijkertijd te beweren dat “gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen een erkend principe is in de islam”. Wordt dit bv. ook erkent door wahabieten en salafisten? Is er hier misschien sprake van selectieve inconsequentheid als dat zo beter uitkomt?
Geen idee, De Klein. Ik heb het niet over wahabieten en salafisten. Als je dat interessant vindt, dan zoek je dat toch zelf uit? Ik hoef jouw interesses toch niet te delen en jouw huiswerk niet te maken?
En wil je je nu aub weer houden aan het onderwerp?
En niet met van alles aan komen zetten waarvan het mij in ieder geval volstrekt onduidelijk is wat de relevantie is?
Anja, laat je niet kisten door De Klein. De is een normaal lidwoord in Nederland, islam is mannelijk (misschien vrouwelijk), dus hoort dat woord weg daar gewoon te staan, anders loopt de zin niet. We hebben het ook over HET christendom, terwijl iedereen weet (tenminste iedereen die wel eens met christenen praat) dat er vele vormen van christendom zijn. Salafisten zouden waarschijnlijk zeggen dat segregatie van man en vrouw een basisbeginsel van DE islam is. In dat geval had De Klein zich waarschijnlijk aan dat lidwoord niet gestoord.
Ik laat me niet kisten, Hendrik Jan. Dank je wel.
En De Klein: je bent nu echt aan het drammen. Er staan nu weer een paar bijdragen in de wachtstand, weer op diezelfde hoge toon alsof ik mij ergens voor te verantwoorden zou hebben. Mij heb je niet duidelijk weten te maken wat nu de relevantie of de urgentie is van jouw stelling, ik heb daar op geantwoord wat ik te antwoorden heb, en nu is het wel genoeg geweest.