In Ankara, dat vol hing met enorme portretten van Ataturk, nam ik deel aan de ‘anti-homofobie’ conferentie. (Zie hier). Die was onder andere georganiseerd door Kaos GL. Ik kreeg veel te horen over homorechten in Turkije. Iedereen is zich er van bewust dat Turkije aansluiting zoekt bij de EU, en dat de stand van de mensenrechten één van de toetsstenen is. En dit is duidelijk: ook al is er enige verbetering, het is nog niet best gesteld met de mensenrechten van homo’s, lesbo’s, biseksuelen en ’transgender people’, dat wat voor de ingevoerden de LGBT people heet.
Homoseksualiteit is in Turkije niet strafbaar voor de wet. Maar daar is dan ook alles mee gezegd, want de ‘alfabet mensen’ hebben geen bescherming tegen discriminatie, zijn vaak het doelwit van geweld, en het is riskant voor homogroepen om zich openlijk te organiseren. Zo heeft de rechtbank afgelopen week besloten dat een openlijke homo organisatie in Istanbul moet sluiten, Lambda Istanbul – reden: het is tegen de ‘openbare moraal’ dat de club ook in hun titel openlijk opkomt voor de LGBT people.
(Burcu Ersoy, van Kaos GL)
(Ismail Alacaoglu van Kaos GL)
Waar het in een democratie die de mensenrechten respecteert de bedoeling is dat de staat de burgers beschermd, is de overheid in Turkije juist een deel van het probleem: de politie is onbetrouwbaar en gebruikt zelf geweld tegen met name ’transgender people’, dat wil zeggen travestieten en transsexuelen, de rechtbank verdedigt vooral de ‘openbare moraal’ en wil niet dat homo’s openlijk voor hun rechten opkomen, en het leger is een door en door macho organisatie met geen enkele sympathie voor homo’s.
Tijdens de conferentie werd door onderzoekster Juliana Cano Nieto (hierboven, links op de foto) het rapport gepresenteerd van Human Rights Watch: “We need a law for liberation“, dat vele voorbeelden geeft van geweld en discriminatie in Turkije. Neem het leger. Die wil geen homo’s in de gelederen. Maar wie als homo dienst wil weigeren moet een zware en vernederende procedure door: hij moet namelijk ‘bewijzen’ dat hij homo is. Dat houdt onder andere anaal onderzoek in, maar als dat niet voldoende uitsluitsel biedt, wordt hij geacht foto’s te produceren waarop hij te zien is met een andere man tijdens de seksuele daad, en dan ook nog in de ‘passieve rol’, want in de macho-ideologie is alleen een man die zich laat naaien een echte homo. Dus moeten vrienden uit de homobeweging maar even meedoen om hem te neuken -porno op bevel van de overheid – en om te helpen foto’s te produceren, en dan heb je nog de vraag waar je die laat ontwikkelen.
De onderzoekster zet de homorechten, of het gebrek er aan, terecht in het kader van het denken over sekserelaties, over wat in Turkije gezien wordt als echte vrouwelijkheid en echte mannelijkheid, in combinatie met overtuigingen over eer en de waardigheid van het gezin. Zo kan het gebeuren dat een jonge vrouw die een vriendin heeft en daar openlijk voor uitkomt, ontzettende last kan krijgen met haar familie, die proberen haar te dwingen te trouwen, of die de familie van de andere vrouw lastig valt, want het is uiteraard altijd die andere die hun dochter op het slechte pad heeft gebracht. Zoals ik van veel van de vrouwen heb gehoord, waarvan de meesten ook niet deel wilden nemen aan de demonstratie, is het in de meeste gevallen raadzaam het maar niet aan je familie te vertellen, ook niet als die zogenaamd progressief is. Ik sprak met vrouwen die in het onderwijs werkten: als het bekend zou worden zouden ze niet alleen hun baan kwijtraken, maar ook geen andere meer kunnen vinden. Een klacht van een van de ouders van de leerlingen is voldoende voor ontslag, ook hier weer vanwege de ‘openbare moraal’. Dat de vrouwen zich moeten blijven verbergen, maakt ook dat er geen openlijke rolmodellen zijn. Iedereen kon zo de namen noemen van bekende vrouwen die ook ‘zó’ waren, maar geen van hen gaf daar in de openbaarheid uiting aan. Dat betekent ook dat jonge vrouwen die ontdekken op andere vrouwen te vallen er om te beginnen helemaal alleen voor staan. Vandaar, begreep ik nu ook beter, dat mijn boek De schaamte voorbij, dat in het Turks was vertaald, daar zo’n betekenis had gehad. De ene na de andere vrouw kwam met een kapot gelezen exemplaar naar me toe om me te bedanken – voor sommigen was het de eerste keer dat ze zich konden identificeren met een verhaal over liefde tussen vrouwen waarin lesbo’s niet werden afgeschilderd als ziek, gestoord, pervers, onvrouwelijk, onecht.
