Sneeuw. Woensdag

Vanochtend kwart over zeven. Sneeuw in de straatjes onder mijn werkkamerraam. Een enkel voetspoor, en de sporen van het brommertje waarmee de jongen van de Volkskrant de krant komt brengen. Het wordt al vroeger licht hoewel het nog midwinter lijkt.



Dan een uur later. De sneeuw is niet meer zo ongerept. Iemand laat een hondje uit. Kinderen worden op sleetjes naar de school op de hoek gebracht. Kindergejoel, de eerste sneeuwballen.

Binnen snort de gaskachel en liggen de poezen tevreden te maffen alsof ze niks anders te doen hebben. Een stelletje conservatieven zijn het, die vinden dat vrouwtjes thuis horen. Een rustige dag om thuis te werken. Kan ik eindelijk het interview uitwerken voor het boek dat Ceylan en ik aan het maken zijn over de emancipatie van moslima’s in Nederland. Tot ik naar de vergadering moet van moslimorganisaties die zich bezig houden met de vraag hoe ze beter deel kunnen nemen aan het publieke debat. Ik zit er bij om mee te denken.

12 gedachten over “Sneeuw. Woensdag

  1. Tja, het is metereologisch al lente, maar met al die sneeuw zou je het niet zeggen! Toch wel mooi en leuk, nog een klein beetje winter, al is het laat. Het weer doet de laatste tijd trouwens steeds gekkere dingen. Pas geleden nog 16 C in Groenland. Zo’n temperatuur wordt daar ’s zomers zelfs nauwelijks gehaald! En dan b.v. die strenge winter in Spanje….
    Hopelijk levert de vergadering van moslimorganisaties, die zich bezig houden met de vraag hoe ze beter deel kunnen nemen aan het publieke debat, veel op. Want het is duidelijk dat dit een HEEL, HEEL BELANGRIJK onderwerp is!

  2. Er ligt in Groningen echt een mooi dit pak. Toen ik vannacht thuis kwam ontmaagde ik het witte sneeuwdek met mijn fiets en zevenmijlslaarzen. Van mijn late uurtjes is nu niets meer te zien… (spoortje zoeken kan alleen met verse stappen!)

  3. Ja, heerlijk die witte wereld, goed als tegenwicht voor mijn sombere gevoelens over alle onbegrepen vooroordelen over moslims.
    Zouden we een club of handtekeningsactie kunnen opzetten met als titel:
    “OORSPRONKELIJKE NEDERLANDERS TEGEN MOSLIM-DISCRIMINATIES”
    Of iets van die aard, want we moeten toch ook namens die groep Nederlanders tegengeluid laten horen!
    Een ander ideetje is om in eigen kring zoals wij in de woongroep het boekje van Geert Mak te bespreken.
    Liefs
    Anneke Mouthaan

  4. Wat dacht je van bondgenoten tegen moslim-discriminatie, Anneke. Want hoe oorspronkelijk was jij ook weer? Was jij niet een halve allochtoon die dringend in een inburgeringscursus moet?

  5. Inderdaad. De groep “oorspronkelijke Nederlanders” tegen moslimdiscriminatie krijgt veel te weinig aandacht. Het zijn vooral de discipelen van de profeten Wilders en Hirsi Ali die de aandacht krijgen! Ik voel plaatsvervangende schaamte omdat ik autochtoon ben. Ik ben bang om vanwege mijn blanke huidskleur aangezien te worden voor racist. Dat is niet de kant die we uitwillen in dit land, of wel?

  6. Ook in Parijs sneeuwt het, maar ik heb geen tijd gehad de winterpracht te fotograferen, in no time was het echte stadse moddersneeuw.
    Poes Miette probeerde van achter het raam de vlokken te vangen. Toen ik haar echter kennis liet maken met vers gevallen sneeuw in de plantenbak aan het raam, ontdekte ze dat sneeuw geen leuk speelgoed is, maar koud, nat en vies. Huu, snel weer naar binnen!