Die vastgeroeste ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid werken ook door in de onderlinge relaties. Zo zijn er mannen die wel toe willen geven aan hun verlangen, zolang ze voor zichzelf maar kunnen denken dat ze nog steeds een echte man zijn, en niet een echte homo, want dat zijn de ‘vrouwelijke’ onderliggers die zich laten neuken. Zo heeft een man die een sexpartner vond via het internet die andere met een mes gestoken toen bleek dat hij ook graag de actieve rol wilde spelen. De rechtbank gaf hem een heel lage straf, omdat de man in kwestie was ‘geprovoceerd’.
Ook al is homoseksualiteit op zich dus niet strafbaar, er zijn geen wetten die bescherming bieden tegen discriminatie en geweld. Vooral de transsexuelen konden daar over mee praten. Vaak hebben die geen andere mogelijkheid om in hun levensonderhoud te voorzien dan in de prostitutie te werken. Daar komen ze vaak in aanraking met de politie, voor wie ze vrijwild zijn. Politieagenten zelf maken er veelvuldig een macho-spelletje van, zien er geen bezwaar in om zich met seks te laten betalen, en ook mishandeling is veel voorgekomen. Laat staan dat de politie de vrouwen beschermt tegen mogelijk geweld van klanten. Hoewel er, mede onder druk van de toetreding tot de EU, inmiddels ook sprake is van proefprocessen, waarbij een transseksueel die een aanklacht deed tegen de politie heeft gewonnen. Een grote overwinning, maar niet meer dan een begin.
Een vrouwencafé dat niet openlijk lesbisch was, maar waar wel duidelijk vooral vrouwelijke clientèle bediend werden, maakte dus vaak mee dat de politie even op bezoek kwam, voor hun plezier, even de potten pesten. Wanneer ze daar bezwaar tegen zouden maken was het grote risico dat de tent gesloten zou worden, en veel van de bezoeksters waren zich er zeer van bewust wat hen boven het hoofd zou hangen wanneer ze openlijk ‘uit’ zouden moeten komen. Er is dus een levendige ondergrondse subcultuur, maar het was niet voor niets dat maar 150 mensen de moed hadden in de demonstratie mee te lopen.
Wat er nodig is, is niet alleen bewustwording van homo’s en lesbo’s en over homoseksualiteit. De Turkse LGBT beweging heeft bondgenoten nodig, uit het buitenland maar vooral ook binnen Turkije, want een gevaar van de druk die er door de EU wordt uitgeoefend is dat daardoor de indruk kan ontstaan dat homorechten vooral een buitenlandse aangelegenheid zouden zijn, wezensvreemd aan het ‘echte’ Turkije. Maar vooral moet er een fundamentele transformatie plaatsvinden binnen de politiek, het justitiële apparaat, de politie, om het nog maar niet te hebben over het macho-bolwerk van het leger. De wetgeving moet worden aangepast. Een belangrijke invalshoek is dat mensen het recht hebben op een privé-leven. Dat houdt in dat zolang mensen zich houden aan de wet, er niemand het recht heeft zich te mengen in hun privé relaties. Dat zou ook betekenen dat het niemand wat aangaat of iemand met een vrouw of met een man verkeert, en dat dat ook geen reden mag zijn voor ontslag. Maar zover is het in Turkije nog lang niet, er moet behalve een aangepaste wetgeving nog een grote mentaliteitsomslag plaatsvinden, en daarvoor is het dus ook van belang dat de overheid, in plaats van een homo-organisatie te sluiten, de beweging alle ruimte geeft. Zoals ook Michael Chapman vertelde, die eens zelf op de Britse tv de eerste openlijke serieuze zoen tussen mannen presenteerde, is het van belang dat er homo’s en lesbo’s openlijk kunnen laten zien wie ze zijn. Wanneer ik vertel dat wij in Nederland niet alleen artiesten – altijd de eersten – maar ook politici hebben die gewoon, openlijk, homo of lesbo zijn, wordt er haast ongelovig gelachen. Een man die toegeeft geen echte man te zijn, zou die in de Turkse politiek nog serieus genomen worden? Zo ver is het nog lang niet.
Hoe de mensenrechten er uit zouden zien wanneer de positie van LGBT people serieus genomen zouden worden laat een belangrijk document zien: de Yogyakarta Principles. Zoals ik heb deelgenomen aan de Volterra Charter, waarin een poging werd gedaan om de mensenrechten te formuleren vanuit de positie van vluchtelingen en asielmigranten, zijn vanuit de hele wereld mensen bij elkaar gaan zitten die met elkaar hebben geformuleerd hoe werkelijke volwaardige menselijkheid en mensenrechten er voor homo’s en lesbo’s, en andere mensen die niet voldoen aan de standaard seksualiteit en noties over mannelijk en vrouwelijk er uit zou moeten zien.
Bronnen:
Kaos, over de demo in Ankara, hier.
Kaos over sluiting Lambda Istanbul, hier.
Engels rapport van Kaos over de situatie van LGBT people in Turkije, hier.
Het rapport van Human Rights Watch, hier.
The Yogyakarta Principles, hier.
Heel interessant verslag, goed dat je er was.
Vooral hulde aan de dappere Turkijse* LGTB mensen die de straat op gingen!
Paar jaar geleden zat trouwens een anarchistische openlijk homoseksueel in de Turkse bajes omdat hij als anti-militarist dienst weigerde. Nou, dan moet je ECHT moed hebben!
*(misschien waren er ook mensen die zich bijvoorbeeld Koerd noemen, maar wel in Turkije wonen, daarom Turkijse mensen- maar daar ging het nu niet direct om)
Anaal onderzoek om te “bewijzen” dat een man homo is (in het kader van weigering van militaire dienst)! Hoe verzinnen ze
het! Dat is net zoiets als de penis van de man onderzoeken om te bezien of hij nog maagd is.
En dan nog eventueel foto’s om te “bewijzen” dat een man sex met een andere man heeft, in een “passieve” positie!(Misschien verhandelen militairen de zo verkregen foto’s als bijverdienste?).
Het idee dat een man alleen “echt homo” is als hij zich laat nemen is overigens wijdverbreid. (Ook bv. bij Marokkanen en Antillianen).
Dat alles ten gevolge van nog stereotype denkbeelden over
seks(ualiteit) en mannen- en vrouwenrollen.
Zie ook dit interessante artikel :
http://jungle-world.com/artikel/2008/24/21999.html
Homoseksueel activism is geen moral kwestie, het is een politiek beweging. allereerst moeten Turkse otoriteiten dit begrijpen.
HOMOLOKET
digital hulp en advies voor Turkse homo’s & lesbo’s en hun ouders.
De turkse afkomstig GLBTT in nederland hebben zwaardere problemen.Homo te zijn in Istanbul 1000X beter dan Turkse Homo te zijn in Amsterdam.
Het algemene overtuiging in Nederland is dat Turkse ouders hun kinderen onbegrip tonen en afwijzen wanneer ze achterkomen dat ze homosexueel zijn. Dit is niet helemaal waar!
Ook Turkse ouders houden heel veel van hun kinderen of ze homo, of hetero zijn. Ik denk omdat ouders niet weten hoe ze met zo’n taboe onderwerp moeten omgaan en omdat ze hun kinderen en zelf niet weten te helpen ontkennen en negeren dat hun kind homosexueel is wordt hun enige optie. Door niet praten worden hun kinderen geen hetero en ouders worden daar ook niet gelukkig van. Vaak denken ze dat er iets mis is met hun kind en dat dit hun schuld is. Onwetendheid is hun grootste probleem.
Het is heel erg belangrijk om een onderscheid te maken tussen Turkse gemeenschap en moslim gemeenschap in het geheel. Dankzij personen zoals homoloket http://homoloket.web-log.nl/, ik hoop dat uiteindelijk turkse homos en lesbos kunnen begrijpen dat emancipatie strijd is heel erg belangrijk voor nu en toekomst en dat wij niet gewoon thuis zitten en wachten dat COC or Schorer alles zou doen voor onze belangen. Kijk naar de agenda punten van COC waar je bijna niets kan vinden over de bevordering van de positie van turkse-homoseksuelen onder de turkse gemeenschap. Het is de vraag waar het 5 million euro subsidie (gegeven aan COC, schorer, enz.) voor voorlichting activiteiten wordt besteden? Daar komt nog bij dat het ook belangrijk is dat pschologische dienstverlening aan turkse homos, lesbiennnes ook voor hun familie leden bijna niet bestaat. Organisaties zoals IPOTH (die bestond voor Turkse homos tussen 1995-2001), Strange Fruit (voor alle allochtonen tussen 1990-2000), Youssef (Islam & Homosexualiteit), Roze Dak (opvanghuis voor moslim homos en lesbiennes 1997-2000), enz.. zijn allemaal verdwijnen doordat overheiden (lokaal en wilde geven, alles onder hun blanke autochtone organisaties wilde brengen en ook excusen geven (op het niveau van gemeente amstedam) dat “allochtone gemeenschappen niet klaar zijn om homosexualiteit te bespreken” Met een regering gevormed is met een evangelische neo-con CU, PvdA (een partij zonder enige homo group of beleid) en CDA (no one knows what the hell they think about us); verwacht niet veel. Dus strijd is begonnen voor jullie, Turkse homos en lesbiennes van nieuwe generatie die beter nederlands spreekt, beter politieke kennis heeft en bettere voorzienengen krijgt. dan wat toen wij hadden. Dit webblog is de fundament en startpunt voor een toekomst waar wij erkend kunnen worden als |normale| mensen binnen nederlands-turkse gemeenschap maar ook een eigen stem kunnen krijgen onder homogemeenschap in het algemeen. Personen zoals Nebahat Albayrak moet op haar patronage geven aan jou strijd en dat diet blog verder gaat naar politieke, gemeenschappelijke en sociale ontwikkeling.
ik zeg, beter ga je een leven zoeken. ha homorechten wat een bulshit! en waarom ga je naar turkije? alleen maar proberen zwart te maken zoals altijd.
Homo of lesbie zijn bestaat niet. mensen die midden in hun leven achter komen dat ze gay zijn, zijn gewoon van hun padje kwijt.
Ze hebben geen godsdienst, waardoor ze domme dingen gaan verzinnen. Ook zijn ze heel onzeker van zichzelf, want ze kunnen best iemand vinden van het andere geslacht. omdat ze meestal goed uitzien dan.
voor meer info ga naar http://www.getalife.com
You are absolutely, totally, stupidly wrong, and what is more: you are far more cowardly than the gay activists who don’t hide their names. Go away.
Het raakt u! De Film “HET ZWARTE SHAAP” Twee jaar geleden werd de Turkse homo-aktivist Ahmet Yildiz vermoord, vlak nadat hij zijn familie had verteld dat hij homo was. Deze moord confronteerde Turkije en de Turkse gemeenschap in o.a. Nederland voor het eerst openlijk met een eermoord met anti-homomotieven.
Ter herdenking vertoonde het Turks Homoloket en COC Amsterdam de film “Het Zwarte Schaap” (Kara Koyun). De film gaat over Turkse jongens die worstelen met de consequenties van hun homoseksualiteit, en waarom dit vaak leidt tot problemen met de familie.
Waarom was deze eermoord nodig? Wat was die schaamte? Waarom moest Ahmet dood? Was er geen andere oplossing?
De film “Kara Koyun”( Het Zwarte Schaap) beoogt een antwoord te geven op deze vragen. Door middel van beelden over het leven van Ahmet Yildiz en interviews met deskundigen uit Turkije krijgt de kijker een beeld over de leefwereld van de Turkse homoseksuelen en de homoseksuele emancipatiebeweging aldaar.
Ahmet kwam uit een klein dorp uit het oosten van Turkije waar de eer van de familie hoog staat aangeschreven. Hij studeerde in Istanbul waar hij zijn homoseksualiteit had ontdekt en een eigen leven had. Hij worstelde echter met de vraag of hij het zijn ouders zou vertellen. Hij besloot het wel te doen, en vertelde het telefonisch aan zijn vader. Kort daarna werd hij op klaarlichte dag vermoord. Zijn familie zit zeer waarschijnlijk achter deze moord maar harde bewijzen ontbreken. Tot op de dag vandaag zijn de dader(s) nog niet opgepakt.
In Nederland worstelen Turkse – Koerdisch jongeren met dezelfde vraag: vertellen, of niet? Wel vertellen geeft vaak problemen, en je kunt door je familie verstoten worden. Als je het niet vertelt word je gedwongen tot een dubbelleven met de bijbehorende spanningen en frustraties.
Ja zeker raakt me dat, Sadik. Ik weet ook hoe moeilijk het is, ook als je hier in Nederland bent, om te beslissen wat je doet – veel migranten vergeten toch ook niet wat hun ouders door hebben gemaakt, en je wilt ze geen zeer doen, en tegelijk, hoe kan je eerlijk met elkaar leven als je niet uit kunt komen voor wie je bent.
Ik maak er veel over mee en het is nooit simpel.