  7. Hoi Anneke, ik wil best meedoen – ik voel me hollands als het gras en ben “trots” op onze gouden eeuw met Hugo de Groot, Spinoza en de relatieve tolerantie. (En de slavenhandel en andere nadelen van de VOC en WIC – maar daar ben ik dus weer niet trots op.)
    Graag wil ik er ook bij aantakenen dat mijn moeder in Indië (toen: ‘ons indië’ – nu indonesia) geboren is en mijn familienaam (= mijn vaderskant) de Rijn is komen afzakken uit Zwitserland. Een kanninefaat (of hunnenbedbouwer;) ) ben ik dus niet. Gelukkig is dat ook niet nodig om tegen discriminatie te zijn….

  8. Ik heb gisteren bij het zesuurjournaal zitten meetellen: Marjon de Hond gebruikte gemiddeld een keer in de zes seconden het woord sneeuw of sneeuwen.
    Ze eindigde opgewekt met: dus voorlopig blijft het nog wel winter.

    Ik vol verwachting naar bed.
    Nop. Geen vlok gevallen hier.

    Nog even voor Jan: je schrijft Ik ben bang om vanwege mijn blanke huidskleur aangezien te worden voor racist.
    Dat moet je even uitleggen. Ben je daar alleen bang voor, of word je echt voor racist uitgemaakt?

    Want alleen in het tweede geval is bang zijn terecht, toch.

  9. Anja, die twee katten van jou zijn gewoon heel verstandig bezig en laten die kou lekker de kou. Af en toe even kijken, maar dan gelijk weer lekker warm verder maffen. Een leven als een luis op een zeer hoofd, maar duidelijk “des kat’s !” En zo hoort het ook. Om jaloers op te worden!

  10. Ja Anja, ik weet best dat ik een “lappekat” ben, een mengsel van Portugees-Joods-Indonesisch en Nederlandse afkomst, maar gek genoeg wordt ik ondanks mij “exotische” uiterlijk voor een Nederlandse aangezien, vandaar. En ja, ik ben hier niet geboren dus moet die inburgeringscurcus nog doen!

    “BONDGENOTEN OF NIET MOSLIMS TEGEN MOSLIM-DISCRIMINATIE”

    is natuurlijk beter.
    Alleen ik ben niet in staat dit in gang te zetten. Wie ,o wie wil en kan dit doen.
    Anneke Mouthaan

  11. Laten we er van maken: BONDGENOTEN TEGEN MOSLIM-DISCRIMINATIE.
    Dan zijn we er meteen af wie er ‘oorspronkelijke’ Nederlanders zijn. Want waarom zou iemand die hier geboren is daar niet bij horen? En hoeveel generaties moet je terug? En hoeveel ‘zuivere’ grootouders moet je dan hebben? En wat als je niet af blijkt te stammen van de Kaninefaten en de Hunebedden?

  12. Toch zeker 10 jaar geleden leerde ik bij ardrijkskunde de definities kennen van autochtonen; iemand die in het zelfde land woont als waar hij/zij geboren is. Allochtoon; iemand die in een ander land geboren is dan waar hij/zij woont.
    Kwam thuis met de mededeling aan mijn moeder dat zij een allochtoon isnl. Zij is in Morokko geboren en woont sind haar 16 jaar in Nederland en dan ben ik autochtoon geboren in Amsterdam en nog steeds woonachtig in Nederland.
    Totdat een aantal jaren later een klas gonootje van mij zij dat ze de definties van allochtoon en autochtoon hadden veranderd dat zij nu ook allochtoon was, omdat haar oma Poolse is. Zo nu was ik samen met mijn moeder allochtoon en mijn eventule kinderen blijven ook nog even allochtoon of zouden ze de definitie nog een keer gaan veranderen? Heb weinig hoop. Het maakt mij persoonlijk echt niet meer uit hoe ze me noemen in eerste plaats ben ik mens in tweede plaats vrouw in Nederland geboren met een ontzettend rijke Marokkaanse voorgeschiednis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *